Problem med radiator

Er der nogen her der er meget inde i det med radiatorer? Jeg har nogle der slet ikke varmer overhovedet. Jeg har set utallige videoer nu og alle nævner 3 ting. 1) Få løsnet pinen i pakdåsen hvis den sidder fast. 2)Skift pakdåsen hvis den lader til at være dårlig og 3)luft radiatoren ud. 

Jeg har prøvet alle 3 ting. Da jeg skiftede pakdåsen brugte jeg også en skruetrækker til at trykke på den dims der sidder bag den(altså i radiatoren når pakdåsen er ude) som føles som om det er på en fjeder og når jeg gør det kommer der vand ud, hvilket jeg tolker som at det er som det skal være. Det eneste der ikke er helt som jeg gerne ville have det var, er at når jeg udlufter så kommer der ikke en stråle som man har set på nogle videoer. Det pibler bare ud og jeg hører ingen luft.

Det er 2 radiatorer der ikke virker. Resten kører. Jeg ved ikke om jeg vil sige de kører fint da jeg synes det er voldsomt at de skal stå på ca 3-3.5 for at varme det jeg forventer de skal varme.

Jeg har lidt over 1.5 bar på fyret og det er et ét plans hus så det burde være nok. Jeg har desuden udluftet ved fyret også. Jeg ved ikke om det har betydning men det er de 2 radiatorer der er længst fra fyret der ikke kører. Nogle forslag?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det et fyr eller et fjernvarmeunit :)
1,5 bar lyder fint, du kan hæve det lidt men burde ikke gøre den store forskeld..
Udluftning: Tænd alle dine radiator på MAX, lad dem stå ca. 15min start med den der tættest på dit fyr/unit.
Det fint det kun kommer lidt vand ud, dog skal det ikke bobler da der forsat er luft i så..
Når du når til den første der ikke virker er den så slet ikke varm ?
Har du prøvet at fjerne termostaten på den så det kun er pakdåsen du kan se ? (måske defekt termostat)
Det burde gøre der fuld flow på, hvis den ikke varmer så den inden blokeret et sted eller der pillede ved radiatorventilen så den ikke tillader flow nok.

Termostat: 3 svare til ca. 20-21grader, om den varmer eller ej afhænger af temperaturen i rummet.
Stort set alle mine står på 3, der forskelligt hvor meget de varmer da der forskel på rumtemperaturen ved div. radiator.

Dette er bare et hurtig skud fra hoften, der kan være et hav af andre udfordringer..
Lad os håbe det ikke er fyret/dit unit der noget galt med..  

Ja jeg skulle jo lige have nævnt at det er et oliefyr jeg har.

De 2 der ikke varmer er helt kolde. Ingen varme hverken for oven eller neden. På den ene skiftede jeg pakdåsen så jeg har haft termostaten af. Det skete der ikke noget ved. Den begyndte ikke at varme af det.

Men vil du sige at jeg bør udlufte de radiatorer der kører som de skal også? 

EDIT: Jeg skal lige nævne at røret der går op til termostaterne på de 2 dårlige radiatorer er varme. Ikke brandvarme men tydeligt varme.
Ja du bør udlufte alle dine radiator...
Lyder lidt spøjst, lader til der ikke er tryk nok på.. Hvordan ser dine radiator ventiler og termostater ud ?
PRW skrev den 22-11-2022 06:18:47

Ja du bør udlufte alle dine radiator...
Lyder lidt spøjst, lader til der ikke er tryk nok på.. Hvordan ser dine radiator ventiler og termostater ud ?

 Jeg er ikke helt inde i hvad de enkelte dele hedder men jeg går ud fra at termostaten er den man drejer på for at sætte temperaturen men jeg er mindre sikker på ventilen. Er det noget bag pakdåsen?


Som opdatering skal lige nævnes at jeg nu har haft en af de dårlige radiatorer til at stå på maks siden i går og der er varme fra der hvor man drejer og ca 30 cm frem i de øverste 3 cm. Men radiatoren har kørt før. Jeg fik skiftet cirkulationspumpen for ca 4 år siden.

Med hensyn til om termostaten virker(hvis det er korrekt at det er den man drejer på) burde radiatoren ikke køre på fuld blæs hvis man tager den af? Eller lukker den helt i?
Når du tager termostaten af, skal membranen inde bag pakdåsen åbne fuldt. Så når du skruer pakdåsen ud og masserer membranen bag ved, skal du få fuld blus på radiatoren. Samtidig åbner du for luftskruen og holder den åben indtil der kommer vand ud.

fase
Annonce
Termostaten er den du drejer på, op til 5. (der findes også andre typer)
Radiatorventilen er den der sider bag den termostat. Den bestemmer dit flow på det varme vand. Typisk fra 1-9 og så et N. Jo højre tal jo mere flow, N er fuld blæs. Udfordringen er hvis tallet er for lille så lukker den ikke nok vand ind (selvom termostaten står på 5) hvis det for højt så når radiatoren ikke at bruge alt varmen før den sendes retur og så betaler du for noget du ikke bruger.

Jeg ville bestille et service eftersyn af dit fyr hos et vvs firma. Koster ca. 1200kr.
Så går de det igennem og indstiller der korrekt. Hvis der fejl/mangler så laves der en rapport over hvad og så kan du frit vælge at få det udbedret af dem eller finde et andet VVS firma. De ca. 1200kr er meget hurtigt tjent ind igen når alt spiller 100% og du udnytter din vare optimalt.. 
PRW skrev den 22-11-2022 21:24:40

Termostaten er den du drejer på, op til 5. (der findes også andre typer)
Radiatorventilen er den der sider bag den termostat. Den bestemmer dit flow på det varme vand. Typisk fra 1-9 og så et N. Jo højre tal jo mere flow, N er fuld blæs. Udfordringen er hvis tallet er for lille så lukker den ikke nok vand ind (selvom termostaten står på 5) hvis det for højt så når radiatoren ikke at bruge alt varmen før den sendes retur og så betaler du for noget du ikke bruger.

Jeg ville bestille et service eftersyn af dit fyr hos et vvs firma. Koster ca. 1200kr.
Så går de det igennem og indstiller der korrekt. Hvis der fejl/mangler så laves der en rapport over hvad og så kan du frit vælge at få det udbedret af dem eller finde et andet VVS firma. De ca. 1200kr er meget hurtigt tjent ind igen når alt spiller 100% og du udnytter din vare optimalt.. 

 Fyret i sig selv burde køre fint. Jeg får det serviceret årligt. Og som før nævnt er cirkulationspumpen forholdsvis ny.

Jeg synes ikke jeg ser noget med tal på når termostaten er taget af. Jeg ender nok med at må få en ud at se på det. 
Når du har termostaten af, sidder der sikkert en tynd stift - denne kan gro fast, men som regel løsnes med et par passende slag på ventilhuset med en plasthammer eller skruetrækker. Stiften skal kunne vandre ca. 3 - 5 mm. svarende til helt lukket eller åben. Giv denne ventil en god gang gymnastik til du tydeligt mærker der er bevægelse i stiften. Urent vand på anlægget og sommerindstilling er en kombination af den tit gror fast.
Hvis du allerede har gjort dette uden resultat, er det nok tilstoppet rørføring eller radiator, som kræver rens/udskiftning.

 

cdp skrev den 23-11-2022 07:13:25

Når du har termostaten af, sidder der sikkert en tynd stift - denne kan gro fast, men som regel løsnes med et par passende slag med en plasthammer eller skruetrækker. Stiften skal kunne vandre ca. 3 - 5 mm. svarende til helt lukket eller åben. Giv denne ventil en god gang gymnastik til du tydeligt mærker der er bevægelse i stiften. Urent vand på anlægget og sommerindstilling er en kombination af den tit gror fast.

 Jeg har allerede skiftet pakdåsen så stiften kører helt som den skal.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis