Nyt fjernvarmeanlæg - returtemperatur unødvendigt lav?

Jeg har fået installeret et nyt fjernvarmeanlæg til mine 5 radiatorer samt 6 gulvvarmekredse i huset (185 kvm) og figuren nedenfor viser temperaturdata for november.

Ville jeg få hurtigere reagerende radiatorer, eller varmere radiatorer, ved at hæve returtemperaturen op i det grå område? Kører jeg med unødvendig lav returtemperatur med et "sløvt" reagerende anlæg som resultat? Eller gælder det bare om at have en så lav returtemperatur som muligt?

Kan man overhovedet selv hæve returtemperaturen?

Jeg har ikke den store forstand på temperaturer og fjernvarme, men vil gerne blive lidt klogere. Jeg er klar over, at man får 1% fradrag per grad, når returtemperaturen ligger under den neutrale (grå) zone.


Jeg har fået installeret et nyt fjernvarmeanlæg... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lækageovervågning - er det en alarm der sendes til fjernvarmen, som så skal reagere og igangsætte fejlretning? Eller er det en automatisk styring af mit anlæg til lokalt at afbryde fjernvarmevandet? (jeg troede ikke at dette kunne lade sig gøre).
Der findes åbenbart 2 systemer.
Et system (f.eks. Dansk Vandalarn) hvor systemet lukker begge dine “hovedhaner” ved registreret lækage.
Det andet system er koblet op på fjernvarmemåleren og registrerer unormalt flov. Der sendes så en alarm til fjernvarmeselskabets vagthavende driftmedarbejder, som så hurtigt skal kontakte forbrugeren. Dette system er ret nyt, og det er ikke alle målere der kan registrere utætheder. Prøv at kontakte dit fjernvarmeselskab for info.
I vores lokale vandværk har vi vandmålere med lækageovervågning og lyttefunktion. Lækageovervågningen reagerer hvis der ikke er totalt “vandstop” i mindst 1 time i løbet af et døgn. Det sladrer også om et toilet der løber. Lyttefunktionen måler støj i ledningsnettet. Det søger efter det laveste støjtal (når der ikke er forbrug). Er støjtallet højt indikerer det en utæthed i f.eks. stikledningen før måleren. Det har afsløret utætte stikledninger, også hvor det udsivende vand løb direkte over i en kloakledning.
Udviklingen af målere står bestemt ikke stille.

Søren O
Søren, normen for trykket på brugsvand er, at trykket bør være mellem 3,8 og 4,2 bar. Jeg har set et tilfælde med en utæt installation ved direkte fjernvarme. Det er ikke morsomt at være den det går ud over. Der er rigtig meget vand under gulvet, inden der bliver lukket for det varme vand.
Det er rigtigt at udviklingen af målere ikke står stille, men det betyder ikke, at målerne bliver skiftede, hvis de ellers virker.

fase
Nu bor jeg så selv i et område hvor der er direkte fjernvarme og derfor kan jeg ikke undgå at tænke et par ting.
Her i området er der fuldstændigt klokke klare krav om at ALT hvad der sidder på direkte fjernvarme SKAL være godkendt til 90 grader. 10 bar - Ja, også gulvvarmeslanger og "jeg skal komme efter dig".
En ikke helt uvæsentlig omkostning ved etablering/opbygning.
Nu fremgår det ikke hvordan anlæg tidligere var forbundet - Om det direkte eller indirekte.
Men er det ændret fra indirekte - Eller fra anden varmekilde - ville jeg være super obs på hvor jeg står i forhold til forsikring, ved evt rørbrud.
Risiko er at hvis der er ændret fra indirekte, eller anden varmekilde, at husets installationer (Gulvvarmeslanger, rørføringer, radiatorer, osv) ikke overholder krav og at du så står et rigtigt skidt sted med dine forsikringer - Hvis uheld mod forventning skulle ske.

Jeg håber en fagperson med opdateret viden og hands-on erfaring lige kunne byde ind her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis