Udskiftning af utæt brønd ved køkken - Må den gå direkte til septiktank?

Hej igen,

Jeg har haft stor held med at finde svar herinde (tusind tak til jer allesammen!), så jeg prøver lige igen :-)

Der er brud på vores brønd ud for køkkenet, og derfor har forsikringen iværksat at udskifte den via et enterprisefirma. Vores problem opstår da de åbner op og kan han se at vandlåsen på brønden ikke virker som den skal. Den er ikke under vand som den skal være (eller så var det omvendt, sorry det kan jeg ikke lige huske). En udskiftning af brønden vil ikke kunne løse dette problem, da der er noget med hældningen eller rørene ikke ligger langt nok nede i jorden. (Jeg er lidt usikker på hvordan og hvorledes, men det ville ikke kunne blive fikset med en ny brønd).

Lige nu løber vandet fra køkkenbrønden ud i en normal sivebrønd vil jeg mene (Se billede 2).

Han ringer tilbage til sin mester og de finder frem til at da vi har en vandlås inde under køkkenvasken, så kan de i stedet for at udskifte brønden fjerne brønden helt, grave et rør ned under belægningen, som forbinder køkkenledningen med septiktanken.

Nu har jeg læst lidt op på reglerne omkring afløbsforhold (som jeg mener dette vedrører), og der står på boligraadgivning.dk: "En anden problemstilling er, at hvis du bygger om eller ændrer afløbsforholdene på ejendommen, stilles der "krav om, at evt. septiktank eller trixtank skal udskiftes samtidig."
Der står samtidig også på diverse kommunesider at, hvis afløbsforhold ændre sig så skal man søge godkendelse hos kommunen. Kan der være noget problem med dette, og i så fald, hvem vil hænge på den? Os eller enterprisefirmaet?

Vi mener selv at det potentielt kan overbelaste vores septiktank når alt (Køkkenvask, opvaskemaskine, toilet, bad, toiletvask) nu vil gå over i den, har i nogle erfaringer med det?

Vi blev spurgt om vi ville acceptere deres anbefaling at fjerne brønden og koble på septiktanken, men vi er godt nok blevet i tvivl om det er det rigtige.


Tak for at læse med så langt, vi håber i kan hjælpe os :-)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen hvor løber vandet fra den defekte brønd hen nu. Er det over til septik tank så ændrer det jo ikke noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er sandsynligvis det gamle system hvor septiktanken kun har afløb fra toilet og det øvrige grå spildevand går direkte i sivedrænet. Hvis det er tilfældet ville jeg ikke lede alt vandet over septiktanken. (den går sandsynligvis i stå pga sæbe mm) Hvis du taler med kommunen får du nok besked om at etablere en trekammerbrønd med nedsivning. Det er det man gør nu . Vi fik vores gamle septiktank sløjfet for ca 10 år siden. det var dyrt med nok den bedste investering vi har gjort her. det tidligere var noget gammelt møg og sivedrænet kunne ikke ta alt vandet.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er ikke et problem at den går i tanken, men der skal være en gennemløbsbrønd så der er en mulighed for at rense især vigtigt fra en køkkenvask.Jeg går ud fra det er en godkendt trekammertank
ev elmand skrev den 14-11-2022 19:32:04

Jamen hvor løber vandet fra den defekte brønd hen nu. Er det over til septik tank så ændrer det jo ikke noget. 

Tak for hurtigt svar! Lige nu løber vandet fra køkkenbrønden ud i en normal sivebrønd vil jeg mene (Se billede 2, jeg har opdateret spørgsmålet med billede 2).

johnm skrev den 14-11-2022 19:47:03

Det er ikke et problem at den går i tanken, men der skal være en gennemløbsbrønd så der er en mulighed for at rense især vigtigt fra en køkkenvask.Jeg går ud fra det er en godkendt trekammertank

 Det er jeg uenig i da det ikke er en trekammerbrønd, men en gammeldags septiktank. Der er meget forvirring angåendenavant på de forskellige brønde. Men en septiktank modtager kun fra toilettet og det er meningen at det skal gære og blive tilnæsten ingen ting.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Kender ikke til lovligheden, det må andre afgøre.
Men hvad om den første brønd efter køkkenet graves ret dyb, f.eks 1,5 m.
Hvis røret til sivebrønd, eller hvad i bliver enige om det er, så starter i første brønd 1 m nede, så er brønd med rør en vandlås, og i bunden kan der samles knap 0,5 m skidt før den blokerer afløbet. Hvis det er for lidt så lav den 2 m dyb.
Eller er det for let.
Derudover ser det på billede 2. ikke ud til at afløbet er i frostfri dybde?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
så længe det er en reberation af rørene er det lovligt at bibeholde septitanken , men forvent et påbud om udskiftning (den betaler forsikringen ikke )
den streng der bliver fornyet SKAL til septitank , det er ikke et krav med rensebrønd , men anbefales , og er der i forvejen , betaler forsikringen også for en ny
og der må ikke være vandlås på den nye
@ bredker Jamen det er jo så ikke en vandlås jeg foreslår, men en rensebrønd med et rør kloakmanden ikke fik kortet af :-)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 14-11-2022 22:06:31

@ bredker Jamen det er jo så ikke en vandlås jeg foreslår, men en rensebrønd med et rør kloakmanden ikke fik kortet af :-)

 det gør det da kun værre , en vanvittig løsning og tilmed ulovlig det du foreslår

bredker skrev den 14-11-2022 21:08:02

så længe det er en reberation af rørene er det lovligt at bibeholde septitanken , men forvent et påbud om udskiftning (den betaler forsikringen ikke )
den streng der bliver fornyet SKAL til septitank , det er ikke et krav med rensebrønd , men anbefales , og er der i forvejen , betaler forsikringen også for en ny
og der må ikke være vandlås på den nye

 Jeg forstår ikke at det skal ledes til septiktank. Vi havde selv en sådan og den var ikke ret stor og der er jo bare et kammer. Sådan som jeg oplevede vores så ville gennemstrømningen blive alt for høj hvis hvis man havde ledt det grå spildevand til septiktanken og sive drænet vil blive stoppet. Jeg kan se i vores nu nye 3-kammer tank at selv i det tredie rum hvor pumpen står danner der sig bundfald. Tømningsbilen vægre sig ved at suge i kammeret hvor pumpen står da han siger at hvis der sker noget med pumpen så er det altid dem som får skylden. det resulterede i at pumpen en dag stoppede med at suge simpelt hen fordi den stod i slam til op over indløbet. Det skal siges at kommunen mente at det var nok at tømme hvert andet år. Nu har jeg bedt om at den bliver tønt hvert år og hvis jeg er hjemme får jeg også suget det værste i det tredie kammer.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis