Kun halvdelen af komfuret virker

Kun halvdelen af min induktions-kogeplade virker. Nu har jeg kigget på stikket, hvor ledningerne er tilkoblet på følgende vis: De to blå: 0, de sorte: F og den gule: J. Er det rigtigt? Den sidste "ledige" plads på stikket er også et F. Skal en af de blå i den?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tyder på at der er gået en sikring eller der mangler en lus i kogepladen. Kan du ikke tage et billede af tilslutningen i kogepladen. Din beskrivelse tyder på, at der mangler en sikring eller en nul.
Du skal have kappen på kablet med ind under aflastningen.

fase
Tak, Fabrin
Jeg har tjekket sikringerne. De har det fint! Nu forsøgte jeg at sætte det mørkeblå kabel i F, men det hjalp desværre ikke - omvendt gjorde det ingen forskel til det værre. Måske giver billederne mening? 
Som andre har spurgt om, har det virket før ???
Du skal sætte den blå tilbage, det var tilsluttet rigtigt.
Så enten er pladen defekt, eller der mangler en fase.
Pladen var tilsluttet som det midterste billede, hvilket er rigtigt.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar. Det kunne tyde på, at der mangler en fase eller at pladen er defekt. Måske jeg må få fat i en tekniker...

Komfuret er købt brugt, så jeg ved ikke, om det virkede før :-/
Annonce
Du kan ikke blot flytte den blå over på en ledig fase, det er uagtsomt, du risikerer at brænde noget af.

Prøv at flytte den ene af de sorte over i den ledige fase til højre i stikket. Skriv hvad der så sker. Det kan være at en af de nuværende faser ikke er forsynet.

Husk at yderkappen på kablet skal med ind under bøjlen i stikproppen. Men det kan du vente med til du har fundet ud af hvad der virker.


Elektronikteknikeren
Desværre hjalp det ikke at skifte den sorte over i den ledige fase af stikket. 
Hvis du har noget at måle med, skal du i gang med det. I stikkontakten skal du mellem den røde yderst til venstre og hver af faserne måle ca. 230V og mellem faserne skal du måle ca. 400V. Klemmen yderst til venstre med den røde ledning er nulklemmen. Derefter kommer der en fase-jordledningen og to faser. Ledningsfarver i klemmer ser lidt alternative ud, men lad os få nogle målinger, hvis du har mulighed for det. Har du en mulighed for at vise tilslutningen i kogepladen?

fase
Hvis du bytter de to sorte og det er de samme to kogeplader der ikke virker, er komfuret nok defekt.

Der skal under alle omstændigheder måles på den installation med voltmeter eller andet. 
Nul sidder normalt i venstre side og det er også det der er opmærket og monteret efter i stikprop. Og det kan da også være tilfældet. 
Farver på ledninger tyder bare på at nul er i venstre side, og så vil du få nogle sære reaktions mønstre, med den montering.
Så der er al mulig grund til at få besøg af elektriker. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis