overfyldt ekspansionsbeholder

Jeg kom til at fylde for meget vand på min ekspansionsbeholder, fordi jeg blev distraheret. Da jeg kikkede op på manometret, stod det på 3 Bar.
Jeg vidste ikke hvordan jeg skulle få det ekstra vand væk, så jeg lod det være.
Da jeg vågnede næste gang, stod manometret på 0 Bar.
Det reagerer ikke når jeg åbner for vandet, og alle termometre er ved at være nede, dvs varmen er forsvundet og da der ikke er noget tryk, kan varmepumpen ikke køre.
Testsporing af mit hus er aflyst, da forsikringen mener at det er nogle slanger på min varmepumpes ude-del, som er utætte. 
Så nu er jeg, ligesom mit manometer, tilbage til 0.
Er der noget jeg kan gøre nu, bortset fra at finde en vvs´ser som kan skifte beholder og slanger på varmepumpen ud?
Oceanide.

På forhånd tak.
Oceanide
Jeg kom til at fylde for meget vand på min... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vandet tger altid den letteste vej, hvor der er mindst modstand. Trykekspantionsbeholderen yder modtryk, så den fyldes først når det øvrige anlæg er fyldt op.

Søren O
Du behøver såmænd ikke at tænke alle teorier igennem, du har sikkert bare været heldig og selv lavet en ufrivillig tryk prøvning. Den har så vist hvor det svage sted var og det kan så repareres. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak til jer begge.
Det ligger i min natur at undersøge alting.
Skille det af og prøve på at samle det igen på en ny måde.
Og min hjerne arbejder hele tiden. 
For det meste i unyttige, kringlede og desperate cirkler.
Jeg har også en hel masse spørgsmål ang vores emne, som jeg ikke får fred for at tænke på, før min hjerne er tilfreds , for jeg er bange for at dette problem vil vende tilbage igen på et tidspunkt, og så har jeg måske slet ikke nogen som jeg kan spørge.

Mon det findes en bog om disse ting, varmepumper og generel vvs for Dummies?

Det er ikke fordi jeg nyder at nedgøre mig selv, men jeg ønsker virkelig at forstå sådanne tekniske ting.
Især fordi jeg selv skal ordne alt fra løbende cisterner til installation af computer , mobil og tv og andre el ting som man godt selv må gøre.
El arbejde som jeg ikke må eller kan lave selv, bliver bare ikke lavet, så huset dør på en måde ganske langsomt efterhånden som specielle elpærer går, opvaskemaskinen siger good-bye do..vandhaner ikke kan drejes og ledninger bliver tapet fast til gulvet så jeg ikke falder i dem.

Igen, tak for jeres hjælp .
Jeg håber at jeg snart kan skrive en god besked om at pumpen er repareret - og virker.


På forhånd tak.
Oceanide
Noget tyder på hele dit anlæg har mistet vand gennem længere tid, haft en siver. lidt ligesom en sive punktering, du mangler en fast vvs mand som du stoler på.  Der er ingen tvivl om der har været en mindre utæthed, (sikkert ved slangen som du har konstateret) og  da du kom til at fylde lige vel meget tryk på blev det en stor utæthed som når den er fixet hvilket er ret nemt så forhåbentlig kan holde tryk og max fylde vand på 1 gang om året MAX.  I øvrigt fylder du vand på dit anlæg som din ekspansion også er en del af men udtrykket som du naturligvis ikke kan vide kan forvirre en masse hjælpsomme mennesker. Håber du får varme i hytten asap
God Jul
Tak til Smedens nr1.
Det lyder meget rigtigt og jeg gør hvad jeg kan for at finde en mand som kan hjælpe mig.
Alle har travlt nu.
Man vil gerne hjælpe mig men har ikke mandskab eller tid.
Nu forstår jeg alt det med at fylde vand på. Det var godt at få det præciseret for jeg har hele tiden set mig gal på ekspansionsbeholderen fordi den ikke kunne holde fast på det vand jeg hældte på den.

Og jeg forstår også det med at jeg selv har givet systemet et spark med det kortvarige høje tryk , jeg ved en fejltagelse åbnede for.

Så nu skal jeg bare finde den rette mand til at reparere omløber problemet.
Jeg håber at jeg finder ham snart.
Jeg må udvide søgningen .
God jul 



På forhånd tak.
Oceanide
Annonce
Oceanide
Tak skal du have, nu bor jeg godt nok på landet, sydhavsøerne,  for mig og det firma jeg har med at gøre er det da naturligt at et lokalt vvs firma med bare en smule ansvarlighed hjælper medborgere uden varme og det inden for dage, om ikke andet kigger man lige forbi og sørger man for at lige sat midlertidigt varme på hytten til efter jul og så går anlæg i gennem. nå jeg skal ikke kloge mig på andre folks moral men håber du for varme på.
Knæk og bræk
Tak Smed😊
Jeg har fundet en vvs'ser som kikker forbi i morgen for at se om det er noget han kan lave, ellers må jeg lede videre.
Man kan godt vænne sig til 16 grader i huset, og så smiderr jeg lige et par knuder på brændeovnen og får rigtig god varme et par timer.
Men kun i stuen, hvor jeg er flyttet ind med katten og tv på computeren.

Mit elforbrug er faldet fra ca 73 kWh i døgnet til 5 i døgnet.
Det skete da jeg slukkede for varmen, som altså ikke varmede længere, og kun  har tændt for "systemet", for jeg kan høre at motoren kører engang imellem.

Alle de vvs'ser jeg har talt med, beklager at de ikke har tid
 Og siger at jeg skal finde en anden vvs. Og det prøver jeg så på.

Ja jeg er en ældre, halvsyg kone. Men der er mange som har det meget værre, og jeg kan jo klare flere ting selv, og har noget brænde på terrassen som jeg kan køre ind i min indkøbsvogn. Så jeg håber at travlheden skyldes de hjælpeløse, og ikke bare er for at reparere en quoker eller gulvvarme i garagen😝
Og jeg er blevet så meget klogere på hvordan hele varmesystemet fungerer mht "vand på ekspansionsbeholderen" det kan jeg godt grine af nu hvor jeg er blevet klogere.
God jul Smed 🌲


På forhånd tak.
Oceanide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis