Indregulering varme

Hej Alle,
Vi bor i et ældre hus født med 1-strengsanlæg som ved flere ejere igennem tiden er blevet om- og tilbygget mv.
Vi fik i 2016 udskiftet vores oliefyr til en 11kw Toshiba A2W luft/vand uden driftstank, dengang havde vi ca 50/50 radiator og gulvvarme og kørte et fremløb på 40gr. Dengang stod radiatore helt åbne og gulvvarmen styret ved rumtermostater i ny tilbygning og returventiler på de gamle gulve som har fungeret okay. Anbefalingen fra installatøren var at økonomien på varmen er bedre uden åben/luk automatik men så med konstant flow, og regulere fremløbstemperaturen istedet, så vi afmonterede styringen i tilbygningen hvilket også har fungeret fint. Temperaturen på shunt i tilbygning har matchet fremløbet på pumpen og gulvene har haft en fin temperatur. I 2020 har vi en større ombygning hvilket gør at køkken/alrum og kontor går fra radiator til gulvvarme. Nu er fordelingen så ca 85% gulvvarme. Det underlige er så da vi starter varmen op mod vinter 2021 at shunt i tilbygning nu ligger 7gr lavere end fremløbet på pumpen, og de gulve er kolde. Jeg kontakter derfor installatøren der siger det handler om indregulering. Han er jo selvfølgelig lagt ned af arbejde (stadig) og kan ikke gøre det for os, så han fremsender et skema og forklare kort hvad det handler om, og at jeg kan forsøge selv. Samtidig beder han mig slukke for Alphapumpen på shunt i tilbygning da han siger den køre langsommere end pumpen i varmepumpen, og derfor bremser flowet. Jeg har nu justeret og justeret som en gal og har nu en diff på 3 grader mellem pumpe og shunt tilbygning med den regulering i vedhæftede tegning, men stuegulvet er stadig rimelig koldt. Jeg har vedhæftet en en skitse af installationen, samt det jeg fik fra installatøren. Er der nogle der har et par justeringsforslag?   

Danny

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det en lang og noget indviklet forklaring. Men hovedbudskabet er at stuen er for kold. Så du skal have presset noget mere varme op i stuen. 
Det kan du regulere ved at lukke mere ned for værelse 1, værelse 2 og badeværelse. fryser du så der må du skrue op for fremløbs temp. . Måske skal de andre gulve også skrues ned for, da P2 ikke kører
Jeg ville springe op og falde ned på de 7 grader og de 3 grader og kun koncentrere mig om at få varme i gulve. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-12-2022 23:30:36

Nu er det en lang og noget indviklet forklaring. Men hovedbudskabet er at stuen er for kold. Så du skal have presset noget mere varme op i stuen. 
Det kan du regulere ved at lukke mere ned for værelse 1, værelse 2 og badeværelse. fryser du så der må du skrue op for fremløbs temp. . Måske skal de andre gulve også skrues ned for, da P2 ikke kører
Jeg ville springe op og falde ned på de 7 grader og de 3 grader og kun koncentrere mig om at få varme i gulve. 

 Ja beklager forklaringen, det var mere for historikken at det engang har fungeret fint. Men tak for svaret. Jeg ved ikke om du kan be- eller afkræfte, men jeg læste gammelt indlæg herinde igår med en hvor problemet formentlig var at shunten ikke tog varmt vand og bare cirkulerede returvandet. Da jeg fik at vide at vi bare skulle afmontere varmestyringen og lade fremløbet på varmepumpen bestemme, der tog vi termoventilen af på shunten i tilbygningen for at få fuld flow igennem med tanke om at den sidder på fremløb. I indlægget skriver en så at ventilen lige så vel kan sidde på retur side og lukke vand ud istedet for vand ind, og fremløbet "worst case" kan rende direkte retur til varmepumpen. 


Danny

Jeg synes nu det ser ret simpel ud hos dig. 
Du har 1 pumpe som sender det hele rundt. i Tilbygning har du 5 "forbrugere" på den samme shunt ( 2 værelser, 1 bad , håndklædetørrer) . De 4 af dem fungerer og den sidste får for lidt. 

Så det er ret klart at dem der fungerer skal have noget mindre flow så der presses noget mere igennem den lange. 
Hvorfor skal 35 m slanger,  64 m slanger og 14 m slange stort set stå på det samme i indregulering. ? 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis