Skifte stikkontakt fra jord til uden - må jeg?

Kære LDS folk, 

Jeg har et stikudtag med jord og uden afbryder (billede 1), som jeg gerne vil skifte. 

En mulighed er at skifte til stikudtag med jord og med afbryder (billede 2) - må jeg det? 

Min foretrukne mulighed er dog at skifte til stikudtag uden jord og med to afbrydere (billede 3) - men jeg er igen i tvivl om jeg må det - ved I det? Og hvis jeg ikke selv må, vil en elektriker kunne det - og må de det? 

Tusind tak på forhånd! 

VH Andreas  
Kære LDS folk,  Jeg har et stikudtag med jord og... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan få også LK stikkontakter med USB A eller USB C. Billige er de ikke. De er kun standart 5 volt, så ingen lynladning eller opladning af bærbar. De vil hurtig blive gammeldags.

Hvis det skulle være, ville jeg fortrække modellen med den ekstra stikkontakt uden jord. Selvom der ville være situationer, hvor jeg ville bande over at jeg ikke kunne få to runde stik i.

Som andre skriver, vil det ikke være lovligt at udskifte til en gammeldags dobbelt stikkontakt uden jord. Den er også uhensigtsmæssig.  Den kræver, at man kun bruger flade stikpropper, ellers er der kun plads til en. Mange opladere har en form som giver samme problem, at den anden stikkontakt ikke kan bruges. Så den løsning er også ringere end den moderne dobbeltkontakt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis