En gulvvarmekreds er helt død.

Hej flinke LDS-folk.
Jeg er ved at få de længste kommunale løg over mit gulvvarmeanlæg.
Købte en (af flere gange) gennemrenoveret bungalow for 2 år siden.
Gulvvarme anlægget er udbygget af to omgange.
Det er et Danfoss-system der styrer løjerne.
Siden indflytning har gulvvarmen drillet. Der var byttet om på flere kredse og termostater.
Jeg har pløjet alle jeres gode råd og forklaringer igennem og er ved at få styr på alle komponenterne i sådan et system.
Ved indflytning blev der ikke overdraget nogen oversigt over rum og slangelængder på de respektive kredse. Derfor har jeg sjusset mig frem til en endelig indregulering af flow-ringene. Da den var overstået var der dejlig varme på 4 ud af 5 kredse.
Den sidste nægter på nogen måde at blive varm. Om jeg så lukker ned for alle øvrige 4 og sætter fuld skrald på fremløbspumpen og op på 50 grader på blande-ventil-termostat.
Nu tror jeg at jeg er strandet på en sidste forklaring, nemlig at kredsen er stoppet til i slam og skidt.
Men hvordan får jeg renset én kreds uden at slam og skidt sætter sig i de øvrige kredse eller mit gasfyrs system??
Kredsen er den længste(ca. 95 meter) og skal tilmed længst væk fra fyrrummet.
Det er den kreds der på billedet hedder “værelse”. (Jeg kan Max opnå 18 grader ved en udetemperatur på 11)
Håber Nogen ud fra mit billede kan instruere mig i en rensning der forhåbentlig virker.
Vh
Skraberkridt

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så må du have opskrift på at skylle denne kreds igennem.
yderst til højre på begge dine fordeler rør sidder øverst en automat udlufter, i midten en drejehane A og nedad en slangeforskruning. ( den mangler vist på den nederste , men du kan sætte haveslange kobling på)
De kredse som virker lukkes ned f.eks. ved at skrue rumtermostater ned på 5 grader. Den som ikke virker åbnes enten ved at tage telestat af eller skrue rumtermostat op på 40 grader. 
Du lukker hvad du kan ved cirkulations pumpe. 
Så sættes slange på begge slange koblinger i højre side. 
Den ene slange til vandhane, og den anden ned i en spand som evt. står over kloak. 
vandhane åbnes, begge ventiler A åbnes og du vil se vandet strømme igennem kredsen og ud i spanden. Der vil formentlig vise sig nogle luft bobler. Du fortsætter med at skylle indtil du i nogle minutter ikke har set bobler. Så lukkes de 2 ventiler A med den til afløb først. Så skulle der være skyllet igennem, 
Der åbnes for eventuelle lukkede ventiler ved pumpe, og termostater m.m. sættes igen til normal, og du justerer anlægs tryk ude ved gasfyr. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak, Erik. Du er så meget med i min aftenbøn.
Jeg har afsat dagen i morgen til projektet. Er med på alle dine instruktioner undtagen det sidste vedr. justering af “anlægstryk ved gasfyret”. Mener du bare hvor meget vand jeg “tilsætter” anlægget? -mens jeg kigger på tryk-måleren?
Derudover læste jeg i anden tråd om Thea, der kastede håndklædet i ringen og tilkaldte VvS mand, der efter gennemskyldning måtte justere gasfyrets fremløbspumpetryk op. Har funderet på om det kan være en del af problemet, eftersom den defekte kreds er den med absolut længst tilledning og sjove lunke-rørføringer med fare for aflejringer ved for lavt flow. Bare en tanke.
Men alt i alt, tak for instruktion.
Jeg vender tilbage med en opdatering.
Vh
Skraberkridt

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
Det kan nemt ske at du taber tryk i hele anlægget under den manøvre, og det er ikke noget problem. Det kommer jo lidt an på om du kan lukke af imellem gulvvarme systemet og det øvrige anlæg. 
Så det er det jeg mener du skal huske at tjekke. 
 Hvis man udelukkende har gulvvarme, så kan man have et system ved gasfyr eller varmepumpe hvor det er " fyrets " styring og pumpe der alene klarer cirkulationen. 
Du har et "normalt" gulvvarme shunt med egen pumpe til cirkulation. 
Nu forsøger du det her og ser om ikke det virker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Igen
Så er jeg igang. Har koblet vandtilgang på den “bro” der normalt er fremløb (modsat hvor alle aktuatorerne sidder). - og slange til spand/afløb fra nederste “bro”. 
Der kommer kun en meget lille stråle ud i spanden, nærmest niveauet lige over konstante dryp, når jeg åbner for de mikroskopiske haner under udluftnings-dimserne.
Nu bliver jeg pludselig i tvivl: har det noget at sige om skyllevandstilløbet er på fremløbssiden eller returløbssiden? Det burde vel være hip som hap med mindre der sider en kontraventil et eller andet sted, jeg ikke har gennemskuet??
Vh
Skraberkridt


……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
De haner der sidder på enden af "broen" skal drejes 180 grader. Lige når du starter har de forbindelse fra "broen" og op til udluftning. Det skal så drejes så de har forbindelse nedad til vandtilgang / afgang. Det skulle gerne strømme ud i spanden, når der er åbnet for dem og din vandhane. 
Der er 2 forsøg du kan lave.
Åbne en af de kredse som virker ( rum termostat op på grader)  , så du kan se om det så strømmer ud. Gør det så den kreds du undersøger stoppet på en eller anden måde. Måske i selv ventilen.
Hvis den anden kreds heller ikke kn give strømmende vand så ombytter du slanger. og gentager begge forsøg. 
For det tredje kan du åbne før pumpen så du får kedel trykket ud i systemet, og dreje indtil der kommer vand i spanden. Så kan du på den måde lære hvordan de små ventiler virker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg prøvede så at bytte om, således at skyllevand blev sendt ind i returmanifold. Ingen forandring - før jeg fik løsnet lille luftskrue ved Termometer over cirk.pumpe. Så skal jeg love for at der pludselig kom vand i store mængder. Lod det løbe et stykke tid og var nysgerrig på om flowet ville stoppe, hvis jeg trykkede ventilstiften ind på den syge kreds. Det havde ingen spm helst virkning. Samme skylleflow.?!?!
Hm….byttede herefter om igen så skyllevand gik ind i fremløbs-manifold. Meget lille skylleflow, MEN….flowet kunne her reduceres og standses helt, når jeg trykkede stiften ind på den syge kreds.
Jeg er snart et større spørgsmålstegn end en rodløs teenager. 

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
Hov…..vores indlæg krydsede hinanden. 

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
Det eneste du skal koncentrere dig om er at få stort flow igennem så længe indtil der ikke kommer mere luft med ud. 
Derefter går du tilbage som beskrevet med alle kredse åbne, varme fra fyret og kontrol af vandtryk i systemet. 
Så kan du efter en dags tid med åben telestat mærke om der kommer varme igennem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen. Færdig med skylle-cirkus. Har nu sat anlæg i drift, åbnet alle haner, men kun aktiveret den syge kreds med fuld skrue på både blandeventil og cirkulationspumpe. Der er en klar forbedring at mærke på den del af kredsens rør der er synlige i fyrrummet (ca. 2 meter), men selvom jeg har lukket for alle andre kredse, og skruet op, så det er nær 45 grader varmt vand der løber frem, er der ingen ændring  noget sted i værelsets bambusgulv, ikke engang der hvor rørene (efter al sandsynlighed) begynder i rummet. -og alle andre kredse som jeg tidligere har fixet med flow-reguleringen lod sig afsløre ved at gulvet rent faktisk blev hånd-varmt relativ kort tid efter åbning.
Tænker, at jeg prøver skylle-finten med en kreds, jeg ved virker og sammenligner udfaldet.
Som det måske anes, er tålmodighed ikke min stærke side.
Jeg lader det hvile for nu og krydser fingre. Tusind Tak for råd og vejledning.
Vh
Skraber….. vand ;-)

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
Det kan jo være din flow regulering du har fået sat forkert.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis