Pudsning af kældervæg

Hej, 
Har i et fornuftigt forslag til, hvilken konkret mørteltype jeg skal bruge til at pudse kældervæggene? (se vedhæftede billeder)
Huset er fra 1954 og jeg er i tvivl om væggene er af kalkmørtel, eller cement?

På forhånd tak.

Hilsen
Mads


Venlig hilsen



Mads
Hej,  Har i et fornuftigt forslag til, hvilken... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mørtelen kan ikke tåle frost når den står i sækken. så du skal have den afdækket med noget isolering, og i øvrigt holde den tæt lukket så den ikke udtørre. Man kan også få den i 250 l.
Udkast er vist det bedste og hurtigste. Det der er formålet er materialet kommer ind i de meget små porer og sprækker. Det bliver ikke nær så godt med en pensel. 
Der er nogen der smører fliselim på væggen før man pudser, men det giver ikke en diffusions åben overflade.
Udkast kan gøres en dag eller flere dage før pudsning hvorimod med fliselim skal det udføres vådt i vådt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar Erik! Vil det binde bedre hvis jeg købe en Beto binder som denne og blande den sammen med mørtlen?: https://skalflex.dk/shop/produktgruppe/grundere/beto-binder.aspx

Kan jeg nøjes med at pudse op af 2 gange. Hvor den første består i udkast og den anden i en gang mørtel med 1/10 cement? - Kan det anbefales at give et 3 lag slut-puds i korn 02? eller er det ikke nødvendigt?

Hvad skal der til før, jeg kan male på væggen efter sidste tørre pudselag?

Vh
Mads

Venlig hilsen



Mads
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den Beto binder vil forbedre vedhæftning. 
Et pudslag består ofte af 3 omgange. Men det kommer alt sammen an på hvilken overflade du ønsker. 
Altså udkast, grov pudsning og finpuds.
De første 2 omgange er vist gennemgået i denne tråd. 
1. Efter grovpuds kan man køre almindelig sandspartel på væggene. Det skal så gøres ad 2 omgange med slibning imellem da man nemt får små sandkorn med i spartelmassen i første omgang. Og smid ALDRIG spartel tilbage i spanden som har været i gang på væggen. 
Den metode giver super glat væg. 
2. Man kan købe speciel finpudsmørtel ( tørmørtel ) Det skal så kun trækkes på i et tynd lag og pudses med almindelig pudsebræt. Det bliver en noget glat overflade. Væggen skal så fejes godt af før maling da der kan sidde en del løse sandkorn. 
3. Jeg foretrækker filsning, som en lidt lige som finpuds, men man pudser det i cirkel bevægelser med en fugtig pudsebræt med svamp limet på. ( filsebræt) Det giver en mere rustik overflade som jeg synes ser mere naturlig ud. 
Ved de 2 sidste metoder har jeg erfaring for at det helst skal være den samme person 2 fører pudsebræt/filsebræt. De 2 forskellige håndelag / styrke eller hvad det er kan ofte ses i det færdige resultat. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej den du kigger på er beregnet til at tilsætte cement, stort set som den vådmørtel du er i gang med. ( planlægning)
Det er nærmere denne tryk for link LINK Det er en vandskurings og filsemørtel som kun skal tilsættes vand. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den mørtel ser fornuftig ud til slutlaget.

For at gøre væggene jævne under grovpudsarbejdet, hvad er så nemmest at bruge som ledere og på hvilken måde kan da fastgøres til væggen? Og i hvilken tykkelse? 1cm.?

Vh

Mads

Venlig hilsen



Mads
Det nemmeste er at pudse lederne op under selv pudsearbejdet. Der er ingen garanti for lige vægge og det kan de så blive.
Du starter med at se om vægge er nogen lunde lige ved at trække snor øverst og nederst imellem søm i begge ender af muren. Laser stråle kan også bruges. 
De 2 snore skal stå lodret over hinanden. Så kan du se afstand ind til muren, og der hvor den er mindst skal du gå ud fra som basis. Så trykkes snore ind på søm så der er 0,5 cm som mindste afstand. Stadig lodret imellem øverste og nederste. den  cm er minimum. Er væggen ret lige vælges ca. 1,0 cm 
 Hvis der er dør eller vindue sætter du brædder i begge side hvor kanten af bræt lige netop følger lodlinje op til snor. Disse brædder kan fastholdes med pudshager LINK, - sømmes fast i lysningen eller - kiles fast med passende længde af brædder. Det sidste er det billigste ved mindre arbejder og ret fleksibel
Det er så leder lige netop der. 
Så kaster du mørtel på i en stribe op ad muren mindre end 2 m væk og trækker den af lodret med et 2 m lodstok. Der trækkes også leder stribe ca. 10 - 30 cm fra et hjørne. 
Fra brædder ved vinduer er det nemt at lave en leder nedad og opad ved at brættet styrer lodstok 
Når denne stribe har sat sig lidt pudses den med pudsebræt. Det er ofte sådan at den første  leder på en væg er klar når man har sat den sidste leder med lodstokken.
Nå trækker du puds på området imellem lederne. Det skal gøres med et stålbræt og der skal tryk på. Det er vigtig at mørtelen presses ind i alle porer på væggen. Der vil spilles en del på gulvet men det samles blot op i murer baljen og røres med igen. 
Når feltet er nogenlunde fyldt ud bruges 2 m lodstok vandret ( uden at kigge på blære) Du skraber af med zigzag bevægelser indtil du kan se / mærke at du er inde ved de lidt ældre ledere. Feltet vil så være med zigzag mærker på en stor del, og der efterfyldes på resten. 
Trække af igen og dit felt har nu retningen altså lodret og lige men mangler at være jævn.
 Når det har sat sig lidt kommer du med pudsebræt i cirkel bevægelser for at jævne det hele ud. Der vil være enkelte små huller som du smider en lille klat i. 
Er det meget skæv væg 4 - 5 cm kan det være nødvendig at fylde noget i hvor pudslaget er størst , og så lade det sætte sig før du kommer med sidste lag. Ellers får du meget forskellig tidspunkt hvor du kn begynde pudsning.
Pudser du for tidlig laver du " bølger " i den flydende mørtel.  Kommer du for sent så skal der arbejdes hårdt og evt. stænkes med vand
Nogle timer efter fjernes bræt ved vindue og du har en skarp kant så du kan pudse lysningen op. 
Der er ingen grund til at gå i fitness den dag   
.






Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælen, så langt.

Venlig hilsen



Mads
Jeg har fået fjernet det løse puds fra udervæggene i kælderen, ved at bruge mejselhammer - (Se billeder)
Er det nødvendigt at fjerne al den yderste pudselag, så det inderste beton-lag gøres synligt, hvorefter jeg begynder processen med mørtel udkast?

(Som i kan se på billederne er det kun visse områder på væggen at pudset var så porøst, at det faldt af, helt ind til det mørkere beton-lag)

På forhånd tak :)

Venlig hilsen



Mads
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også