Skifte stikkontakt fra jord til uden - må jeg?

Kære LDS folk, 

Jeg har et stikudtag med jord og uden afbryder (billede 1), som jeg gerne vil skifte. 

En mulighed er at skifte til stikudtag med jord og med afbryder (billede 2) - må jeg det? 

Min foretrukne mulighed er dog at skifte til stikudtag uden jord og med to afbrydere (billede 3) - men jeg er igen i tvivl om jeg må det - ved I det? Og hvis jeg ikke selv må, vil en elektriker kunne det - og må de det? 

Tusind tak på forhånd! 

VH Andreas  
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Du må gerne selv skifte stikkontakt til tilsvarende (også med afbryder). Hvis din bolig er fra før marts 1994 er der ikke krav om jordforbindelse i stikkontakterne.

Søren O
Hej Søren, super, tak skal du have. Min bolig er fra 2006 dog, og alle stikudtag er installeret med jord. 

Men jeg så på et andet link herinde, at man kunne sætte en muffe på jord kablet og så bruge det som almindeligt stik uden jord. Jeg er med på, at det skal fixes tilbage, inden jeg flytter ud dog. Må jeg det, og er det sikkert? 

Mvh Andreas 
Det er ikke lovligt at montere et stik uden jord, når dit hus er så nyt.
Om der sker noget, sikkert ikke, for hvor mange bruger lige en stikprop med jord, indendørs.
Så skulle man da montere schuko stikkontakter, da de fleste apparater man køber er med det stik.

Vi prøver igen, i morgen --
Du må gerne skifte stikkontakten på billede et ud med den på billede to. 
Stikkontakten på på billede tre fås ikke med jord, så hvis du skifter den, skal du samle jordledningen i en muffe.
Hvis du tilslutter noget, som kræver jord i stikkontakten på billede tre, er tilslutningen ikke korrekt.

fase
OG hvis du skifter til stikkontakt uden jord, så er din installation ikke lovlig. Hvor stor risiko der er kommer jo an på i hvilken rum det gælder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Hvad med at brue sådan et stik eller et hvor den øverste er en USB(antaget du skal bruge den ene til ladning).

Det er da et udmærket forslag. Udformningen af øverste stikkontakt gør, at der ikke kan bruges stik, som kræver jord og er dermed kun godkendt til stik med to ben.

fase
Machine skrev den 14-11-2022 13:21:08

Hvad med at brue sådan et stik eller et hvor den øverste er en USB(antaget du skal bruge den ene til ladning).

Så ville jeg vælge at gå hele vejen til den viste.

Men får nok skældud i forhold til lovligheden af gds.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tusind tak for de mange gode svar!! Det er virkelig et imponerende forum :)

Nu har jeg en løsning. Tak for ideerne til alternative løsninger også!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis