Orangeri uden vindforankring/skråbånd?

Hej derude,

Jeg er ved at planlægge et orangeri-projekt til start efter vinter. Planen er at bygge ud fra vores sydvendte gavl med et isoleret orangeri på 30 m2 (5x6m), sat på en muret sokkel og med sadeltag. Væghøjden bliver totalt 3m og kip I ca 4,2m. Se vedhæftede billede som principskitse.

Jeg vil meget gerne se om jeg kan lave det som en helt åben tagkonstruktion og tænkte derfor på at lave en bjælkespærskonstruktion med limtræs kiprem, og således undgå hanebåndsspær der tager lidt af fornemmelsen af højden til loftet synes jeg.

Har kigget lidt i spændviddetabeller for både kiprem og spær, og med størrelsen på orangeriet ligner det jeg er ude i en 140x366 limtræs kiprem og spær på 70x145 (afstand på 80cm). Taghældning er 25 grader btw.

Tag og vægge skal være af 2 lags termoruder hvor taget laves med lamineret tagglas. Jeg har fundet et system til montering på toppen af træspær så der ikke skal fræses ud. (Er ikke helt sikker på reglerne her på forum omkring link til forhandlere så har ikke  sat link ind, men gør det gerne).

Nu til mit spørgsmål:

Når jeg ser diverse producenter af isolerede orangerier/drivhuse i f.eks. alu-profiler eller kunststof med stålkerne, så har de ikke skråbånd på til vindforankring, og kun få eller ingen "hanebånds-wire/stål". De står jo fint rundt om i landet uden at blive blæst omkuld.

Så, vil jeg mon kunne slippe afsted med min konstruktion uden at lave vindforankring på skrå af taget? Eller SKAL der skråbånd/lignende på når konstruktionen er af træ?

Ville helst være foruden rent designmæssigt men det skulle jo gerne kunne holde sig oppe i vinden...

P.s. orangeriet vil praktisk talt kun få signifikant vindpåvirkning på siderne (øst/vest) da der kun er 4-5 meter til skel mod syd hvor vores nabos 1,5 etages hus hus står og giver læ for vindpåvirkning lige ind på gavlen fra syd.

Håber det gav mening, og ser frem til at høre hvad i tænker :)

/Christian 




14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alle de drivhuse jeg har set - typisk mindre end 15 m2 - har diagonale afstivninger af skråtagfladerne og afstivning af midterrem mod lodrette stolper. 
På de lodrette flader er der ikke afstivning på tværs, men normalt er der døre og vinduer med lodrette lægter/stopler som sikre afstivning til en hvis grad.

I og med at du har dobbeltlag thermoruder - så burde disse flader give en stor afstivning i sig selv - men glassene skal sidde i noget der kan gi' sig for at undgå at ruderne går i stykker - der skal helt ikke være noget hårdt der kan knække glasset fra siderne.

Umiddelbart ville jeg måske spænde 2 x stålviere op diagonalt i drivhuset i vandret plan - for at sikre mod vindstød fra hjørnerne. Men måske du istedet kan lave noget afstivning i de 4 øverste hjørner i kip på måske 1½ meter størrelse ?!

Omkring andre drivhuse, så støbes stolberne normalt ned i beton så hjørner er fæstnet. Det sikre også at bundrammen bliver stående. Tænker også at du borer huller i den murede sokkel og fæstner konstruktionen ned her ?!
ckb
ckb Trådstarter
14
Hej Thomas,

Tak for svar!

Ja, der er dobbelt lag gals i hele huset - taget faktisk 3 lag, da det nederste er lamineret (se billede).
Det system jeg kigger på er til montering på oversiden af spær med gummi tætning ned mod spær og klemliste ovenfra med gummi tætning ligeså (se billede). Det bør muliggøre en grad af bevægelse så det kan gi' sig, spørgsmålet er så om det reelt afstiver når de ikke er fræset ned i spæret.

Kunne nok være en god ide med skår afstivning af hjørner i kip - bare for lige at sikre jeg forstår dig rigtigt, mener du så en afstivning som markeret med blå på tegningen her? Løbende fra kip-rem til yderste spær på undersiden af de resterende spær?

Og ja, jeg borer huller ned i den murede sokkel og fæstner bundremmen i denne (tænker 150-200mm ned). Dertil bliver orangeriet jo også boltet fast til husets ydermur hele vejen langs kanten hvor det fæstnes dermod.

/Christian
kovas
kovas
3403 9670
Det har egentlig ikke noget med dit spørgsmål at gøre, Men har du tænkt på udluftning oppe ved tagryggen. Der bliver ulideligt varmt inde i huset hvis varmen ikke kan slippe ud for oven. De større orangerier jeg har set har en lang række af oplukkelige vinduer oppe ved kip. Ofte monteret med kædetræk eller motor.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
ckb
ckb Trådstarter
14
Hej Kovas,

Ja, jeg har tænkt på det men har endnu ikke lige fundet ud af hvordan jeg kan lave det "elegant" uden det bliver meget stort at se på og/eller utæt. Jeg er meget åben for forslag - men først for er lige at sikre at jeg kan bygge det uden risiko for at det bliver blæst omkuld :)

/Christian
Superdiy
Superdiy
282 4200
Hvis du sammenbygger og fastgør orangeriet til huset har du rigelig med vindafstivning på langs.

Du slipper dog ikke for at skulle kunne dokumentere det ifb.m byggetilladelsen.

Selvbygger med stort S. 
ckb
ckb Trådstarter
14
Hej Superdiy,

Tak for input, når du skriver på langs mener du så vindpåvirkning ind på siden af orangeriet og også helt ude i spidsen? Det er jo alligevel 6 meter fra huset :)

Og dokumentationen, vil det typisk være en ingeniørberegning?
Annonce
Superdiy
Superdiy
282 4200
På langs = længderetningen ( der hvor du har sat døren )
Du slipper ikke for at lave vindafstivning i din nye gavl. De blå streger er langt fra tilstrækkelig.

Iøvrigt skal bundremmen fastgøres i betonen under den murede sokkel enten ved du sætter gevindstænger i den våde beton eller limer dem fast med forankringsmasse. Limer/skruer du den fast i blokkene flyver både orangeri og toppen af soklen væk første gang det blæser.

Selvbygger med stort S. 
Ja, det lyder godt med at forankre dybt ned i fundamentet under murværket.

Hvad omkring fastning til hovedhuset - er det muligt at skrue noget stærkt ind i væggen ?
BOFH
BOFH
2026 8600
Thomas_Mygind skrev den 21-11-2022 19:02:40

Ja, det lyder godt med at forankre dybt ned i fundamentet under murværket.

Hvad omkring fastning til hovedhuset - er det muligt at skrue noget stærkt ind i væggen ?

Under antagelse af at det er alm mursten og at du bygger i spærtræ (45mm tykkelse) ville jeg bruge 150 karmskruer med stort hovede. Et stk ved enderne og pr halve meter. Bores for igennem murværk og træ med 6mm murbor uden slageffekt.

Den ydre del væk fra huset skal, som Superdiy skriver, have noget forstærkning på skrå i gavlen for at det bliver stabilt, modsat rettet i hvert hjørne. Alternativt noget jernbeslag i hjørnet mellem stolpe og rem, alm vinkel med rib er ikke kraftigt nok.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Superdiy
Superdiy
282 4200
Hvis du kun fastgør orangeriet til huset med karmskruer i murværket er der også behov for vindafstivning i begge langsider ellers risikerer du at muren vælter i en storm. Hvis det skal laves uden vindafstivning udover i enden som jeg foreslog skal fastgørelsen til huset laves som en stæk konstruktion til noget tømmer på etageadskillelsen eller den eksisterende tagkonstruktion.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Populært lige nu

  1. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2187 gange)
  2. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 562 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 501 gange)
  4. Stavvibrator hvor stor?
    Lav-Hus (læst 253 gange)
  5. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  6. Køb af label maker
    Gadgets & dimser (læst 468 gange)
  7. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 280 gange)
  8. Valliant gasfyr taber tryk/vand
    Fyr og opvarmning (læst 428 gange)
  9. Frostvæske på centralvarme?
    Fyr og opvarmning (læst 259 gange)
  10. Overdimentionering af Nilan Comfort anlæg
    Lav-Hus (læst 443 gange)

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis