Tilslutning af gulvvarmekreds

Hey,

Jeg skal have koblet en ekstra kreds på shunten, men er blevet lidt i tvivl om, hvordan jeg smartest gør det - så jeg har brug for input eller hjælp til anden fremgangsmåde.

Min shunt sidder under gulvniveau, og den er altså laveste punkt i sig selv.
Der sidder ventiler til at lukke for både frem og retur, og efter ventilerne tee's med ventiler til at skylle på.

Min tanke var at gøre følgende:

1) Skrue ned for de andre kredse, så der lukkes for fremløbet på disse.

2) Lukke for både frem og retur foran shunten

3) Sætte slange på retur "skylleventil", knalde den i nærmeste afløb, åbne for ventilen for at tage trykket og lukke igen.

4) Sætte den nye kreds på fordeleren

5) Sætte slange på fremløbs "skylleventil"

6) Skylle igennem på fremløbet med opvaskemiddel+brugsvand

7) Lukke ventiler og pille slanger af

8) Åbne for frem og retur og efterfylde anlægget.

Lyder det korrekt?

Noget af det jeg er i tvivl om, er hvor stort et vandshow der bliver at den nye kreds sat på fordeleren. Når jeg skriver shunten sidder under gulvniveau, så er det ikke i en kælder, men i en slags "teknikbrønd" inde i huset. Ender jeg med at tømme størstedelen af de andre gulvvarmekredse, så snart jeg forsøger at få den nye kreds på?

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er helt enig i din fremgangs måde undtagen ordet opvaskemiddel. Det har jeg aldrig hørt om i forbindelse med gennemskylning. Hvis du lukker af for de andre kredse så skulle du undgå at vandet strømmer ud af dem, undtagen hvis den kan stå og tage luft ind medens du arbejder med det. Skulle det ske at du ikke kan få gang i en af de andre kredse efterfølgende kan du jo gentage din skylle proces igen med med hver af de andre kredse skiftevis åben. 
I stedet for at "knalde slangen " i afløb plejer jeg at lægge den i en spand over afløb. På den måde er det nemt at holde øje med luftbobler, og især når de holder op med at komme og så skylle et par minutter mere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder netop til at have modsat virkning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-11-2022 23:18:45

Jeg er helt enig i din fremgangs måde undtagen ordet opvaskemiddel. Det har jeg aldrig hørt om i forbindelse med gennemskylning. Hvis du lukker af for de andre kredse så skulle du undgå at vandet strømmer ud af dem, undtagen hvis den kan stå og tage luft ind medens du arbejder med det. Skulle det ske at du ikke kan få gang i en af de andre kredse efterfølgende kan du jo gentage din skylle proces igen med med hver af de andre kredse skiftevis åben. 
I stedet for at "knalde slangen " i afløb plejer jeg at lægge den i en spand over afløb. På den måde er det nemt at holde øje med luftbobler, og især når de holder op med at komme og så skylle et par minutter mere. 
Jeg tænker ikke der kan fise luft ind, så længe jeg ikke begynder at pille propper til kredsen af på både frem og retur og får åbnet for fremløb osv.
Det er vel samme princip som at stikke et sugerør ned i væske og sætte en finger på toppen :)

 


 

Ja det er samme princip, men den teori gælder kun ved tynde rør. Hvis du tænker dig en ølflaske fyldt med vand og du vender den på hovedet, så løber vandet ud. Derfor kan der løbe vand ud, men hvis du har rørene klar, så det sættes på ret hurtigt så er det begrænset hvor meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Opgaven lykkedes, tog en halv time, så var der varme på.
Der kom ikke en eneste dråbe vand… Okay, måske én, men ikke meget mere.
Det eneste jeg ikke havde med i planen jeg beskrev, var lige at lukke udluftningen, hvilket jeg gjorde inden jeg startede. Ved ikke om det gjorde en forskel, men tænkte det ikke kunne skade, heller ikke når der skulle skylles igennem.

Tak for deltag i tråden :)

 

Jeg synes det går sløjt med varmen i rummet.

På den nye kreds er der knald nok på fremløb, retur er der også fin varme på… Men kommer ikke over 21 grader i rummet.
Pumpe på både fyr og shunt kører fuld skrald.
Termostat på shunt står til cirka 37 grader, hvilket også er den aktuelle fremløbstemperatur på fyret.

Det er 20 mm. varmefordelingsplader lagt på beton (300 mm. isolering under beton).
Lige nu er der 16 mm. spånplader oven på, inden der skal parket.

16 mm. slange, cirka 80 meter i et rum på 19 m2.

Er jeg utålmodig eller skulle jeg have kørt to kredse?

 

Betonklodsen skal jo lige blive varm. Mærk på slangerne hvis fremløb på kredsen er varm og retur er iskold, så er opvarmningen i gang. 19 m2  er en stor kreds om kræver noget mere af pumpen. Den kan evt. være at pumpen er blevet for lille. Hvilken type er pumpen?

Med venlig hilsen
Per M. Friis

For øvrigt havde jeg en kreds på min Danfossfordeler, som ikke ville give varme. Det viste at der sad en skrue under en rødt dæksel, som skulle åbnes. Det er på fremløbssiden.
 

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Det er en Grundfos Alpha2 der sidder på… Og den kører fuld gas som sagt.

Har kun 3 kredse på. En på 90 m., den nye her på 80 m. og så et badeværelse, hvor der vel er en 40 m.

Men som sagt er både frem og retur på kredsen varm - returen lidt koldere, men bestemt rigeligt lun.

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis