Frekvensomformer - nogen der har viden om styring?

Hej Alle
Jeg har en ventilationsanlæg, som jeg styrer med en Siemens frekvensomformer. Den er vist ved at stå af, så jeg ska have købt en ny. Den nuværende løsning er med frekvensomformeren på loftet og jeg skal derop for at ændre hastigheden. Med den nye vil jeg gerne kunne styre fra en panel, så jeg ikke skal på loftet.
Jeg har set på en Schnider med tilhørende MODBUS terminal. Problemet er bare at jeg ikke ved noget om MODBUS. Vil det virke sammen?
Min motor i ventilationsanlægget er på 100W og jeg regulerer den mellem 15 Hz og 70 Hz.
Forslag til andre løsninger er meget velkomne :-)

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Alle Jeg har en ventilationsanlæg, som jeg... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har set på en danfoss med aftageligt panel, som jeg så kan placerer i rummet under.

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Per M. Friis skrev den 20-11-2022 17:48:16

Jeg har set på en danfoss med aftageligt panel, som jeg så kan placerer i rummet under.

Jeg har to Danfoss VLT 2800, der kan betjeningspanelet tages af, det havde jeg ikke lige tænkt på.Men ved ikke hvordan man så lige får det forbunden, så det kan flyttes et andet sted hen.

Men har du ikke behov for af aflæse frekvensen, er det da langt det nemmeste med et potentiometer du føre ned hvor du skal betjene der.
Frekvensomformeren kan jo så låses så den kun kan køre eks. mellem 15 og 70 hz, så kan du nemt lave en skala til potentiometeret så du nogenlunde kan sætte frekvens/hastighed.

Vi prøver igen, i morgen --
S. Fabrin skrev den 20-11-2022 15:13:36

Det jeg har linket til kan købes i 50 m. ruller. 
Synes bare det ligner "blød" flertrådet, men det er måske ok at bruge, det har jeg ingen viden om.

je_ns skrev den 20-11-2022 20:36:59

Per M. Friis skrev den 20-11-2022 17:48:16

Jeg har to Danfoss VLT 2800, der kan betjeningspanelet tages af, det havde jeg ikke lige tænkt på.Men ved ikke hvordan man så lige får det forbunden, så det kan flyttes et andet sted hen.

Men har du ikke behov for af aflæse frekvensen, er det da langt det nemmeste med et potentiometer du føre ned hvor du skal betjene der.
Frekvensomformeren kan jo så låses så den kun kan køre eks. mellem 15 og 70 hz, så kan du nemt lave en skala til potentiometeret så du nogenlunde kan sætte frekvens/hastighed.

je_ns - ved du noget om hvilket potentiometer det skal være?

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Det er kun svag styrestrøm så et hver Potentiometer, i den rigtige ohm værdi kan bruges.
Jeg har kun rodet med Danfoss, her skal der bruges et Potentiometer på 1 k ohm. (kan ikke huske om der skal ændres i indstillingen i opsætningen)
Men om det gælder andre fabrikater ved jeg ikke..
Det her var et af de første Potentiometere der kom frem da jeg googlede LINK

Til Schneider skal du bruge et potentiometer på under 10 kohm. De anbefaler selvfølgelig deres eget på 2,2 kohm
https://www.se.com/ww/en/product/SZ1RV1202/potentiometer-altivar-machine-atv320-2-2kohm-for-variable-speed-drive/
Andre fabrikater kan også bruges. Hvis der skal bruges lange kabler, er det bedre med en lavere værdi. Du kan fx bruge et på 1 kohm.

En lidt mere elegant løsning med en Schneider ATV12 er at bruge et fjerndisplay. Det burde kunne klare 10 m uden problemer. Du skal bruge et patch-kabel (ethernet kabel).
https://www.wattoo.dk/display-til-altivar-frq-ip65-7565853818

Den viste Schneider frekvensomformer på 0,18 kW har ikke ventilator. Jeg vil dog anbefale at du placerer den tæt på motoren. Hvis der er to motorer i dit ventilationsanlæg, skal du være opmærksom på at det ikke er alle frekvensomformere, der kan køre med to motorer på en frekvensomformer.

Du skal regne med, at du skal bruge noget tid på at indstille frekvensomformeren rigtigt. Den har i hundredvis af parametre. Hvis den kører hele tiden, er det ikke noget problem, men skifter den fx mellem to hastigheder, er det mere langhåret.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis