Gammel fuga 5 polet stik

Hej alle, vi er nu nået til det sidste rum i huset i det store gør det selv renovations projekt, bryggerset. på væggen sidder der et gammelt 5 polet fuga stik og 1 ledning der går over til vaskemaskinen og tørretumbler som er samlet i en boks. Jeg har lige skiftet kablet så vask og tørretumbler kører på hver sin fase. (Var på samme fase i et 3 polet stik før

Spørgsmålet er så nu, jeg tænker at tage det gamle fuga stik ud af dåsen og så samle ledningerne med nogle wago i dåsen (efter jeg har sat en mindre dåse I væggen og så fylde det overskydende hul op med mørtel Herefter vil jeg gerne fræse ledningen ind i væggen og så vil lendingen komme ud ved den eksisterende boks og derefter ind i boksen, og på samme måde som nu samle ledningerne i boksen. Er dette "lovligt" at gøre selv eller skal der noget autoriseret arbejde til? Jeg flytter teknisk set ikke på nogle dåser eller bokse jeg udskifter dem bare.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er indgreb i den faste installation, så det er autorisationskrævende arbejde.
Er ledningerne til afbryderen trukket i rør, vil det være rigtigst at forlænge røret til det nye tilslutningsted, og så trække nye ledninger. I stedet for samledåse vil jeg foreslå 2 schuko stikkontakter.

Søren O
Søren O skrev den 22-11-2022 20:55:45

Det er indgreb i den faste installation, så det er autorisationskrævende arbejde.
Er ledningerne til afbryderen trukket i rør, vil det være rigtigst at forlænge røret til det nye tilslutningsted, og så trække nye ledninger. I stedet for samledåse vil jeg foreslå 2 schuko stikkontakter.

 Så vidt jeg kan se komme ledningen i et rør fra toppen af afbryderen. Og så trække ny ledning fra tavle til en ny stik kontakt alla den her (se billede)

Det er ikke et Fuga stik, men en flerpolet tilslutning.
Din foreslåede løsning er ikke lovlig. Hvis det skal laves rigtigt, skal det først undersøges om tilgangen er med ledninger eller kabel. Det er sikkert med ledninger, som et billede uden låg måske kan afgøre. Er installationen med ledninger forlænges røret til det ny tilslutningssted, hvor de tre faser , nul og jord afsluttes i tre moduler med Schuko stikkontakter. Det kan blive en pæn installation, særlig hvis den laves som skjult/planforsænket installation.
Dit billede viser en stikkontakt til udvendig montage brug en planforsænket udgave.

fase
S. Fabrin skrev den 22-11-2022 21:17:57

Det er ikke et Fuga stik, men en flerpolet tilslutning.
Din foreslåede løsning er ikke lovlig. Hvis det skal laves rigtigt, skal det først undersøges om tilgangen er med ledninger eller kabel. Det er sikkert med ledninger, som et billede uden låg måske kan afgøre. Er installationen med ledninger forlænges røret til det ny tilslutningssted, hvor de tre faser , nul og jord afsluttes i tre moduler med Schuko stikkontakter. Det kan blive en pæn installation, særlig hvis den laves som skjult/planforsænket installation.
Dit billede viser en stikkontakt til udvendig montage brug en planforsænket udgave.

Fra toppen af stikket kommer der 5 ledninger fra et kabel 1 nul 1 jord og 3 faser som er tilsluttet afbryderen i hver sin korsponderende tilslutningen og så er ledningen der så stikker ud ad væggen ført bag maskiner til en samle dåse hvor man har klippet den originale schuko prop af.


Det skal siges af stikket ikke har sin egen gruppen i tavlen men kører på 3p1n 16a som komfuret og ovn er på, så der vil på et tidspunkt skulle laves en separat gruppe til maskinerne alligevel (tavlen er i bryggers 2 meter væk så der er ikke langt der ville skulle trækkes nye kabler.

(Længe leve 70 installation 😅)

Så tænker vi får opdateret tavlen og så samtidig får elektriker til at sætte dobbelt plan sænket schuko stikkontakt i når elektrikeren alligevel er her
Du benytter lige lejligheden til at få udvidet tavlen med en gruppe til vaskeriet. Den stikkontakt, du viser, kan ikke bruges fordi den er beregnet til en fase. Du bliver nødt til at dele det op i tre moduler for at bruge tre faser.

fase
Annonce
Tavlen er måske god nok. Jeg kender jo ikke din brusekabine, men det ser noget overdrevet ud med en 3 pol 16 A gruppe til den alene. Der ville jeg da flytte tørretumbler og vaskemaskine hen på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vaskemaskinen og tørretumbler får sin egen gruppe når vi går i gang derude, vil der skulle trækkes 2 nul ledere til denne på hver sin stikkontakt eller hvordan skal det forstås? 🤔
ev elmand skrev den 22-11-2022 22:13:06

Tavlen er måske god nok. Jeg kender jo ikke din brusekabine, men det ser noget overdrevet ud med en 3 pol 16 A gruppe til den alene. Der ville jeg da flytte tørretumbler og vaskemaskine hen på. 

Det er et kæmpe monster med damp funktioner dyser og sådan,  men den er mega slidt så den bliver skiftet ud på et tidspunkt med en uden el, vi overtog huset i marts og vi har aldrig brugt dyserne og meget sjældent dampen kun fordi det var lidt sejt så i princippet kunne den bruges til vask og tørretumbler på et tidspunkt 🤔

Den kan bruges med det samme til vask og tumbler, selv om den ikke er afmonteret. Der er meget få chancer for at du kører med damp osv. samtidig med at vaskemaskine eller tumbler varmer op. Det eneste der sker er at sikringer springer ned værre er det ikke.
I mange år har det kørt sammen med ovn og komfur hvor chancen har været meget større for sammenfald. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Altså tørretumbleren bliver kun brugt til håndklæder og sengetøj ellers er den aldrig igang, og vi vasker kun om natten så tænker ikke det bliver et problem, men det ville være rart at kunne sætte dem i en stikkontakt istedet for ledningen skal samles i en dåse og så evt bruge kabine gruppen til dette når det engang bliver aktuelt 😅
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis