Ulovlig carport ved ejerskifte

Hej
Min kæreste og jeg købte for ca. et halvt år siden et hus med tilhørende fritlæggende carport. 
Carporten blev opført i 2020, og i sommeren 2021 indgav den tidligere ejer oplysningerne på BBR, samt havde kontakt til kommunen ang. dette. Da carporten i sig selv kun var på 30 m2, troede den tidligere ejer ikke at det ville kræve en byggetilladelse.

Jeg har nu blevet bekendt med at der en igangværende byggesag ved kommunen, da den tilladte bebyggelsesprocent og areal af sekundære bygninger ikke er overholdt efter opførslen af carporten. 
Derudover er der udfordringer med at hjørnet af carporten går ud over grunden og byggehøjden overstiger 2,5 m. 
I tilstandsrapporten i forbindelse med hushandlen står der ikke noget anført for carporten, udover at den ikke er selvbyg. Jeg er dog blevet bekendt med at dette ikke er korrekt, og det er selvbyg. 

Kommunen kræver nu at forholdene bliver bragt i orden, hvilket kræver at der sker fysiske ændringer på selve carporten og/eller andre bebyggelser for at bringe bebyggelsesprocenten ned. (8m2 skal nedrives). 
Den tidligere ejer varetager den nuværende dialog med kommunen.

I forbindelse med handlen er der tegnet en alm. ejerskifteforsikring (ikke udvidet).

Mit spørgsmål er. 
Hvilke rettigheder har jeg som køber efter handlen er gået igennem?
Vil jeg kunne kræve at byggeriet skal lovliggøres i dets nuværende fysiske stand af den tidligere ejer?
Vil jeg kunne kræve at carporten helt fjernes, og jeg bliver økonomisk kompenseret for dets værdi?
Andet?

Håber på lidt hjælp og sparing til den dialog jeg skal have med den tidligere ejer og kommunen.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker at du SKAL have en advokat på banen her m, det er muligt at det er tidligere ejer der har kommunikation med kommunen, men det er dig og 100 % dig der hænger på kommunens krav. Så kontakt en advokat, som så vil tage evt. Retslige skridt for evt erstatning..... måske skal carporten helt ned og en ny bygges, vil du selv betale for det ???? Hvis nej så gå gennem advokat
Du har ikke fået hvad du har betalt for, så du har noget at gå efter.
Hvad med den advokat som du har haft inde over i forbindelse med handelen - noget tyder på at han ikke har gjort sit arbejde ordentligt. Det må være ham der skal hjælpe dig - det var vil ikke gratis.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis