Søges: Idéer til at lave en "kasket" til varmepumpe, så den ikke fryser fast om vinteren??

Hejsa herinde!  :-)

Mine forældre købte en Vølund luft-til-vand varmepumpe tilbage i 2018. Og  da de desværre har oplevet et par gange at varmepumpen er gået helt i stå i vinter halvårenet, pga. der nåede at blive dannet istapper inde hvor blæser sidder og disse forhindrede blæseren i at starte op igen....vil jeg gerne finde en løsning til at forebygge dette i at ske fremadrettet.

Og inden der er nogen der siger "bare sæt vand temperaturen op så blæseren kører konstant", så er mine forældre desværre lige så meget ramt af høje el-priser, som de fleste andre idag!  ;-)

Min egen idé, er at finde materialer til at lave hvad jeg vil kalde for et "kasket låg", til at montere udenpå varmepumpens eget plastik låg i toppen(måske endda erstatte det...og dog, så ryger garantien jo nok). Hvor jeg forestiller mig at man borer huller de 2 steder i hver side der sidder skruer allerede, og fastgører det ekstra låg på disse.

Har "begået" en lille tegning af mit forslag!

Jeg er dog kun "mini" gør-det-selv-mand og har intet overblik over hvor jeg nemt kan finde materialerne til sådan en løsning.  Så håbede lidt, der var en herinde, som har et større overblik over markedet!  ;-)

Jeg har også en anden udfordring med selve området hvor varmepumpen står, pga. der ofte dannes en sø her, efter der har været regn(de sidste 3-4 rækker murstenene i hjørnet sidder løse og kan skubbes ud uden besvær...har fuget lidt for at de bliver på plads....som midlertidig lappe-løsning. Men skal selvf. gøres om/laves ordentligt)!.
Jeg overvejer derfor at smide noget jord ned bagved varmepumpe for at prøve danne en "rampe" så at vandet løber længere væk fra bygningen......er der evt. nogen der ved om der er jord materialer der er bedre egnet end andet, til dette projekt? Ejendommen ligger på lerjord!  :-)

Så opsummeret:

1. Forslag til hvordan jeg laver mit låg til varmepumpen og hvor jeg kan finde materialerne...gerne med direkte links til evt. produkter, hvis muligt!  :-)

2. Forslag til hvilke materiale(r), der vil være bedst at bruge som "rampe" op til hus-soklen, så at regnvandet kan ledes væk fra bygningen!  :-)

Spændt på at se, om der er nogle kreative/dygtige hoveder herinde!  ;-)
Hejsa herinde!  :-) Mine forældre købte en Vølund... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 14-11-2022 19:06:17

....inden du sat dem i hullet saver det halve af stolpen væk ca. 45 x 95 mm 
Dette hak bruges til at sætte en reglar fast oppe i toppen når de er sat i jorden. 

Tusind tak, fordi du gad bruge tid på at beskrive opsættelse af et halvtag!   Jeg indrømmer at være pænt træt i hovedet her til aften(burde nok egentlig vente med at skrive), men de citerede linier fra dit forslag, gav desværre ikke umiddelbar helt mening i mit hoved!  Mangler jeg ikke også nogle mål på stolperne(bredde/tykkelse/højde)?  Men ellers kan kan jeg regne ud at det har noget at gøre med, hvordan du vil have jeg forbinder stolper med reglarne i toppen!  :-)

Laver nok en tegning senere, får at være sikker på jeg har forstået hele processen korrekt, inden jeg går igang!  :-D
Men foreløbig tak for hjælpen ihvertfald!
De trykimprægnerede stolper kan være 97 x97 mm Da jeg ikke kender højden på huset, så kan jeg heller ikke komme med mål på stolper. Ligeledes ved jeg ikke præcis hvor bred og hvor lang 2 tagplader er når de ligger sammen. Alle målene kan du selv efter kontrollere ved at måle på huset, og evt. måle på de 4 tagplader når du lægger dem ud på jorden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis