Pudsning af kældervæg

Hej, 
Har i et fornuftigt forslag til, hvilken konkret mørteltype jeg skal bruge til at pudse kældervæggene? (se vedhæftede billeder)
Huset er fra 1954 og jeg er i tvivl om væggene er af kalkmørtel, eller cement?

På forhånd tak.

Hilsen
Mads


Venlig hilsen



Mads
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan du pudse op i almindelig bakkemørtel med en smule cement. 10 dele mørtel 1 del cement. Vil du gøre lidt ekstra så blander du først en 1/2 spandfuld med mere vand i. så det er meget flydende. Det kastes så på væggen med murerske. Det skal nogenlunde fylde hele væggen og skal ikke jævnes ud. De trækker dog et bræt hen over så der ikek er knotter der stikker uden for den nye puds der kommer på dagen efter. 
På første billede kan du med fordel lave et bræt med et hak i som kan køre på flisekanten nederst og på den gamle puds øverst. Dette bræt bruges også til endelig afretning med det nye pudslag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar Erik, 
Men det er vel vigtigt at mørtlen er diffussionsåben/åndbar, netop fordi det er kælder? Er det ikke en god ide evt.at finde en K/C mørtel. (kalk og cement blandet sammen) ? - således at man også har styrken fra cementen. 

Mvh Mads 

Venlig hilsen



Mads
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den jeg beskriver er KC mørtel nemlig 10 dele mørtel og 1 del cement. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, men den går jeg ikke ud fra er diffusionsåben til en kælder.?

Vh 

Venlig hilsen



Mads
ev elmand skrev den 22-11-2022 22:07:29

Den jeg beskriver er KC mørtel nemlig 10 dele mørtel og 1 del cement. 

 Hej igen, Vil følgende egne sig til opmuring i kælderen, på de områder som vist på billedet overfor? 

Skalflex opmuringsmørtel 50/5+/700 0-4

Cempexo Universal mørtel 50/50

Har du/i ellers forslag til færdigblandet produkter jeg kan bruge uden at det behøver at blive alt for dyrt?

Jeg går ud fra at man bør banke alt gammel pudsemørtel af, før den nye opmuring?

På forhånd tak.


Vh
Mads

Venlig hilsen



Mads
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Væggen afrenses for gammelt materiale.

Det nemmeste og billigste er som Erik skriver at bruge alm bakkemørtel + cement. En færdigblandet vil sandsynligvis blive for stærk og hård til formålet.
Da det er relativt begrænsede mængder du skal bruge ad gangen kan du blande det i murerbalje el spand i rummet hvor du skal bruge det og fragte det derned i lukkede poser.

Bakkemørtel er mere grovkornet og mere diffusionsåbent end mørtel der er mere finkornet (eg strandmørtel) så det fungerer fint i kælder.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja det er fint, men måske udfordrende at få en bigbag ned ad trappen   

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er rigtig fint til formålet. Men den smule du viser på billeder egner sig mere til indkøb i 15 l sække. 500 liter er ret meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kommer til at skulle opmure en hel kælder på 80 m2, så jeg kommer til at skulle købe mange sække. 
Kan jeg bruge en anden metode end udkast ved første lag? Kan jeg fx. svumme med stor pensel? 


Vh

Mads

Venlig hilsen



Mads
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også