Frekvensomformer - nogen der har viden om styring?

Hej Alle
Jeg har en ventilationsanlæg, som jeg styrer med en Siemens frekvensomformer. Den er vist ved at stå af, så jeg ska have købt en ny. Den nuværende løsning er med frekvensomformeren på loftet og jeg skal derop for at ændre hastigheden. Med den nye vil jeg gerne kunne styre fra en panel, så jeg ikke skal på loftet.
Jeg har set på en Schnider med tilhørende MODBUS terminal. Problemet er bare at jeg ikke ved noget om MODBUS. Vil det virke sammen?
Min motor i ventilationsanlægget er på 100W og jeg regulerer den mellem 15 Hz og 70 Hz.
Forslag til andre løsninger er meget velkomne :-)

Med venlig hilsen
Per M. Friis

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På stort set alle frekvens omformere kan der tilsluttes et potmeter, altså en drejeknap den ville nemt kunne sættes op i f.eks en alm fuga dåse
Takker det prøver jeg :-)

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Kan frekvensomformeren ikke sidde der hvor du skal betjene den, så kan du jo også se hvor mange hz den køre, kablet mellem motor og frekvensomformer bør være skærmet.

Vi prøver igen, i morgen --
Det har jeg overvejet, men det bliver ca. 10 meter. Den frekvensomformer jeg har nu larmer ret meget, men måske er de nye mere støjsvag. Jeg har ikke erfaring med skærmet kabel. Hvad type skal jeg søge efter?

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Annonce
Hvis kablet går igennem bygningsdele, skal det måske være skærmet installationskabel, det sælges desværre ofte kun i 500 meter, men måske din elektriker har noget i anbrud?


Vi prøver igen, i morgen --
Det jeg har linket til kan købes i 50 m. ruller. 

fase
Ny frekvens regulering støjer også. Der er en ventilator i dem. 
Potmeter er sikkert billigere end skærmet kabel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 20-11-2022 15:47:18

Ny frekvens regulering støjer også. Der er en ventilator i dem. 
Potmeter er sikkert billigere end skærmet kabel. 

 Enig.


fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis