Planlimning af kogeplade

Hej,
Jeg skal have planlimet en induktionskogeplade i en 12mm corian bordplade, og har behov for lidt kyndig vejledning :-)

Når jeg sætter kogepladen i, så er den ~1mm under bordplade niveau. Jeg skal derfor høre jer om følgende:

1. Skal bordplade og kogeplade være helt plane med hinanden, eller går det an hvis der er en lille niveauforskel? Hvis der er niveauforskel er det så bedst hvis kogepladen er over eller under niveau med bordpladen?

2. Hvis kogepladen skal hæves, kan jeg så bruge alm afstandsklodser, som man kan købe i et hvert byggemarked?

3. Hvis man hæver kogepladen, så slutter tætningslisten ikke til den flange hvor kogepladen hviler på. Hvilken betydning har det?

Jeg har lagt et par billeder op for at vise niveauforskellen. Den blå afstandsbrik er 1mm tyk.

På forhånd tak :-)

Dbh,
Michael

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Højdeforskellen udligner du i den lim pladen skal monteres med så de kommer i samme højde. Deraf ordet planlimning😀

Selvbygger med stort S. 
Ah va’? Har ikke hørt at den skal limes fast selvom ordet planlimning antyder det :-) ellers bliver den da først helt umuligt at udskifte når den dag kommer. 

Den skal vel ikke have andet end sort silikone fuge (varmesbestandigt selvfølgelig). 
Du hæver den med nogle små plastikklodser, så den kommer i plan med bordpladen.
Du må ikke ligge kogepladen ned i lim som foreslået af Superdiy.
Hvis du skulle være så uheldig at kogeplade bliver defekt, og du så skal have den op, så er det helt umuligt hvis den er limet under.
Og det vil også være rigtigt svært at styre højden med lim under.
Montering af kogeplade DK
Kogepladen skal ikke limes fast, men lægges ned i f.eks. en silikonefuge, så den kan bevæge sig lidt ved opvarmning.
Se foregående indlæg.

fase
Vær opmærksom på, at hvis kogepladen er fuldstændig plan med bordpladen, så vil varme gryder og pander komme til at stå direkte på bordpladen, hvis du skubber dem bare en smule uden for pladen. Jeg vil derfor mene, at det er bedst at kogepladen er en smule højere end bordpladen. 
Annonce
Tak for jeres hurtige svar :-)

@MagK: god pointe. Jeg hæver den ~2 mm, så den lige er over niveau - se billede. 


Ha en dejlig aften. 
Det står faktisk ret glimrende beskrevet i vejledningen til din Bora Pure, og der er en lille pose med glasbrikker (ligger i en pose i fedtfilteret sammen med låget til tilslutningsdåsen) til at klodse den op, så den kommer i rigtig niveau.

Ved planlimning skal glasset altid klodses op med f.eks. glasklodser, så glasset er 1 mm over bordpladeniveau. Skumpakningen der normalt bruges ved nedfældning, monteres i udfræsningen og danner fugestop. På den måde kan fugen nemlig skiftes når den er nedbrudt af slid, og i tilfælde at glasbrud, kan kogepladen afmonteres af bordpladen igen.
Der må ALDRIG komme fugemasse ind imellem underside glas og udfræsning, da kogepladen så bliver umulig at demontere igen.
Du kan fra din forhandler få et planlimningskit til Bora, som indeholder en Dana Lim fugepatron og et fugesæt
@GDS-manden: Tak. Enig, Bora vejledningen er ganske god. Men jeg kan ikke finde noget i vejledningen der beskrive højden ift bordpladen...udover at den er valgfri? Derfor var jeg i tvivl. 
Der medfølge kun 4stk glasklodser (4cm), vil det være nok i forhold til undestøtning, hvis de placeres der hvor monteringsklemmerne skal sidde (se billede)?
Jeg havde et planlimet komfur, der var helt i plan med bordpladen. Da det ikke ville mere, kunne jeg ikke finde et i samme størrelse. Jeg købte et større og lage det ovenpå bordpladen. Det irriterer mig at det er besværligt at fjerne skidt ved kanten.

Planlimning vinder 4-0

Hvis man vil have fuld glæde af planlimningen, skal der ikke være højdeforskel mellem komfuroverflade og bordplade. Det ser også pænest ud. efter min mening,
MiHu skrev den 06-12-2022 12:24:44

@GDS-manden: Tak. Enig, Bora vejledningen er ganske god. Men jeg kan ikke finde noget i vejledningen der beskrive højden ift bordpladen...udover at den er valgfri? Derfor var jeg i tvivl. 
Der medfølge kun 4stk glasklodser (4cm), vil det være nok i forhold til undestøtning, hvis de placeres der hvor monteringsklemmerne skal sidde (se billede)?

Tjek denne video fra dem

https://www.howtoinstallbora.com/puru/

Mht. højden, mener jeg det fremgår af skabelonen til hvor udskæringen i bagpladen skal være.

Husk at lukke hullet i din bundplade, så aftræksluften ikke slår op i elementet. Der skal være 100% tæt lukket.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis