Valliant gasfyr taber tryk/vand

Har et 3 år gammelt gasfyr som er begyndt at tabe tryk/vand vil høre om der er nogen metode til at udelukke brud på vandrør,,før man begynder at få foretaget en dyr trykmåling, det ville være rart at udelukke det så man kan havde fokus på selve anlæget,det hjælper vel ikke og lukke for vandet til radiatorene.

mvh.Vægter
Har et 3 år gammelt gasfyr som er begyndt at tabe... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er stadig næsten helt sikkert ekspansions beholder det er galt med. Når der er ok luft-fortryk i den. så skal der ret mange liter pumpes på før der er ok tryk på. 
Hvis anlægstrykket er helt nede på 0 så skal du kunne måle ca. 0,8 bar på den lille luft ventil der sidder på ekspansions beholder. Det måles med samme apparat som man måler dæktryk på en bil.
Der er en gummi membran ( ballon) i beholderen som i det tilfælde er helt spilet ud og fylder hele beholderen. Når så du kommer med vandtryk så stiger trykket ret hurtigt op til de 0,8 bar hvorefter vandet presser ballonen sammen og begynder at fylde i ekspansions beholder. 
Er ballonen utæt, så vil trykket stige ganske hurtigt. Så presses det ud af sikkerheds ventilen. Den mindste afkøling når nu fyret har været varmet og stopper fører til stor trykfald igen da der ikek er nogen ballon i beholderen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar ,ham der har kikket på anlæget afprøvede den ventil der sidder på espansions beholderen , og der kom kun luft ud og ikke noget vand , derfor konkludere han at alt virkede som det skulle ,anlæget dryppede også med vand og det kom fra en defekt ventil som han lukkede af ind til de får reservedel,men det har hele tiden tabt tryk også før utætheden men da tabte det kun meget lidt , cirka 0,5 på en uge, det blev først værre da det dryppede med vand,men de 2 ting har vel ikke noget med hinnanden at gøre.
Har lige set til anlæget igen og det var lige ved at lukke ned da det havde tabt fra 1,6 til 0,8 på 2 timer .
Jeg er glad for at få hjælp jeg bliver snart skør af alle de problemer, måske skulle jeg få et andet firma uid ,er der nogen du kan anbefale, gasfyret er som før nænnt et Valliant kondensering ca 4 år gammelt.
Selv om der kommer luft ud kan den sagtens være dårlig. Du skal undersøge den som jeg anviser. Vand lukkes af anlægget til det viser 0 bar. Så måles trykket på den ventil. 
Jeg ved jo ikke hvad muligheder du har, men jeg har enkelte gange lånt en gammeldags luft beholder hos en service station. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ok tak .
Mvh Vægter

Jeg tilkalder en tekniker så får jeg ham til at gøre det du skriver.
Har ikke en skid forstand på Gasfyr og hvordan de virker.


 Når så du kommer med vandtryk så stiger trykket ret hurtigt op til de 0,8 bar hvorefter vandet presser ballonen sammen og begynder at fylde i ekspansions beholder. 
Jeg har samme slags fyr og mit anlæg indeholder vel ca. 40 liter. Jeg har monteret et separat analogt trykur ( 0-6 bar ) på fremløb, så det er nemt at se hele tiden. Fra kold til 60 gr. stiger trykket nemt min. 0,6 bar = knap 2 bar, mener mit beholdertryk er 1,2 bar. 
Ps. har aldrig været utæt.. ( Ecotec 156/5 )

 


 

Annonce
Ok det blev jeg så ikke lige klogere på, men tak alligevel.
Ja det hjalp så ikk noget ,vvs manden var her og målte expannisions beholderen , den var lige omkring 0,8 så skiftede han en defekt ventil der læggede vand,status fyret taber stadig vand,så han foreslog at lukke for hanerne til brugsvand ,så der slet ikke kommer vand til radiatorene, så kan vi se om det stadig taber vand så er der ihvertfald ikke hul i rørene så må det være gasfyret fejlen ligger n,det vil heller ikke undre mig med alle de dårlige anmeldelser af Vallian fyret.
Men tak for alle svarene.

Mvh. Charlie
vægter skrev den 30-11-2022 19:10:47

Ja det hjalp så ikk noget ,vvs manden var her og målte expannisions beholderen , den var lige omkring 0,8 så skiftede han en defekt ventil der læggede vand,status fyret taber stadig vand,så han foreslog at lukke for hanerne til brugsvand ,så der slet ikke kommer vand til radiatorene, så kan vi se om det stadig taber vand så er der ihvertfald ikke hul i rørene så må det være gasfyret fejlen ligger n,det vil heller ikke undre mig med alle de dårlige anmeldelser af Vallian fyret.
Men tak for alle svarene.

Mvh. Charlie
Det er surt, mht. til membran tryk, kiggede lige efter i manual, de 0,8 bar er korrekt, som evmand også foreskriver...

 

Det var da lidt ærgerligt. Ekspansions beholder var klart den billigste at skifte
Når du lukker for hane til brugsvands så udelukker du vel kun utæthed i varm vands beholder ! ! 
Det er sikkert ikke muligt at lukke af til radiator kredsen. 
Du skal nu ikke hænge din hat op på dårlige anmeldelser. Alle typer fyr kan blive utætte. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis