Problem med radiator

Er der nogen her der er meget inde i det med radiatorer? Jeg har nogle der slet ikke varmer overhovedet. Jeg har set utallige videoer nu og alle nævner 3 ting. 1) Få løsnet pinen i pakdåsen hvis den sidder fast. 2)Skift pakdåsen hvis den lader til at være dårlig og 3)luft radiatoren ud. 

Jeg har prøvet alle 3 ting. Da jeg skiftede pakdåsen brugte jeg også en skruetrækker til at trykke på den dims der sidder bag den(altså i radiatoren når pakdåsen er ude) som føles som om det er på en fjeder og når jeg gør det kommer der vand ud, hvilket jeg tolker som at det er som det skal være. Det eneste der ikke er helt som jeg gerne ville have det var, er at når jeg udlufter så kommer der ikke en stråle som man har set på nogle videoer. Det pibler bare ud og jeg hører ingen luft.

Det er 2 radiatorer der ikke virker. Resten kører. Jeg ved ikke om jeg vil sige de kører fint da jeg synes det er voldsomt at de skal stå på ca 3-3.5 for at varme det jeg forventer de skal varme.

Jeg har lidt over 1.5 bar på fyret og det er et ét plans hus så det burde være nok. Jeg har desuden udluftet ved fyret også. Jeg ved ikke om det har betydning men det er de 2 radiatorer der er længst fra fyret der ikke kører. Nogle forslag?
Er der nogen her der er meget inde i det med... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
og fuld knald på cirkulationspumpe...er vandet meget beskidt/rustfyldt?

 

cdp skrev den 23-11-2022 07:49:45

og fuld knald på cirkulationspumpe...er vandet meget beskidt/rustfyldt?

 Jeg synes faktisk at vandet var overraskende klart. Mht cirkulationspumpen så er jeg ikke helt klar over hvordan det fungerer. Jeg har den stående på auto normalt og det har fungeret andre år. Nu har jeg eksperimenteret med at vælge en anden indstilling. Ved auto skrev den ca 8w mener jeg og med den manuelle indstillng jeg kører med nu siger den 15w. Efter jeg satte den op kom der en smule varme i det ene hjørne helt i toppen af den ene radiator men om det var det eller at jeg havde skruet den op på maks ved jeg ikke. Men jeg må indrømme at jeg stadig ikke har gjort det der før er blevet anbefalet med at lufte alle radiatorer ud. Jeg har en der ikke er til at komme til for opmagasinering og jeg tænker at hvis der er én der ikke kan udluftes, hjælper det ikke at gøre det med resten.

 jeg tænker at hvis der er én der ikke kan udluftes, hjælper det ikke at gøre det med resten.
Det hjælper at lufte de andre ud, så prøv bare det.

fase
Der er nu sket noget nyt i sagen. Og ikke i den rigtige retning. Pludselig er der heller ikke varme på en af de radiatorer der sidder tættest på fyret. De andre der virkede før virker stadig. Røret der går op til termostaten er også kold. Kan det være meget andet end luft i systemet? Jeg skulle have haft service på fyret i går men ham der skulle gøre det havde fået indbrud i løbet af natten så det blev aflyst. Ellers havde jeg spurgt ham.
Du er sikker på, at du har et tryk på 1,5 bar? Starter og stopper fyret som om der produceres varme?  Prøv at give manometret et lille dask med siden af en skruetrækker for at se om viseren sidder fast.
Har du ikke et billede af fyret og cirkulationspumpe.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 17-12-2022 15:01:16

Du er sikker på, at du har et tryk på 1,5 bar? Starter og stopper fyret som om der produceres varme?  Prøv at give manometret et lille dask med siden af en skruetrækker for at se om viseren sidder fast.
Har du ikke et billede af fyret og cirkulationspumpe.

 Fyret starter og stopper. Jeg har flere gange gange fyldt det op så det er oppe op et sted mellem 1.5-2.0 bar. Grunden til at det sker flere gange er at der sidder en dreje ting på toppen af fyret som skulle være til at lufte ud med og så ryger der lidt tryk igen. Fyret er et lille CTC 950 og cirkulationspumpen er denne: https://www.harald-nyborg.dk/grundfos-cirkulationspumpe-alpha-2?gclid=CjwKCAiA7vWcBhBUEiwAXieItnX4UjGhE_S7r4Iiefrz8VOlxFlCEGQZ5v1ShEdKsuWfI9RTC0ETxxoCSNEQAvD_BwE

Men hvordan kan manglende tryk slukke for bestemte radiatorer mens andre kører?
Jeg er kommet i tanke om noget der måske kan være et problem der måske kunne gøre at der ikke er nok vand/den viser forkert tryk. Jeg har før haft problemer med ekspansionsbeholderen hvor der kom vand ind hvor der ikke skulle. Ham der lavede service på den tømte den og sagde at hvis den ikke brugte meget vand var den stadig fin. Det er jo ikke vildt ofte jeg fylder vand på hvis jeg ikke fumler rundt med udluftningen. Men jeg kan huske at han spurgte om det virkede som om vandtrykket steg hurtigere end det burde når jeg fyldte på. For så kunne det være der problemet var og i dag fyldte jeg ca 0.7 bar på med et ganske kort drej på vandhanen og alligevel tog det kun ca 20 sekunder at fylde den op. Jeg ved ikke hvor meget vand der bør skulle til men jeg synes det virker for hurtigt.

Jeg har prøvet at banke på den ene side af beholderen og den lyder ikke til at indeholde vand men jeg har ikke adgang til at kunne slå på den anden side på samme måde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis