Metaltag smider vand mod muren

Lee
Lee
305 6705
Jeg har overtaget et hus men en masse bygninger i forskellige højder og med forskellige tagtyper.

Nederst i haven er der et gammelt værksted med metal tag som støder op til siden af gildesalen som er højere. 
I samling der mellem metal trapez tag løber der en del vand ned i samlingen mellem bygningerne, fordi de klaphatte der har monteret metaltaget ikke har lavet en skotrende af en art.  Udfordringen er at den tilstødende gildesal ikke er vinkelret med fronten af autoværkstedet, så de første to trapezplader dirigerer vandet direkte ind i samlingen.  

Jeg har ikke kunne finde en skotrende som ligner den på billedet. hvad hedder den og er der andre lsøninger på problemet som ikek betyder skift af taget. ?
Tegningen viser hvor bygningerne er over for hinanden. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
22950 7480
Jeg er sikker på at du ikke kan løse problemet med den skotrende / mur inddækning som du viser. Der kommer en del vand der, og det skal ledes væk i renden inden tagfladen. Det er helt nødvendigt med den vinkelrette opbuk som vises under tagsten. Denne opbuk har du ikke plads til da dine trapez plader sikkert ligger direkte på lægterne. 
Du bliver nok nødt til at forhindre at der overhovedet kommer vand på de " første 2 trapez plader" Det kan gøres ved at lægge nye trapezplader over de 2 men parallel med gildesal. Så kan du bukke kanten op på den første af de plader, og skrue samt lime den på muren 10 cm oppe. 
Alternativ må du tage den del af taget af og lave det stykke om til tagpaptag. Men det var jo ikke det du efterlyste. 
Selve profilen er ret nemt at få en lokal blikkenslager til at lave. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Lee
Lee Trådstarter
305 6705
Metaltaget ligger ovenpå et gammelt eternit tag.

Men er der en del forskelligvinklede bygninger der går på på den side der.  Det var derfor jeg tænkte at en skotrende som den på billedet ville kunne sættes på muren under metaltaget og så blive ledt ned i tagrenden for enden

Har overvejet at ligge pap på i stedet for på de ca 2m i bredden det drejer sig om. 

Det er ret meget vand der ledes den vej da de første 1,5 plade ender i hulmuren som det er lagt i tidernes morgen.

Som du selv er inde på, så vil det være en god løsning, at fjerne ståltaget i det skrå stykke, og beklæde med tagkrydsfiner og tagpap, som du lader gå op af muren på den tilstødende bygning.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
ev elmand
ev elmand
22950 7480
Helt sikker den bedste løsning med tagpap på det stykke. Det er jo ikke kun vand fra de "skrå" metalplader men også vandet der kommer oppe fra tagpap taget der giver problemer. Vandmængden alene gør at den viste skotrende slet ikek kan føre den mængde vand ned. 
Så på det stykke du nu har belagt med plastik skal trapezplader og eventuel eternit tag tages af, der skal monteres tagkrydsfiner og så tagpap på. Det brændes så fast på muren op i 10-20 cm højde. Og muren kan så pyntes uden på med en eller andet beklædning f.eks. eternit eller sporplader. 
Der hvor tagpap møder trapez plader kører du tagpap ind under trapez plader. Da du har fjernet eternit taget får du plads til at bukke tagpap op med 4 - 5 cm inde under trapez plader. 
Jeg sidder lige og kommer i tanke om at du bare kan lave tagpap på f.eks. 1/2 m bredde. Når det er bukket op under trapez plader som beskrevet kan denne grøft sikkert tage al den vand der kommer der. 

m.v.h. Erik
Lee
Lee Trådstarter
305 6705
Det tag der lapper ind over har pt ingen tagrende da det også er nyt og jeg ikke lige er nået dertil endnu :D  Men den får slf en tagrende så mængden af vand der burde formindskes drastisk.  Så der bør "kun" være det tag vand der falder på de ca 6m2 tagareal som pt ryger direkte i skorenden som pt bare er en hulmur.  Vil det kunne gøre klare belatningen med en skotrende alligevel så tror i? 

BOFH
BOFH
2034 8600
Hvad med at lave det med wakaflex eller perform inddækning? Det anvendes jo til lign formål ved skorsten, ovenlys mm.

Klæbe det ned ovenpå stålpladerne og fastholde topkanten op ad muren med en aluliste som kommer til at sidde lidt i læ under din tagrende. Evt noget beklædning som går ned over toppen af inddækningen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
ev elmand
ev elmand
22950 7480
Det fer er problemet med den  "skotrende" du selv viser i første indslag er at der ikke er plads til den op bukkede kant inde under dine tagplader. Så den kan ikke holde på vandet. Hvis du vil fjerne eternitplader på det sidste stykke så er der chancer, men så må have den lokale blikkenslager til at bukke en til dig der passer. 

m.v.h. Erik
Lee
Lee Trådstarter
305 6705
BOFH skrev den 28-11-2022 20:36:06

Hvad med at lave det med wakaflex eller perform inddækning? Det anvendes jo til lign formål ved skorsten, ovenlys mm.

Klæbe det ned ovenpå stålpladerne og fastholde topkanten op ad muren med en aluliste som kommer til at sidde lidt i læ under din tagrende. Evt noget beklædning som går ned over toppen af inddækningen.

/BOFH 

Det går ikke da hvælvingene på trapezpladerne  over 1,5-2m ender i hulmuren fordi den tilstødende bygning går skråt på taget her. Wakaflex plejer kun at være 30-40cm hvor halvdelen af det skal op over væggen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Populært lige nu

1. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 701 gange)
  2. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2406 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 817 gange)
  4. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 520 gange)
  5. Lave kasse over vinduet
    Lav-Hus (læst 343 gange)
  6. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 367 gange)
  7. Frostvæske på centralvarme?
    Fyr og opvarmning (læst 390 gange)
  8. Rionet på gulvvarmeslanger?
    Lav-Hus (læst 267 gange)