Montering af ventilator

Hej
Jeg skal til at montere en ny ventilator på mit badeværelse. Det er en duka pro 70 th ventilator. Jeg kunne godt tænke mig helt praktisk at få at vide hvordan det skal gøres. Det er et nedsænkes loft, så jeg tænker at der skal monteres et overgangsstykke? Hvilken størrelse flexslange vil i anbefale? Er 100 mm nok eller bør jeg vælge en større diameter? Tilslutningsstykket til taget kan justeres, så jeg kan godt bruge en større diameter flexslange, hvis det er bedre. Og er det noget med at man sætter to overgangsstykker sammen, som forbinder ventilatoren og flexslangen?
Der er ca. 2 meter fra ventilatoren til taghætten.
Mvh. Jonas
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt bruge 100 mm slange. Den skal gerne gå nogenlunde lige op, og være strammet ud. For at støtte den kan du binde den på siden af et bræt og lægge isolering rundt om det hele. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville bruge fast rør så langt som muligt og kun bruge Flex hvor det ikke kan undgås.
Faste rør er glatte indvendigt og giver mindre turbulens = bedre flow = sparer strøm.
Synes også at det er nemmere mht at isolere det bagefter.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er naturligvis mere modstand i flexrør, men den forskel bliver mindre hvis det er lige stræk og røret er strakt ud. 
Dette anbefales også i oplysninger som jeg bl.a. kan se hos billigvvs

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skal det være flex rør synes jeg bedst om denne her type.  ​link​​​


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis fast rør er det bedste, vil jeg forsøge mig med det.
Hvad synes i om den plan jeg har skitseret?

Hvad skal rørene om ventilatoren og taghætten tætnes med?

Annonce
Eller ville det være bedre med 90 graders bøjninger?

for bedste flow og mindst larm er 45 grader den bedste løsning

Mvh Peter

Fint, så vælger jeg 45 grader.
Hvad ville i bruge for at forbinde og tætne de forskellige samlinger?
Ved løsningen med 45 grader, skal du passe på at der ikke er for stor afstand mellem de to huller. Du afpasser længden af de lodrette rør, for at få den vandrette afstand til at passe.

Jeg ville ikke have bekymringer ved at bruge et flexrør ved så korte afstande. Rørene er glattere, men man kan få nogle blødere sving end de faste vinkler. Forskellen vil ikke være målbar og flexrør er i dette tilfælde langt lettere at tilpasse.

Husk at den største udgift ved at køre en ventilator i vinterhalvåret, er ikke strømmen, men varmen man blæser ud.
Ventilationsrør i plast behøves ingen tætning, spirorør i metal har gummilæbe og er det bedste.
Isolering er synes jeg selv er nemmest med en ikke for tyk batt eller rulle som omvikles med galvaniseret ståltråd. Du skal op på min 100mm isolering.

Føring af rør er med så lille bøjning som muligt.

Hvis det ikke er integreret på ventilatoren skal du også umiddelbart ovenpå denne have et lukkespjæld/klapspjæld til at lukke af for airflow (og varmetab) når ventilatoren ikke kører.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis