Hvornår springer/fryser uopvarmet vandrør?

Jeg er kommet for sent ud af starthullet ift. at få tømt vores vandinstallation i sommerhuset og kommer først en tur omkring huset i morgen.   Vi er nye ejere, så er lidt i tvivl om hvor meget frost og hvor længe der skal være frostvejr for at rør evt. tager skade? Huset er uopvarmet. Badeværelset hvor installationen er er ca. 10 år gammel og der er lavet ny isolering + gulvvarme ( det er ikke tændt).
Kan jeg med ro i sindet godt vente til i morgen nu hvor de lover en 5-6 graders frost fra i eftermiddag til i morgen tidlig, hvor jeg kan være i huset og få noget varme på? 
Er der nogle der har erfaringer i den retning?
Jeg er kommet for sent ud af starthullet ift. at... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
solaris skrev den 08-12-2022 12:34:29

Det er ikke nok at åbne vandhanerne i huset, rørene skal tømmes for vand, du bør få monteret en pumpeventil på udgangssiden af vandmåleren der hvor der så vidt jeg kan se på billedet sidder en prop. Så lukker du for vandtilførslen på indgangssiden og åbner en vandhane i huset, derefter pumpes der luft i ventilen med en cykelpumpe til der kommer luft ud af hanen, dette gentages med alle vandhaner og toilettet, skyl ud så cisternen er helt tom og hæld frostvæske i kummen og i vandlåse i køkken og håndvask.Husk også at tømme varmtvandsbeholderen, det gøres ved at åbne sikkerhedsventilen og åbne en varmtvandshane, husk at afbryde strømmen før beholderen tømmes

 Tak for svar. Jeg fik blæst installationen tom for vand, så der kun kom luft ud til sidst.. Jeg satte kompressoren på den røde hane i brønden og det fungerede fint. 

GodeVen skrev den 08-12-2022 13:31:14

Hvis du skal have vandet af systemet, skal det blæses ud med trykluft. Du kan ikke regne med at det vil løbe fra af sig selv. Husk vaskemaskine og opvasker, hvis du har det.

Hvis der er termostat på bruseren, bør du afmontere den, da der står vand i den og den vil blive ødelagt af frost. Hvis den tidligere ejer ikke har holdt sommerhuset frostfrit, er der næppe termostat.

Har du overvejet at holde dit sommerhus frostfrit? Hvis blot huset er lidt isoleret, er det kun de dage, hvor der er frost døgnet rundt, at det bliver problematisk. I mit sommerhus fra 1970, har jeg sat noget smart-home udstyr op, så jeg kan følge temperaturen i køkken, bad og rum med varmtvandsbeholder fra min mobil. Jeg har sat en elradiator i barneværelset til at tænde hvis rumtemperatur og udetemperatur kommer under bestemte værdier. Jeg kan også tænde luft-til-luft varmepumpen, det er dog ikke styret af de andre termostater.  

 Jeg overvejer kraftigt at holde det frostfrit og det er også planen med en luft/luft pumpe. 

Kurt54 skrev den 08-12-2022 00:24:24

Det er en god ide altid at lukke for vandet når huset forlades - det sikrer ikke mod forstsprængninger men mod vandskader og store vandregninger.

 Vi lukker altid for vandet ved hovedhanen og slår strømmen fra når vi ikke er i huset. Der kan gå lang tid imellem vi er der. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis