Tilslutning af gulvvarmekreds

Hey,

Jeg skal have koblet en ekstra kreds på shunten, men er blevet lidt i tvivl om, hvordan jeg smartest gør det - så jeg har brug for input eller hjælp til anden fremgangsmåde.

Min shunt sidder under gulvniveau, og den er altså laveste punkt i sig selv.
Der sidder ventiler til at lukke for både frem og retur, og efter ventilerne tee's med ventiler til at skylle på.

Min tanke var at gøre følgende:

1) Skrue ned for de andre kredse, så der lukkes for fremløbet på disse.

2) Lukke for både frem og retur foran shunten

3) Sætte slange på retur "skylleventil", knalde den i nærmeste afløb, åbne for ventilen for at tage trykket og lukke igen.

4) Sætte den nye kreds på fordeleren

5) Sætte slange på fremløbs "skylleventil"

6) Skylle igennem på fremløbet med opvaskemiddel+brugsvand

7) Lukke ventiler og pille slanger af

8) Åbne for frem og retur og efterfylde anlægget.

Lyder det korrekt?

Noget af det jeg er i tvivl om, er hvor stort et vandshow der bliver at den nye kreds sat på fordeleren. Når jeg skriver shunten sidder under gulvniveau, så er det ikke i en kælder, men i en slags "teknikbrønd" inde i huset. Ender jeg med at tømme størstedelen af de andre gulvvarmekredse, så snart jeg forsøger at få den nye kreds på?

 

Hey, Jeg skal have koblet en ekstra kreds på... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ahhh - hvilken indstilling har du valgt på din Alpha 2 pumpe? Tag gerne et billede af displayet. Den skal stå på konstant tryk ved gulvvarme.

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Per M. Friis skrev den 18-11-2022 22:02:27

Ahhh - hvilken indstilling har du valgt på din Alpha 2 pumpe? Tag gerne et billede af displayet. Den skal stå på konstant tryk ved gulvvarme.

Konstant tryk, fuld styrke - altså helt til højre, i højre side :)

 


 

Er det denne model du har?

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Nej… Min shunt sidder dumt, så den er svær st tage billede af sådan “bare lige”.
Det er en Alpha2L 15-40 130. Shunten er præcis denne og pumpen står til CP2 jf. Wavin manualen :)



 

Har skyllet kredsen igennem igen, der kom lidt luft. Nu har den så kørt 7-8 timer siden den øvelse uden den store forskel.

Der er varme på gulvet, hvor der lige nu kun er 16 mm. spånplader.
Det er dog ikke fordi gulvet føles super lunt.

Termometer på fremløb siger 38 grader.

Mit næste bud er at give fremløbet et nøk op ad…?

Jeg har Wavin rumføler med IR sensor, hvor max. overflade står til 27 grader.
Termostaten kalder dog på varme, så det er ikke fordi de 27 grader er nået :)

 

Annonce
Nu fjernede jeg lige et par spånplader, har med bilje ikke limet endnu. Der er væsentligt lunere under pladerne. Er det bare en skod kombination? Med 20 mm. fordelingsplader, ligger slangerne tæt mod betonnen og bliver bekymret for om jeg bare varmer betonnen op, men aldrig rigtigt får den i gulvet, fordi der jo så ligger 20 mm. EPS + spånplade … + 14 mm. parket når jeg når dertil.

 

Ja men når så beton er varmet op, så kommer varmen også op i gulvet. Med beton under varmefordelings plader bliver det måske ikke tung gulvvarme men mere end 1/2 tung gulvvarme. 
Hvis du ellers har god isolering under din beton plade så er det også i orden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis