Fejl i konstruktion, hvad ville i gøre?

Jeg har problemer med træk på ny 1. sal, og vil høre om i havde nogle gode råd til det videre forløb.

Det drejer sig om helt ny 1. sal med nye spær, isolering, tag med kviste og vinduer. Isolering har den tykkelse den skal have, men fordi vindspærren ikke er tæt ved tagfoden suser luften igennem etageadskillelse og op i skunk (varm skunk). Dette er min analyse af problemet. Håndværkerne har 3 gange forsøgt at udbedre problemet ved at lægge mere isolering i skunken. Det kan jo afhjælpe træk, men løsningen er jo den forkerte, da isolering jo ikke skal bremse vind. Problemet er vindspærren. Jeg ser desuden problemer i at dampspærre flyttes længere ind ift. til kodens, og at dampspærre jo ikke kan være trukket helt ned til indermur, siden der også kan komme luft forbi denne.

Jeg har tænkt mig at kontakte dem igen, men ønsker ikke de blot kommer og fylde mere isolering på. Jeg bliver nok ikke taget helt seriøst, for problemet er jo også, at man skal stå i huset på bestemte dage, for at opleve problemet (god vind med bestemt retning). Indtil videre dokumenterer jeg træk med videooptagelser laser-temperatur-måler og stearinlys.

Hvad ville i gøre? Kan jeg forlange at de hyrer en uvildig til at gennemgå problemet og anbefale en løsning? Skal jeg selv finde en mand, og kan jeg efterfølgende forlange at de dækker hans løn?
Jeg har problemer med træk på ny 1. sal, og vil... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rigtigt, men hvis man ikke har loft til kip etableres der typisk ventilation til loftrummet vha ventiler i undertaget, antager at det er ført helt til kip i dit tilfælde og så er det korrekt at der ikke isættes ventiler, der skal så til gengæld laves ventilation i rygningen eg via perforeret gratrulle.

Rigtigt man ikke kan skumme det op imod undertaget da der vil være bevægelse i dette.

Djævlen ligger i de detaljer du ikke har lagt billeder op ad. Jeg antager at det de har gjort er at føre fodpladen der understøtter fodblik langt nok op og rykket den hårde batt langt nok ud til at der kunne skummes mod faste materialer hele vejen rundt, isf kunne jeg ikke se det skulle være der problemet er men du skriver at den hårde batt ikke er fuget overhovedet så måske har de regnet med at den vil blive fastholdt (i pres) af isoleringen bagved men bliver måske alligevel presset lidt ind ad vinden når det blæser fra den rigtige retning?

Kan du komme til at kigge op via udhænget og få syn for sagen? - hvis du kan komme til at holde noget imod din vindbatt og det giver efter kunne det sagtens være der hunden er begravet.

/BOFH 



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Igen tak for svar BOFH. Du har helt ret, der er et bræt (fodpladen som du kalder den) som det hårde batts overkant støder op i mod. Men det er jo ikke skummet, og nogle af dem er også skubbet ind, hvorfor de slet ikke slutter tæt mod brættet. Æv det er noget shit. Er løsningen bare at få dem skummet? 

Og hvad siger du til deres tidligere løsninger, med blot at lægge mere isolering ind i den varme skunk (altså på den varme side), er det ikke kritisabelt?


.. og en yderligere undren. Disse hårde batts man kan bruge som vindspærre, skal de være nogle specielle slags med fx en forside og bagside (sådan kan jeg se at Rockwolls Super Venti-Batts er) eller er det lige meget? Jeg synes dem i mit hus er lige lovlig bløde og de fnulrer let. 
På billederne ser det ud til at de har anvendt pladebatts - hvis det er tilfældet skulle det være ok da de er vandskyende og vindtætte. Fordelen ved at bruge en hård batt er jo at den udover at være vindspærre også bidrager med noget isoleringsmæssig værdi, især på de dage hvor det IKKE blæser. Hvis man brugte f.ex krydsfiner skulle man jo have et stykke at skrue imod i siderne og dermed mere upræcis tilbasning af isoleringen bagved og principielt mindre mulig isoleringstykkelse.

Bagved den hårde batt bør der bare være fyldt op med isolering når det er varm skunk - det bør give modstand når du trykker på dem, så under antagelse af at der ikke mangler isolering bagved og der ikke er andre hensyn ift fugt/ventilation bør de bare skummes fast, kan dog godt blive lidt bøvlet at styre når man skal lave det nedefra, når skummet ekspanderer vil det jo presse batt'en indad.

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

En enkelt ting der er vigtig er at skummet IKKE må komme op imod undertaget og røre dette. Diffusionsåbent betyder også at undertagets materiale kan blive fugtigt, ergo vil pu-skum kunne blive opfugtet og en årsag til råd ved tagfod og fodplade - risikoen for dette kan også være grunden til at man fra din entreprenørs side ikke har skummet det - men så skulle de have lavet andre tiltag for at sikre vindspærren ikke kunne bevæge sig.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Tak BOFH, du har været et stor hjælp, jeg er nu klædt godt. 

En sidste ting, hvad med dampspærren, som vinder suser fordi. Den er ikke er ført ud til ydremuren, men stopper hvor spærrerne møde etageadskillelsen. Vinden finder så vej under dampspærren, igennem etageadskillesen, og op i den varme skunk. Der er ingen gulv i skunk, man kan se isoleringen i etageadskillesen. Er dette ikke også en kritisk fejl?

Alt hvad jeg har skrevet forudsætter en tæt dampspærre limet mod inderste væg af ydermur da vanddamp ellers vil kunne vandre direkte op i din tagkonstruktion langs ydervæggene (antager fuldmuret murværk med hulmur?).

Dampspærre  i din konstruktion bør følge underside af spær og limes mod indervæggen med folieklæber, der hvor det er nødvendigt at føre den mellem spær (eg ved kviste eller etagebjælker) skal den her yderligere fastgøres mekanisk (udover klæber) og herfra følge underside af etagebjælkerne ud mod indermur hvilket ofte vil forudsætte at loftet i stueetagen skal pilles ned i stykket ud mod ydervæg.

Dampspærren skal ikke stoppe vind og træk, dette skal ske på ydersiden af isolering. Hvis det direkte blæser ind vidner det ikke kun om utæt vindspærre men måske også om dårligt tilpasset isolering mellem spær, mener sbi har noget ret specifik anvisning om dette emne.

Hvis der efterfølgende er lavet skunkvæg + installationsvæg må dampspærren max være placeret 1/3 inde i isoleringen set fra den varme side, typisk laves der en ca 50mm installationsvæg indenfor dampspærren så rør og el kan føres indenfor denne og dermed minimere antal gennembrydninger.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja murværk med hulmur. At pille loftet ned i stueetagen var ikke en mulighed, så det måtte blive så godt som muligt.

Jeg oplever at dampspærren er lavet pænt og sidder helt korrekt 1/3 inde på den varme side. Tror ikke den er på den måde utæt. Problemet er at den stopper ved etageadskillelsen, oven købet ikke mod et gulv, for der er ikke noget gulv i skunkene.
Hvis man ikke kan gøre det bedste må man gøre hvad der kan lade sig gøre.

Hvis de har haft adgang til at pille isolering i etageadskillelsen op oppefra kunne man relativt nemt have ført den ud mod muren her og fastklemt + klæbet den mod siderne af etagebjælkerne, dette ville have været bedre end at udelade den helt i dette stykke.
Dvs hvis der i entreprisen er beskrevet at der udføres dampspærre må de ikke vælge at udelade den i det beskrevne stykke men skal som minimum have gjort et forsøg på at udføre den.

Udfordringen for et udførende firma ift optimering af omkostninger er at detaljer som dette (og optimalt udført vindspærre) er at det er detaljer som tager relativt lang tid at udføre...

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Fandt lige billeder at den varme skunk. Det sidste, er efter de har lagt isolering i en forvejen varm skunk (!) 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis