Gulvrenovering / Strøer / Gulvspån

Goddag LDS

Jeg har et 70'er hus, som jeg købte for et par år siden. 
Huset er løbende renoveret i både bryggers og 2 badeværelser samt noget tag og lidt andet.

Det eneste de forrige ejere ikke har gjort ved (nok siden huset var nyt engang) er gulvet. Jeg har et let gulv på strøer med nogle relativt fine bøgeparket gulvbrædder på. Der er meget fodkoldt i huset, så meget at vi går og fryser.

Vi vil gerne have et nyt klikgulv og samtidigt efterisolere mellem strøerne (jeg formoder ikke der er den store mængde isolering hvis det ikke har været rørt siden 70) 

Jeg havde håbet på at dette kunne gøres på et budget, og af en person som ikke har faglig viden inde for tømrerfaget.

Min tanke var at pille det gamle parketgulv op. Isolere under. dampspærre måske?. derefter gulvspån uden spor (vi beholder vores radiatorer, vores økonomi holder ikke til komplet renovering med gulvvarme) og så klikgulv.

Kan man og må man gøre det, eller skal der ny opbygning til (jeg er klar over at jeg skal være sikker på mine strøer er klodset rigtig op)? er der noget jeg misser?

På forhånd rigtig mange tak
Goddag LDS Jeg har et 70'er hus, som jeg købte... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bor i et hus fra 1959
Det er med u-opvarmet kælder og høj krybekælder og generelt svinger temperaturen dernede mellem 14 og 20 afhængigt af vejret udenfor
I huset er der et enkelt rum hvor gulvopbygning nedefra er beton (med ingen eller ukendt isolering under) fugtspærre, strøer og 50mm isolering, spånplade, korkgulv
Vi kan godt bilde os ind at der er forskel på temperaturen på gulvet i forhold til resten af huset, men det er ikke målt og bevist og forskellen kan også være ikke eksisterende

Vi er GLADE for klikgulv med kork i
Vi har købt Wicanders til hele huset (400kr/kvm) men jeg tænker der også kan være andre (billigere) mærker på markedet

Vi skar ca 15-20% af vores varmeregning ved at få hulmursisoleret (der var INTET før)
Vi har netop fået isoleret fra 250mm på loftet til knap 400 og venter spændt på at det kan ses på varmeregningen

Som andre har nævnt, kuldenedfald kan også give kolde fødder - så det er måske værd at se på først hulmur, så loft og tilsidst gulv (omend I ikke kan putte mere end 50-70mm i alt i gulvet, afhængigt af afstand til ydermur)
Sumsar skrev den 25-11-2022 20:08:40

Jeg bor i et hus fra 1959
Det er med u-opvarmet kælder og høj krybekælder og generelt svinger temperaturen dernede mellem 14 og 20 afhængigt af vejret udenfor
I huset er der et enkelt rum hvor gulvopbygning nedefra er beton (med ingen eller ukendt isolering under) fugtspærre, strøer og 50mm isolering, spånplade, korkgulv
Vi kan godt bilde os ind at der er forskel på temperaturen på gulvet i forhold til resten af huset, men det er ikke målt og bevist og forskellen kan også være ikke eksisterende

Vi er GLADE for klikgulv med kork i
Vi har købt Wicanders til hele huset (400kr/kvm) men jeg tænker der også kan være andre (billigere) mærker på markedet

Vi skar ca 15-20% af vores varmeregning ved at få hulmursisoleret (der var INTET før)
Vi har netop fået isoleret fra 250mm på loftet til knap 400 og venter spændt på at det kan ses på varmeregningen

Som andre har nævnt, kuldenedfald kan også give kolde fødder - så det er måske værd at se på først hulmur, så loft og tilsidst gulv (omend I ikke kan putte mere end 50-70mm i alt i gulvet, afhængigt af afstand til ydermur)

 Tak for kommentaren. Ja, vi prøver også med hulmur og loft først. men under alle omstændigheder skal gulvet op for at lægge gulvspån, har jeg bestemt mig for. Vores gulv knirker i hele huset, og vi vil alligevel gerne have klikgulv, så vi kan lige så godt få lagt gulvspån. 

Man kan (efter sigende) redde en del, ved at fikse knirk oppefra, med nogle særlige skruer (gulvjacks mener jeg)..
Måske du kunne nøjes med at bruge det eksisterende gulv, som underlag for klikgulvet, så..
På den anden side, hvis du gerne vil have det gamle op, kan der sikkert forbedres noget rørisolering, trækkes ny el, eller lign.. når det er oppe alligevel 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis i har besluttet at lægge gulvspån, kan i lige så godt få lavet let terrændæk.
Hvis der er plads til 200mm trykfast isolering under gulvspån, er det ikke rentabelt at brække betonen op, såfremt i fortsætter med at opvarme med radiatorer.
Og fodkulden vil i få mærkbart reduceret.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 26-11-2022 10:17:14

Hvis i har besluttet at lægge gulvspån, kan i lige så godt få lavet let terrændæk.
Hvis der er plads til 200mm trykfast isolering under gulvspån, er det ikke rentabelt at brække betonen op, såfremt i fortsætter med at opvarme med radiatorer.
Og fodkulden vil i få mærkbart reduceret.

 Jeg har nu rykket gulvet op. 

Jeg har pillet isolering og strøer op. Jeg har bestilt nye strøer og ny isolering. Betonen i bunden er ikke særlig jævn. Hvad bruger jeg til at jævne ud der hvor jeg vil klodse op?
Jeg klodser op med mursten i bunden og Knudsen kiler over den, jeg skal bare være sikker på at murstenen i bunden ligger ordentligt.
Annonce
Man bruger stykker af tagpap eller murpap under.
Men i dag klodses mest op med en plastkile fra hver side under strøen, som samtidig giver justering af højden.
Kilerne låses derefter i position med en skrue gennem dem begge.

Skift fugtspærren når nu du er der. Samlinger skal tapes med mindst 10cm overlæg, samt fuges til sokkel bag fodpaneler, så gælder den samtidig som radonspærre.

Når du laver strøgulv med mineraluld igen, skal du huske at du kun må isolere med 50mm.

Laver du let terrændæk som tidligere foreslået, kan du isolere yderligere.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 17-04-2023 18:29:25

Man bruger stykker af tagpap eller murpap under.
Men i dag klodses mest op med en plastkile fra hver side under strøen, som samtidig giver justering af højden.
Kilerne låses derefter i position med en skrue gennem dem begge.

Skift fugtspærren når nu du er der. Samlinger skal tapes med mindst 10cm overlæg, samt fuges til sokkel bag fodpaneler, så gælder den samtidig som radonspærre.

Når du laver strøgulv med mineraluld igen, skal du huske at du kun må isolere med 50mm.

Laver du let terrændæk som tidligere foreslået, kan du isolere yderligere.

 Har købt Knudsen kiler og kerto strøer, og hvad med murstenene, kan jeg godt lægge strøer på disse igen, selvfølgelig med korrekt opklodsning.


Jeg har forstået sådan at jeg må benytte 100mm isolering, så længe jeg har mindst 50mm fra underside af gulv til isolering, men der må jeg være forkert på den.
Man kan, hvis man har helt styr på fugtniveauet i undergrunden, gå op til 75mm. Men det kræver særlig omhu.

Reglen hedder 50mm. oven på klaplag generelt, hvis man vil være på den sikre side, uden at måle fugt osv.

Hvis der er isolering under betonen, kan man gå længere op i tykkelsen, afhængig af hvor meget og hvordan det er udført.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 17-04-2023 19:56:36

Man kan, hvis man har helt styr på fugtniveauet i undergrunden, gå op til 75mm. Men det kræver særlig omhu.

Reglen hedder 50mm. oven på klaplag generelt, hvis man vil være på den sikre side, uden at måle fugt osv.

Hvis der er isolering under betonen, kan man gå længere op i tykkelsen, afhængig af hvor meget og hvordan det er udført.

 Okay, så må der bare de 50mm i. Har det nogen betydning at klaplaget har ujævnheder, eller bør jeg rette det op?


Nej det betyder ikke noget med ujævnheder. ​Sålænge du kan kompensere med kiler og klodser.​​​

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis