Et dybt hul med en hulsav?

Hej! Jeg skal lave et dybt hul med en hulsav. Men på et tidspunkt kan jeg ikke komme dybere, fordi boremaskinen rammer væggen. Hvad er løsningen? Bruger man en hulsav-holder, hvor det første stykke er længere, eller hvad gør man?

Tak :)

Hej! Jeg skal lave et dybt hul med en hulsav. Men... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 09-12-2022 19:38:35

Hvilke materialer er muren lavet af?
I øvrigt er et 180mm kopbor nok noget af en udfordring, for en akku boremaskine.

Væggen er 30cm halm (isolering) med 4cm ler på indersiden og 4cm træfiberplade på ydersiden. Yderligere kommer der så en udvendig træbeklædning.

Som superdiy skrev, så sætter du bare 2 forlængere sammen hvis du er nødsaget til at bore det fra den ene side. 

Der findes også lange kop bor til formålet, men de er typisk med diamant skær, der fungere bedst i mursten og beton. Men hvis det giver problemer med 2 forlængere kunne det også være en mulighed. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Så ville det være oplagt med et lille bor igennem først til at vise placering. Bore i begge skaller og hugge/skubbe lidt på halmen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Enig jeg forstår heller ikke hvorfor du ikke har haft held med at bore et centerhul hele vejen igennem med et alm. Langt bor, for derefter at bruge dette center hul til hulsaven på den anden side. ?? 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Ildstaal skrev den 10-12-2022 11:54:01

Enig jeg forstår heller ikke hvorfor du ikke har haft held med at bore et centerhul hele vejen igennem med et alm. Langt bor, for derefter at bruge dette center hul til hulsaven på den anden side. ?? 

Det forstår jeg ikke heller ikke helt selv :) men det ramte skævt. Jeg tror det var fordi at det lange bor, som jeg havde brugt til det første hul, var et meget tykt bor. Og da jeg så placerede hulsavens tyndere centerbor i de for-borede huller på begge sider, blev det skævt. Det ville sikkert virke fint, hvis det for-borede hul var helt tyndt.

Ja det er nødvendigt at det første hul ikke er for stort. Men mon ikke rør kan gå igennem alligevel og ellers dækkes det vel af rist eller lignende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis