Nyt fjernvarmeanlæg - returtemperatur unødvendigt lav?

Jeg har fået installeret et nyt fjernvarmeanlæg til mine 5 radiatorer samt 6 gulvvarmekredse i huset (185 kvm) og figuren nedenfor viser temperaturdata for november.

Ville jeg få hurtigere reagerende radiatorer, eller varmere radiatorer, ved at hæve returtemperaturen op i det grå område? Kører jeg med unødvendig lav returtemperatur med et "sløvt" reagerende anlæg som resultat? Eller gælder det bare om at have en så lav returtemperatur som muligt?

Kan man overhovedet selv hæve returtemperaturen?

Jeg har ikke den store forstand på temperaturer og fjernvarme, men vil gerne blive lidt klogere. Jeg er klar over, at man får 1% fradrag per grad, når returtemperaturen ligger under den neutrale (grå) zone.


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det f'ørste spørgsmå er: Fryser du? Hvis du ikke fryser, skal du ikke ændre noget. Din afkøling er fin. Hvis du derimod fryser, skal du hæve fremløbstemperaturen til dine radiatorer. Du bliver nødt til at vise lidt billeder af dit anlæg. Det drejer sig om temperaturer i fremløb og retur fra radiatorer, hvis du har en varmeveksler.

fase
Dit nye fjernvarmeanlæg er sikkert med vejrkompenseret fremløbstemperatur, så fremløbstemperaturen er lavest muligt, uden at der er koldt. Det giver den bedste udnyttelse af fjernvarmevandet.
Lav returtemperatur viser at dit anlæg fungerer korrekt.
Høj fremløbstemperatur vil da give en kortere reaktionstid, men hvis dit hus ikke skal køre meget op og ned i temperatur, er der ikke behov for høj fremløbstemperatur - det koster bare på varmeregningen.

Søren O
Det nye anlæg er et direkte anlæg, så jeg antager at jeg ikke har en varmeveksler (længere).
Og nej, jeg fryser ikke. Om det ændrer sig, hvis udetemperaturen bliver markant lavere må tiden vise.
Og ja, der er nu monteret en temperatursensor udendørs på husets nordside, som er forbundet til den nye unit.

Kunne du ikke vise et billede af din unit, for hvis du har en temperatursensor forbundet til din unit, er det sikkert en varmeveksler med udetemperaturføler, som regulerer din fremløbstemperatur til varmesystemet.

fase
Det er meget almindeligt med blandesløjfe på direkte fjernvarme (som gulvvarme). Temperaturen på blandesløjfen reguleres efter udeføleren.

Søren O
Annonce
Du har en varmeveksler, som ved hjælp af udeføleren styrer din fremløbstemperatur til det sekundære system bestående af gulvvarme og radiatorer. Det ser også ud til, at der er en varmeveksler til det varme vand.
Hvis du ikke fryser, behøver du ikke ændre noget. Din gulvvarme har sin egen forsyning og blandekreds, hvor temperaturen er omkring 30°. Det er fint. Din returtemperatur er ikke unødvendig lav. Det bliver den aldrig, så længe du har en temperatur i huset, som du ønsker.

fase
Fabrin: Du er (for en gang skyld) gal på den. Fortes Homeheat s-3 er til direkte fjernvarme. Der er kun 1 varmeveksler, og den bruges til brugsvand. Der er heller ikke nogen trykekspantionsbeholder.

Søren O
Ja, jeg talte rørene og fik det til seks, som så passer med to vekslere. Jeg har nu været inde på fabrikantens hjemmeside og set, der ingen veksler er til varmen. Gad nok vide hvor stort et tryk, der er på fjernvarmen. Jeg kunne ikke selv drømme om at have en veksler mellem fjernvarme og mit system. Der er rigtig meget vand i sådan et fjernvarmesystem. Så skulle man nu være ude for et rørbrud, så forsyner fjernvarmen huset med varmt vand i hele konstruktionen.

fase
Trykket på fjernvarmenettet ligger vel i området 4-7 bar, og altid under 10 bar.
Det vil altid være en afvejning af fordele og ulemper om man vil vælge direkte anlæg. I direkte anlæg har man en bedre afkøling. I trådstarters tilfælde giver det lidt billigere varme.
I fjernvarmeanlæg er der praktisk taget ingen (indvendig) tæring, så anlægget ruster ikke op. Vil man gardere sig, kan der købes lækageovervågning der lukker for anlægget ved utætheder.
Jeg vil tro at forsikringsselskaberne har langt større udgifter til reparationer af brugsvandsanlæg. Her er der ingen mulighed for begrænset vandmængde, så holder man ikke øje med vandmåleren kan der opstå store vandskader.
Trykket i brugsvandanlæg ligger normalt lidt lavere end i fjernvarmeanlæg.

Søren O
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis