overfyldt ekspansionsbeholder

Jeg kom til at fylde for meget vand på min ekspansionsbeholder, fordi jeg blev distraheret. Da jeg kikkede op på manometret, stod det på 3 Bar.
Jeg vidste ikke hvordan jeg skulle få det ekstra vand væk, så jeg lod det være.
Da jeg vågnede næste gang, stod manometret på 0 Bar.
Det reagerer ikke når jeg åbner for vandet, og alle termometre er ved at være nede, dvs varmen er forsvundet og da der ikke er noget tryk, kan varmepumpen ikke køre.
Testsporing af mit hus er aflyst, da forsikringen mener at det er nogle slanger på min varmepumpes ude-del, som er utætte. 
Så nu er jeg, ligesom mit manometer, tilbage til 0.
Er der noget jeg kan gøre nu, bortset fra at finde en vvs´ser som kan skifte beholder og slanger på varmepumpen ud?
Oceanide.

På forhånd tak.
Oceanide
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er rimeligt nemt at finde ud af om det er ude eller inder delen der er utæt
få vvs ern til at koble dem fra hinanden og trykprøve begge krese , så finder i hurtigt ud af det , 
ret nemt for ham at gøre
Tak bredker.
Er det noget alle vvs'sere kender til?
Eller er det noget jeg selv skal bede dem om?
Jeg ved ikke hvad du mener med at inde-delen kan være utæt.
Hvor kan man se det?
På rørene eller på ekspansionsbeholderen?
Og mit spørgsmål om at komme til at overfylde beholderen .
 At den nu er gået helt i stå, og jeg har slukket for cirkulationspumpen og for varme i huset, fordi det skvulper og plasker i alle rør i bryggerset når jeg tænder for de 2 kontakter. (Varme til radiatorer, brugsvand og cirkulation).
Selve systemet har jeg ikke slukket for. Jeg tør ikke ,for jeg ved ikke hvad der så sker.
Ved du mon noget om disse ting?
Vh Oceanide

På forhånd tak.
Oceanide
siden den har mistet alt trykket , er der stær sandsynlighed for at der er et sted der er utæt
ved at trykprøve systemet når det er delt op , kan du med sikkerhed se i hvilken del du skal lede efter den
alt efter hvordan din installation er lavet , kan han sikkert indkredse det til en bestemt streng
med så stort et tryktab burde det være ret nemt at finde ud af , med det ved han alt om

det er nu også ret nemt selv at gøre , men det kræver at man ved lidt om det , og at du har udstyr til det  
Husk at åbne for begge haner når du fylder på. Det er meget underlig at der ikke kommer bare lidt tryk på. 
Det skulle ikke gøre noget at du har fået 3 bar på. det der er i overskud fiser så ud af sikkerheds ventil.
Imedens du fylder på, og hvis trykket overhovedet ikke hæver sig kan du kigge rundt og se om der fiser vand ved dine jordbær planter m.m. ( oplysning fra en anden tråd ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak til begge svar.
Ev elmand:
Når du skriver at jeg skal åbne begge haner, så står den ene hane jo altid åben.
Fordi sådan et det installeret af en vvs mand da han satte en slange med stål"flet" på i stedet for den haveslange jeg før brugte.
Så jeg skal kun åbne for hanen under vasken og se manometrets viser kravle opad til den når 2 Bar.
Jeg vil prøve at se mig omkring, og gå ud til de nu døde jordbær, og forvisse mig om at der ikke løber vand nogen steder.
Forsikringen siger nu at de ikke behøver at testspore skjulte vandrør, da det helt sikkert er varmepumpens 2 slanger som sidder på udedelen, som er utætte.
Det er så den mand som skulle spore hos mig og som mente at mine vandrør manglede nogle haner som han kunne sætte slanger på og derigennem tømme alle radiatorer for vand før han sendte sporegassen igennem.
Det var hans konklusion at fordi der var en fugtig plet under slangerne i ude delen, var det den som lækkede vand. Og ifølge projektlederen fra forsikringen, så havde sporemanden forstand på "sådan noget". Så der er ikke dækning for skjulte rørskader, selv om jeg fik at vide at det også gjaldt varmepumpe rør, men disse "rør" slanger sidder jo over jorden, så deeeee...

Bredker....Jeg kan ikke udføre den opgave som du beskriver. Jeg håber og beder til at jeg finder en vvs ekspert som vil gøre det du skriver om.
Jeg har kæmpet med den varmepumpe i flere år.
Efter perioder hvor alt kører perfekt , og jeg nyder at jeg ikke skal tænke på at kontrollere termometre og trykbeholder og være fri for angst for at det snart vil gå galt igen, så går det den forkerte vej igen.
Jeg skal igen fylde vand på den forbistrede ekspansionsbeholder i tide og utide.
En gang om ugen, så hver anden dag og så 5 gange i døgnet.
Og så ,som ved et trylleslag, fungerer den igen og jeg skal fylde på sjældnere og jeg har varmt vand og varme i radiatorene hvis det er den årstid.

Jeg har dog aldrig været ude for at der er en hel måned imellem at jeg skal fylde vand på.
Jeg ved ikke hvor ofte min mand fyldte på, men jeg har kun set ham sidde med en haveslange sat fast på studsen nede i gulvet én gang i 9 år.
På mit spørgsmål om hvad han var i gang med, sagde han at det var noget man skulle gøre en gang om året.
Efter hans død skulle jeg selv finde ud af systemet, og måske har jeg trykket på nogle forkerte knapper, for der har været problemer lige siden.
Jeg fik en ny ekspansionsbeholder for ca 2 år siden og når jeg banker på den er den hul og dump på den ene side , det er faktisk bagsiden, og den lyder skinger og tom på forsiden og dem som har været her siger også at den er helt ok.

Jeg kan ikke lide at fylde vand på når jeg nu ved at det er farligt for rørene med meget iltet vand, og dét at jeg ikke ved hvor det ryger hen.
Systemet har fungeret i 4 dage uden problemer, og der var næsten 2 dage hvor jeg ikke fyldte vand på. Men det er efter de 3 Bar jeg kom til at fylde på, at mit manometer kollapsede.
Nu er huset igen uden varmt vand og varme, men det går, med elkedel og brændeovn.
Mit elforbrug er enormt højt efterhånden. 400 kWh på en uge. Det kan kun være varmepumpen som er skyld i det. 
Nu må jeg søge efter en vvs'ser som ikke har været her endnu, og som enten siger at det ikke er noget galt, eller foreslår at jeg finder en varmepumpeekspert, som når jeg finder én , siger at det er en vvs'ser jeg skal have fat i.
Det er ikke så nemt at være husejer. Jeg kan faktisk ikke finde noget positivt at sige om det.
Venlig hilsen
Oceanide



På forhånd tak.
Oceanide
Annonce
Hat du tjekket sikkerhedsventilen på dit varmeanlæg. Den skal sikkert åbne ved 2,5 bar. Hvis den ikke har været i brug i flere år, så er det ikke sikkert at den kan lukke tæt nu. Du må have tryk på anlægget igen, og så kontrollere at der ikke kommer vand ud af overløbet fra sikkerhedsventilen.

Søren O
Søren O tak for dit svar.
Jeg ved ikke hvor sådan en ventil sidder. Eller hvordan den ser ud.
Jeg vil også gerne have tryk på anlægget, men det er jo dét jeg ikke kan få, når vandet forsvinder et andet sted hen.
Jeg har kikket ude ved varmepumpens slanger som fører ind i udedelen, og der løber vand ned fra slangerne som er mere end bare regn,  når jeg har fyldt lidt vand på trrykbeholderen inde i bryggerset.
I morgen vil jeg finde en vvs som kan skifte slangerne.
Men disse ting sker jo altid lige før weekenden, og jeg godt kan vente med at få det lavet, det har jeg gjort så tit.

På forhånd tak.
Oceanide
til øv elmand   
Ja for pokker, vandet fiser lige så stille ud af den nederste slange (samlingen vil jeg tro.)
I hvert fald løber der en strøm af vand ud af den forrevne skumgummi muffe når jeg åbner for vandet til systemet, og spæner rundt om hjørnet af huset, for at gribe varmepumpen på fersk gerning
Min teori om at "noget" helbredte sig selv, holder stik. Da det blev koldt frøs der lidt vand og lukkede for lækken. Da det begyndte at tø, skulle jeg igen fylde på hele tiden, og selv om der hængte en nydelig lille istap under utæthede, så kunne den ikke holde sig længere i skindet. 
Nu skulle der plaskes, og det er sikkert den slange som har drillet i flere år , - måske?
Jeg kan bare ikke forstå, for jeg er en gammel dame, hvordan det går til at vandet først løber ud til varmepumpen når jeg fylder på.
Jeg har hele tiden troet at vandet gik igennem ekspansionsbeholderen allerførst og at den så havde sit vand, som den kunne lave tryk med.
Kan det virkelig passe at vandet først løber ud i haven til varmepumpen, og derefter ind i huset igen og op i ekspans beholderen?
Kan nogen forklare mig hvordan det går til?
Vh Oceanide

På forhånd tak.
Oceanide
Normalt sidder expandsionsbholderen på en side streng  så den fungere som en lukket vej den eneste  funktion som den har er at holde trykket, når forskellig  temperatur i vandet får vandet til at udvide/trække sig sammen. At man fylder på ved expansionsbeholderen er bare fordi det lige var der det blev lavet. På vores installation sidder påfyldning et andet sted.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak Kovas.
Det er stadig svært at forstå når man bare er en person, med en helt anden uddannelse og hjerne,   -  men jeg vil tygge lidt på din forklaring, og vente på en AHA oplevelse når tiøren falder.
Vh Oceanide

På forhånd tak.
Oceanide
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis