Søges: Idéer til at lave en "kasket" til varmepumpe, så den ikke fryser fast om vinteren??

Hejsa herinde!  :-)

Mine forældre købte en Vølund luft-til-vand varmepumpe tilbage i 2018. Og  da de desværre har oplevet et par gange at varmepumpen er gået helt i stå i vinter halvårenet, pga. der nåede at blive dannet istapper inde hvor blæser sidder og disse forhindrede blæseren i at starte op igen....vil jeg gerne finde en løsning til at forebygge dette i at ske fremadrettet.

Og inden der er nogen der siger "bare sæt vand temperaturen op så blæseren kører konstant", så er mine forældre desværre lige så meget ramt af høje el-priser, som de fleste andre idag!  ;-)

Min egen idé, er at finde materialer til at lave hvad jeg vil kalde for et "kasket låg", til at montere udenpå varmepumpens eget plastik låg i toppen(måske endda erstatte det...og dog, så ryger garantien jo nok). Hvor jeg forestiller mig at man borer huller de 2 steder i hver side der sidder skruer allerede, og fastgører det ekstra låg på disse.

Har "begået" en lille tegning af mit forslag!

Jeg er dog kun "mini" gør-det-selv-mand og har intet overblik over hvor jeg nemt kan finde materialerne til sådan en løsning.  Så håbede lidt, der var en herinde, som har et større overblik over markedet!  ;-)

Jeg har også en anden udfordring med selve området hvor varmepumpen står, pga. der ofte dannes en sø her, efter der har været regn(de sidste 3-4 rækker murstenene i hjørnet sidder løse og kan skubbes ud uden besvær...har fuget lidt for at de bliver på plads....som midlertidig lappe-løsning. Men skal selvf. gøres om/laves ordentligt)!.
Jeg overvejer derfor at smide noget jord ned bagved varmepumpe for at prøve danne en "rampe" så at vandet løber længere væk fra bygningen......er der evt. nogen der ved om der er jord materialer der er bedre egnet end andet, til dette projekt? Ejendommen ligger på lerjord!  :-)

Så opsummeret:

1. Forslag til hvordan jeg laver mit låg til varmepumpen og hvor jeg kan finde materialerne...gerne med direkte links til evt. produkter, hvis muligt!  :-)

2. Forslag til hvilke materiale(r), der vil være bedst at bruge som "rampe" op til hus-soklen, så at regnvandet kan ledes væk fra bygningen!  :-)

Spændt på at se, om der er nogle kreative/dygtige hoveder herinde!  ;-)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allan A
Allan A
86 8600
Jeg er ikke ekspert på nogen måde, men jeg har en pumpe, der ser ud til at være magen til (en Vølund F2120-12). Jeg har haft samme problem som dine forældre med, at udedelen i perioder kan ise til. Som jeg forstår det, handler det dog ikke om, at blæseren ikke kører. Det handler om, at udeluften har en mængde fugtighed i sig, og når så blæseren blæser kold luft ud, så stiger den relative luftfugtighed lige foran blæseren, fordi kold luft kan indeholde mindre fugtighed. Til sidst sætter fugten sig på lamellerne som rim eller is. For at undgå at isen hober sig op, kører udedelen jævnligt afrimningsprogrammer, men i perioder kan der være for meget, til at den kan følge med. Her er det sådan, at styringen til pumpen har et ekstraordinært afrimningsprogram. Jeg kan ikke huske, hvor det præcist er, men det er i styringen et sted. De par gange jeg har brugt det, har jeg startet det og så stillet mig ude ved blæseren og hjulpet istapperne af, efter hånden som de har løsnet sig.

Nu nævner du det her med at holde blæseren i gang ved at hæve fremløbstemperaturen, og her vil jeg tro, at det egentlig virker omvendt. Når du har højere fremløbstemperatur, styrer radiatorer og gulvvarme oftere efter termostaten, og så vil du få mere start og stop-kørsel. Hvis du sænker fremløbet, vil blæseren køre mere konstant - samtidig burde det være sådan, at fordi forskellen på udeluften og dit fremløb så er lavere, så dannes der mindre is på lamellerne, fordi luften der pustes ud er mindre kold, og luftfugtigheden derfor i mindre grad sætter sig som is.
GodeVen
GodeVen
423 5220
Jeg undrer mig over at man har placeret en varmepumpe lige for enden af et tag uden tagrender.

Det er vigtig at der uhindret adgang for luften, så man bør nok ikke bygge noget på selve pumpen. Jeg ville flytte pumpen til husets gavl eller bygge et halvtag over den fra husets væg. Det skal være helt åbent og med god afstand til pumpen, så man ikke øger elregningen pga dårligere virkningsgrad (COP)
ev elmand
ev elmand
22950 7480
Det er sikkert ikke vand oppefra som danner is i maskinen, men det er da altid godt hvis tagvandet ikke skyller ned over den. 
Du kan lave et tag over oppe på selve muren. Der skal bruges 4 - 6 tagplader, noget 45x95 reglar, 2 stk tryk imprægnere stolper, vinkelbeslag,  lægter samt nogle skruer og rawlplug.  
Hvis der er beboelse inden for det sidste vindue så kan du bruge gennemsigtige plastplader i stedet.
Er det den vej du ønsker at gå så vend tilbage og du kan få yderligere detaljer



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
SavingsNinja
SavingsNinja Trådstarter
13
Allan A skrev den 10-11-2022 08:11:38

Jeg er ikke ekspert på nogen måde, men jeg har en pumpe, der ser ud til at være magen til (en Vølund F2120-12). Jeg har haft samme problem som dine forældre med, at udedelen i perioder kan ise til. Som jeg forstår det, handler det dog ikke om, at blæseren ikke kører. Det handler om, at udeluften har en mængde fugtighed i sig, og når så blæseren blæser kold luft ud, så stiger den relative luftfugtighed lige foran blæseren, fordi kold luft kan indeholde mindre fugtighed. Til sidst sætter fugten sig på lamellerne som rim eller is. For at undgå at isen hober sig op, kører udedelen jævnligt afrimningsprogrammer, men i perioder kan der være for meget, til at den kan følge med. Her er det sådan, at styringen til pumpen har et ekstraordinært afrimningsprogram. Jeg kan ikke huske, hvor det præcist er, men det er i styringen et sted. De par gange jeg har brugt det, har jeg startet det og så stillet mig ude ved blæseren og hjulpet istapperne af, efter hånden som de har løsnet sig.

Nu nævner du det her med at holde blæseren i gang ved at hæve fremløbstemperaturen, og her vil jeg tro, at det egentlig virker omvendt. Når du har højere fremløbstemperatur, styrer radiatorer og gulvvarme oftere efter termostaten, og så vil du få mere start og stop-kørsel. Hvis du sænker fremløbet, vil blæseren køre mere konstant - samtidig burde det være sådan, at fordi forskellen på udeluften og dit fremløb så er lavere, så dannes der mindre is på lamellerne, fordi luften der pustes ud er mindre kold, og luftfugtigheden derfor i mindre grad sætter sig som is.

 Jep, det er præcist den model de har fra Vølund!  ;-)

Jeg kan muligvis ikke helt gennemskue virkemåden du beskriver, da jeg ikke syntes den giver helt mening i andre sammenhænge.  Om sommeren, hvor forældrene bruger deres solvarme anlæg, står varmepumpen f.eks. helt stille og blæseren kører ikke. Jeg kan derfor ikke rigtig se, hvordan du så kan sige at blæseren skulle køre MERE, hvis man skruer ned for varme indstillingen på varmepumpen og den dermed skal arbejde MINDRE?  Jeg har da også lagt mærke til, at den kører oftere og ofterer jo køligere det bliver udenfor(da den skruer op for vandtemperaturen som beskrevet i den varmekurve den er indstillet efter....vi kører iøvrigt med fabriks indstillingen, hvor kurven er ret lineær med temperaturen udenfor). Så derfor var/er mit indtryk også, at blæseren kører mere, når man manuelt skruer op for varmen så pumpen skal yde mere.....hvilket jeg derfor også gjorde dengang blæseren satte sig fast, i troen om at der så var mindre chance for at den nåede at sætte sig fast igen(kan jo ikke sætte sig fast når den spinner rundt). Hvilket den heller ikke gjorde....men måske en lidt små-dyr løsning. 
Jeg kan dog lige tilføje, at jeg ved mit sidste besøg hos forældrene, formåede at opdatere softwaren i varmepumpen, da jeg opdagede at Vølund tilsyneladende har udgivet 3 nyere software opdateringer(senest i slut 2021) siden den version pumpen blev leveret med tilbage i 2018(som var v502).....og i notaterne til en af de nye opdateringer, stod der vidst noget om forbedring af funktionen til afrimning af varmepumpen....så måske dette også hjælper!  Må tiden vel vise!  :-)

Men hvis det du siger er sandt, vil jeg da selvfølgelig kigge på at sænke varme niveauet på varmepumpen....da det jo burde betyde mindre energi/strøm brugt på opvarmning!  Men vil dog gerne lige være mere sikker på om det forholder sig som du beskrev!  

Måske andre herinde evt. også kan følge op på dette...hvis vi har andre ejere af luft-til-vand varmepumper herinde? Er jo et spændende emne, syntes jeg!  :-)
SavingsNinja
SavingsNinja Trådstarter
13
GodeVen skrev den 10-11-2022 08:44:50

Jeg undrer mig over at man har placeret en varmepumpe lige for enden af et tag uden tagrender.

Det er vigtig at der uhindret adgang for luften, så man bør nok ikke bygge noget på selve pumpen. Jeg ville flytte pumpen til husets gavl eller bygge et halvtag over den fra husets væg. Det skal være helt åbent og med god afstand til pumpen, så man ikke øger elregningen pga dårligere virkningsgrad (COP)

 De manglende tagrender er jo et punkt, jeg har rejst i anden tråd herinde(hvor rådet var jeg skulle glemme det pga. det var for bøvlet og unødvendigt).  Men mht. placering, blev denne valgt ud fra at blæseren skulle genere mindst muligt(mht. støj i nærheden af opholds områder), samt at rummet på indvendig side, var det gamle fyrrum, som allerede havde fået lagt isolerede varmerør ind mv.

Mht. ikke at blokere for luftveje til varmepumpen, havde jeg godt læst om dette i forvejen, da jeg havde overvejet om det kunne være en ide at købe en varmepumpe skjuler såsom denne = https://www.xl-byg.dk/shop/plus-varmepumpeskjuler-2083998 Men læste derefter at flere varmepumpe producenter og sælgere, frarådede at bruge disse....med samme begrundelse som du nævnte, at de nedsætter effektiviteten af varmepumpen, desværre....ville ellers have været den nemmeste løsning, hvis man skulle beskytte den imod indtrægende vand fra regnvejr!  :-(

Havde derfor kigget på noget ala dette istedet = https://www.vidaxl.dk/e/vidaxl-dorbaldakin-200x100-cm-pc-sort/8718475728108.html?gclid=EAIaIQobChMI_rmNy_Kk-wIVleN3Ch1KpQU0EAQYBiABEgLY_vD_BwE

Men jeg har målt afstanden fra muren til kanten foran pumpen til at være 100cm....og det ser også ud til at være max længden til baldkiner/halvtag. Men hvis jeg vil forebygge/undgå vand dryp ind i blæseren, skal den vel stikke et stykke længere ud end de 100cm??   Aner ikke hvor meget, men måske 20-30cm?
SavingsNinja
SavingsNinja Trådstarter
13
ev elmand skrev den 10-11-2022 09:19:52

Det er sikkert ikke vand oppefra som danner is i maskinen, men det er da altid godt hvis tagvandet ikke skyller ned over den. 
Du kan lave et tag over oppe på selve muren. Der skal bruges 4 - 6 tagplader, noget 45x95 reglar, 2 stk tryk imprægnere stolper, vinkelbeslag,  lægter samt nogle skruer og rawlplug.  
Hvis der er beboelse inden for det sidste vindue så kan du bruge gennemsigtige plastplader i stedet.
Er det den vej du ønsker at gå så vend tilbage og du kan få yderligere detaljer


 Takker mange gange for tilbudet...kan jeg vende tilbage på det? :-)

Er stadig igang med processen at overveje alle mine muligheder....og er desværre ikke håndværker uddannet, så hælder umiddelbart mere til de mere eller mindre "færdig løsninger"!  :-)
Har kigget lidt på baldakiner(jævnfør mit svar til anden bruger i denne tråd), men standard målene syntes desværre at stoppe ved 100cm i dybden....og jeg har målt afstanden fra mur til kanten foran varmepumpen til at være næsten præcist 100cm.  Så halvtag/baldakin skal jo derfor række længere ud end dette, tænker jeg!  :-)
Annonce
Allan A
Allan A
86 8600
Mht. oppetid om vinteren så er min meget lægmandsagtige forståelse, at varmepumper virker bedst, når de tilfører varme i en konstant strøm. 

Fx hvis der bliver sendt 40 grader ind i huset, og efter en cyklus kommer vandet tilbage og er 35. Pumpen forsøger så konstant at hæve temperaturen fra 35 til 40, og derfor kører den med relativ lav belastning hele tiden. 

Pumpen kan i samme situation også sættes til at have fremløb på fx 50. Hvis det ikke er nødvendigt at køre 50 grader konstant for at holde temperaturen, så holder pumpen en pause og venter på, at returvandet bliver fx omkring 42 grader. I mellemtiden kører den ikke. Når pumpen så går i gang, kører den med relativt højere belastning, for nu skal den hive de der 42 grader op på 50. Den tilfører huset samme varme over tid, men den producerer varmen i kortere peaks. I de kortere peaks er den mindre effektiv mht. strøm, og den suger mere varme ud af luften på en gang. Derfor går jeg også ud fra, at udedelen i de kortere perioder vil rime mere til, fordi luften foran blæseren vil blive koldere. Hvis det i forvejen er frostvejr udenfor, så forsvinder rimen ikke, mens pumpen holder stille.

Det er min bedste forklaring af hvordan jeg forstår det, men det er sikkert forsimplet :) og så skal jeg ikke kunne sige, om dine forældres problem med is i sidste ende mest handler om det sted, pumpen står. Jeg har aldrig oplevet, at selve blæseren sætter sig fast. Hos mig kommer der is på lamellerne. Blæseren pisker rundt inde bagved, men isen blokerer for ordentlig gennemstrømning af luft og giver elendig effektivitet. Hvis der kan pible vand ind til selve blæseren, er det måske der man skal starte?
ev elmand
ev elmand
22950 7480
Jeg så godt at det er samme ejendom som der blev spurgt på tagrender.
Men der er himmelvid forskel på at sætte tagrender på en hel ejendom og det at beskytte en mindre maskine der står lige under taget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
SavingsNinja
SavingsNinja Trådstarter
13
ev elmand skrev den 10-11-2022 09:19:52

Det er sikkert ikke vand oppefra som danner is i maskinen, men det er da altid godt hvis tagvandet ikke skyller ned over den. 
Du kan lave et tag over oppe på selve muren. Der skal bruges 4 - 6 tagplader, noget 45x95 reglar, 2 stk tryk imprægnere stolper, vinkelbeslag,  lægter samt nogle skruer og rawlplug.  
Hvis der er beboelse inden for det sidste vindue så kan du bruge gennemsigtige plastplader i stedet.
Er det den vej du ønsker at gå så vend tilbage og du kan få yderligere detaljer


Vil godt høre lidt mere om dit forslag, hvis du stadig tilbyder det?  ;-)

Jeg er vidst gået hen og blevet mindre og mindre "tændt" på ideen om at opsætte tagrender(bl.a. pga. det nuværende tag er så slidt at det formentlig også skal udskiftes i en ikke alt for fjern fremtid....og så skal tagrenderne jo sikkert laves om igen så de passer til det nye tag = øv arbejde).

Jeg tror løsningen bliver at forsøge at lave "ramper" hele vejen rundt om bygningerne, så at regnvandet mere naturligt bliver ledt bort fra murene. Det er dog ikke lige nemt at udføre alle stederne pga. terrænets hældning generalt eller der hvor der er støbt foran murene.

Iøvrigt, mht. regnvand der "falder hårdt" på beton så det sprøjter alle steder....kan man mon få produkter til at begrænse dette?  Måske noget a la, gummi måtter eller ihvertfald en slags "overflade produkt" man kan ligge oven på betonen til at "bremse" regnvandet når det rammer?   Bare en pludselig idé, der poppede op i mit hovede!  :-)
ev elmand
ev elmand
22950 7480
Du køber 4 tagplader B 6 samt de skruer der skal bruges til at fastgøre dem. eventuel 4 ekstra til at fastgøre reglar på mur. 
Så sætter du en reglar 45 x 95 og 180 cm lang fast på muren imellem vindue og tag. Du borer ind igennem reglar og ind i mur med 8 mm bor.
Sætter 8 mm rawlplug i huller og skruer reglar fast med 4 tagskruer. Der må gerne sættes en lille spændeskive på skruer.
ca. 180 cm ude fra muren graver du 2 trykimprægnere stolper ned, med toppen ca. 30 cm lavere  end reglar på muren. 
inden du sat dem i hullet saver det halve af stolpen væk ca. 45 x 95 mm 
Dette hak bruges til at sætte en reglar fast oppe i toppen når de er sat i jorden. 
Denne toprem kan også være 180 cm lang. 
Der lægges så 3 Spær op med en i hver side og 1 i midten. De skal være 200 cm lange og fastgøres både på murrem og fritstående rem med vinkel beslag. 
Så lægger du 3 lægter op på den konstruktion. De skal være 200 cm lange 1 stk ca. 30 cm fra muren ( uden for det eksisterende tag ) 1 stk 100 cm fra muren og den sidste 200 cm fra muren. 
Nu er konstruktionen klar til tagplader, som lægges med de nederste først. De skulle gerne gå 10 cm ud over lægter både i bund og i sider.
Der bores igennem tagplader netop over lægter. 
Du behøver ikke tætnings snor imellem  plader og det har heller ingen betydning om de kommer under de anbefalede 20 graders hældning 
Nu vil vandet på den del af taget lande uden for varmegenvinding, og taget vil ikke genere luft strøm. 
Jeg er godt klar over at det kan laves med skråstiver ind på huset så man undgår stolper. Men jeg synes at vinduet kommer i vejen. 
Hvis der er beboelse inden for vinduet hvor du er bange for at dette tag vil skygge for lys. Så må du vælge gennemsigtige plader. 





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

  1. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 701 gange)
  2. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2406 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 817 gange)
  4. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 520 gange)
  5. Lave kasse over vinduet
    Lav-Hus (læst 343 gange)
  6. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 367 gange)
  7. Frostvæske på centralvarme?
    Fyr og opvarmning (læst 390 gange)
  8. Rionet på gulvvarmeslanger?
    Lav-Hus (læst 267 gange)
  9. Gulv isolering
    Lav-Hus (læst 293 gange)
  10. Kvaliteten af betalt fugearbejde?
    Lav-Hus (læst 267 gange)

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis