Gulvrenovering / Strøer / Gulvspån

Goddag LDS

Jeg har et 70'er hus, som jeg købte for et par år siden. 
Huset er løbende renoveret i både bryggers og 2 badeværelser samt noget tag og lidt andet.

Det eneste de forrige ejere ikke har gjort ved (nok siden huset var nyt engang) er gulvet. Jeg har et let gulv på strøer med nogle relativt fine bøgeparket gulvbrædder på. Der er meget fodkoldt i huset, så meget at vi går og fryser.

Vi vil gerne have et nyt klikgulv og samtidigt efterisolere mellem strøerne (jeg formoder ikke der er den store mængde isolering hvis det ikke har været rørt siden 70) 

Jeg havde håbet på at dette kunne gøres på et budget, og af en person som ikke har faglig viden inde for tømrerfaget.

Min tanke var at pille det gamle parketgulv op. Isolere under. dampspærre måske?. derefter gulvspån uden spor (vi beholder vores radiatorer, vores økonomi holder ikke til komplet renovering med gulvvarme) og så klikgulv.

Kan man og må man gøre det, eller skal der ny opbygning til (jeg er klar over at jeg skal være sikker på mine strøer er klodset rigtig op)? er der noget jeg misser?

På forhånd rigtig mange tak
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den nævnte opbygning er ganske normal for et hus fra den tid.

Der er nok isoleret med 50mm mellem strøerne, på klaplag.

Du kommer ikke til at få mere isolering i den nuværende konstruktion, da absolut max er 70mm. oven på klaplaget, grundet dugpunktet, som vil skabe kondens i isoleringen, hvis den bliver forøget.

Der skal derfor en helt anden konstruktion til, hvis du vil have et resultat der er mærkbart bedre end de nuværende 50mm.

Lad mig foreslå et et let terrændæk, med flydende gulvspån eller gulvgips.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 25-11-2022 16:25:57

Den nævnte opbygning er ganske normal for et hus fra den tid.

Der er nok isoleret med 50mm mellem strøerne, på klaplag.

Du kommer ikke til at få mere isolering i den nuværende konstruktion, da absolut max er 70mm. oven på klaplaget, grundet dugpunktet, som vil skabe kondens i isoleringen, hvis den bliver forøget.

Der skal derfor en helt anden konstruktion til, hvis du vil have et resultat der er mærkbart bedre end de nuværende 50mm.

Lad mig foreslå et et let terrændæk, med flydende gulvspån eller gulvgips.

 Tak for hurtigt svar. Findes der en guide til dette og må jeg selv lave sådan noget?

Vi har eg lignende gulv, og havde lignende overvejelser..
Vi droppede det, da det (afhængig af højden ned til betondæk) krævede at alt blev banket op og bygget op tidssvarende..
vi har facade- og sokkelisoleret huset, samt isat nye vinduer, I stedet. Vi fryser ikke rigtig om tæerne, og når vi gør, har vi sutsko🙂
Du kan principielt lave det hele selv, du kan læse det fint beskrevet i adskillige tråde om terrændæk uden beton, eller i Træfakta 12.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 25-11-2022 16:56:15

Vi har eg lignende gulv, og havde lignende overvejelser..
Vi droppede det, da det (afhængig af højden ned til betondæk) krævede at alt blev banket op og bygget op tidssvarende..
vi har facade- og sokkelisoleret huset, samt isat nye vinduer, I stedet. Vi fryser ikke rigtig om tæerne, og når vi gør, har vi sutsko🙂
Du kan principielt lave det hele selv, du kan læse det fint beskrevet i adskillige tråde om terrændæk uden beton, eller i Træfakta 12.

 Tak for kommentaren, og dejligt at høre andre har haft det oppe og vende. Vi får på tirsdag lavet termografering af huset så vi kan se hvor den helt store synder er IFT at huset er svært at varme op. Vi kommer nok til at skulle isolere vores loft uanset hvad, da der kun er cirka 150mm, og så overvejer vi hulmursisolering hvis det da kan betale sig :)

Smid et foto eller to ind af huset, vi er garanteret mange, der har gode råd, og måske endda har været igennem (Eller i gang med) lignende renoveringer🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
lyhne1 skrev den 25-11-2022 17:06:48

Smid et foto eller to ind af huset, vi er garanteret mange, der har gode råd, og måske endda har været igennem (Eller i gang med) lignende renoveringer🙂

 Hvad specielt skal jeg ligge billeder ind af? :) Jeg er endnu ikke begyndt på gulvet :)

Tjah, måske bare udefra🙂 
Jeg havde lige misset, at du havde renoveret en del. Og trede du søgte generel inspiration, til din renovering

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 25-11-2022 17:33:53

Tjah, måske bare udefra🙂 

 

Huset inde i er meget som da vi købte det. Vi har derimod lavet garage om, så min sommerbil kunne stå trygt og godt og lavet ny indkørsel :)
Jeg syned eet er et flot hus, i har🙂
Er det cembrit på facaden?
Hvis ikke der er hulmursisoleret,  ville jeg klart gå med det frem for nyt terrændæk.  Det kan gøres udefra, og er vel også markant billigere. Kuldenedfaldet fra kolde mure, kan også give kolde fødder..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis