Kun bruge strøm fra solceller

Hej,

Er fuldstændig el ignorant... og kan ikke finde svar, da jeg ikke rigtig kender eludtryk... det er mere nørdet end IT udtryk...

Vil gerne undgå at købe strøm fra nettet og kun bruge egenproduceret strøm. Dog er der visse ting som altid gerne må købe strøm, som pumper, router og computer...;)

Man kan sætte timer til ødrift på SUN2000 inverter(eller en anden huawei dims som passer til).

Men hvad sker der hvis man ikke producerer nok strøm og ingen import har?

Er ikke ud efter at detailstyre, men er der nogen løsninger hvor eltavlen kan udkoble en gruppe i prioriteret rækkefølge, alt efter hvor meget strøm man producerer og hvor nogle grupper aldrig er koblet fra. 

Så man kan undgå ødrift og altid have noget strøm til rådighed fra elnettet.

Tænker at en sådan dims i eltavlen skal kende til egenproduktion og bruge det data til at foretage en udkobling - er der særlige krav til en sådan dataudveksling?

Igen - er ikke ude efter at styre en eller anden ligegyldig pære, det skal køre på gruppeniveau.

Håber på noget inspiration som kan læses af den største elnoob...:)
Hej, Er fuldstændig el ignorant... og kan ikke... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 08-12-2022 15:01:27

100tommelfingre skrev den 08-12-2022 13:48:35

Ah... en elbil tager mere energi end der kan produceres. Så ligegyldigt hvad, vil special installation være mere værd, end en ladestander som kan det samme.

Du har sat mig af. Jeg forstod på dig at du ville undgå at købe strøm fra nettet og kun bruge kun bruge egenproduceret strøm. Skal det opfyldes skal du bruge mindst mulig strøm, når solen ikke skinner. Du nævnte nogle ting med lav prioritet, som du ønskede at styringen skulle slukke for når der ikke var sol. 

Min pointe er, at i den tid, hvor der helt sikkert ikke er strøm nok fra solcellerne, kan du bare slukke.

Der er næppe et marked for en styring, der lukker for varmen, når solen ikke skinner. Dem der vil minimere elforbruget fra nettet, får et batteri. Så kan de stort set bruge alt den strøm de producerer. Om der er økonomi i det er en anden sag. Så længe man skal betale det samme for et 27 kWh batteri, som en ny elbil med 27 kWh batteri, ser det håbløst ud.

 ok - fair enough.

Ideen er:
Når det er dag og der produceres strøm, skal alle unødvendige enheder slås fra og ellers startes op i prioriteret rækkefølge hvis der produceres strøm nok.

Hvis det ikke kan lade sige gøre kun at bruge egenproduktion til nødvendige enheder, købes der strøm til dem.
Nødvendige enheder er Internet, brøndpumper, 5kw husbatteri og til nød køleskab/fryser/vaskemaskine/opvaskemaskine.

Når det bliver mørkt skal et 5kw batteri aflades og strøm købes når det er billigst til unødvendige enheder

Hele balladen skal styres af egenproduktion, elforbrug og hvornår unødvendige kan køre ift. hvornår elpriser(og tarifer) er lavest de næste 24 timer, alt efter temperatur og temperament.

Gider seriøst ikke rende rundt og holde øje med elpriser og tænde/slukke for alt muligt.
Er super glad for en app true energy til ladning af elbil - det har sparet mig for flere tusinde kroner.... og jeg har sluppet for at stå op flere gange i løbet af natten for at tænde slukke for ladning, alt efter hvornår el er billigst.

At udvide det til hele huset gør at jeg ikke får en elregning en dag over 10k og at hvis udnyttelsen kommer over 80%, vil anlægget være tilbagebetalt i løbet af 4-5 år.

Endvidere.. hvis elprisen bliver på 3-5 kroner sælger jeg alt produceret strøm og bare slukker for alt unødvendigt.. så tager det kun 3-4år at hente investeringen hjem... det er sgu en god forrentning af de penge.
Jeg er med på at du ønsker at varme mm skal automatisk slås fra når solen ikke skinner. Det jeg ikke forstod, var din kommentar til at du ikke vil få solstrøm nok om vinteren.

” Ah... en elbil tager mere energi end der kan produceres. Så ligegyldigt hvad, vil special installation være mere værd, end en ladestander som kan det samme.”

Det må du godt forklare.

Du modsiger dig selv når du skriver at du ikke gider at holde øje med elpriser, og i stedet indføre et system som du beskriver. Du kommer til at holde øje med priser og sol mere end andre. Andre går i bad når de trænger, du kommer til at vente til sol eller priser passer før du kan få et bad.
Du skriver at hvis elprisen stiger, vil du slukke for alt unødvendigt. Jeg vil anbefale dig at slukke alt unødvendigt også selvom prisen er lav.
GodeVen skrev den 09-12-2022 13:06:54

Jeg er med på at du ønsker at varme mm skal automatisk slås fra når solen ikke skinner. Det jeg ikke forstod, var din kommentar til at du ikke vil få solstrøm nok om vinteren.

” Ah... en elbil tager mere energi end der kan produceres. Så ligegyldigt hvad, vil special installation være mere værd, end en ladestander som kan det samme.”

Det må du godt forklare.

Du modsiger dig selv når du skriver at du ikke gider at holde øje med elpriser, og i stedet indføre et system som du beskriver. Du kommer til at holde øje med priser og sol mere end andre. Andre går i bad når de trænger, du kommer til at vente til sol eller priser passer før du kan få et bad.
Du skriver at hvis elprisen stiger, vil du slukke for alt unødvendigt. Jeg vil anbefale dig at slukke alt unødvendigt også selvom prisen er lav.

I December og Januar vil et 15kw anlæg producere ca. 400-500kw hver måned.
Dvs. i snit 13-16 kw på en dag eller 2-3kw i timen

En elbil med mit kørselsmønster vil skulle bruge ca. 15 kw om dagen og kan maksimalt lade med 11kwh i min installation
Så i de 2 måneder, vil en elbil tage alt hvad der produceres.

Dvs. inverter giver 2kwh og de sidste 9kwh vil skulle købes over nettet.
I stedet for at købe over nettet, lades elbilen bare med 2kwh, i stedet for 11kwh.
Læs evt. https://www.trueenergy.io/da/true-solar/ - der bliver det forklaret.

Der ligger en webserver på den gateway jeg skrev om tidligere - den kan slå dayahead priser op og man laver så en algoritme som tager de 3 billigste timer og køber fuld strøm der eller bare når temperatur bliver for høj i køleskab/fryser, hvis gulvvarmen/varmtvandbeholder er for kold, temp. i huset bliver for lav osv. osv.

Der vil så også være algoritmer til om dagen, hvor der bliver produceret strøm.

Man kan så overstyre algoritmen eller lave nogle forskellige programmer, over hvordan ens indkøbsmønster skal være.

Skal ikke holde øje med priser eller hvornår solen skinner, undtagen hvis man kommer ud i ekstremer og kwh prisen bliver 20kr en måneds tid... så vil der nok skulle laves en hård prioritering eller æde en meget høj elregning. Det er kun fantasien som sætter grænser på hvordan du styrer dit elforbrug.

Men gå ind på https://www.trueenergy.io eller https://www.solarmanager.dk og bliv inspireret.
Hej 

Nu har jeg ikke gennemlæst tråden, sp med forbehold for nogle allerede har talt om det. 
Vi har solceller på taget, et 3.2kw anlæg med 1-faset inverter. 

Som andre er inde på, vil dit anlæg producere strøm når du ikke skal bruge det, nemlig om sommeren. 

Pt har vores anlæg produceret 4024kw i år, og som du måske kan se på billederne er der kæmpe forskel på hvornår på året strømmen bliver produceret. 
Lars C skrev den 10-12-2022 09:30:14

Hej 

Nu har jeg ikke gennemlæst tråden, sp med forbehold for nogle allerede har talt om det. 
Vi har solceller på taget, et 3.2kw anlæg med 1-faset inverter. 

Som andre er inde på, vil dit anlæg producere strøm når du ikke skal bruge det, nemlig om sommeren. 

Pt har vores anlæg produceret 4024kw i år, og som du måske kan se på billederne er der kæmpe forskel på hvornår på året strømmen bliver produceret. 

 Med AC, poolpumpe, varme til pool, gulvvarme, terræsevarmer, varmvandsbeholder, husbatteri og elbil.. det strøm skal jeg nok få brugt.

Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis