En gulvvarmekreds er helt død.

Hej flinke LDS-folk.
Jeg er ved at få de længste kommunale løg over mit gulvvarmeanlæg.
Købte en (af flere gange) gennemrenoveret bungalow for 2 år siden.
Gulvvarme anlægget er udbygget af to omgange.
Det er et Danfoss-system der styrer løjerne.
Siden indflytning har gulvvarmen drillet. Der var byttet om på flere kredse og termostater.
Jeg har pløjet alle jeres gode råd og forklaringer igennem og er ved at få styr på alle komponenterne i sådan et system.
Ved indflytning blev der ikke overdraget nogen oversigt over rum og slangelængder på de respektive kredse. Derfor har jeg sjusset mig frem til en endelig indregulering af flow-ringene. Da den var overstået var der dejlig varme på 4 ud af 5 kredse.
Den sidste nægter på nogen måde at blive varm. Om jeg så lukker ned for alle øvrige 4 og sætter fuld skrald på fremløbspumpen og op på 50 grader på blande-ventil-termostat.
Nu tror jeg at jeg er strandet på en sidste forklaring, nemlig at kredsen er stoppet til i slam og skidt.
Men hvordan får jeg renset én kreds uden at slam og skidt sætter sig i de øvrige kredse eller mit gasfyrs system??
Kredsen er den længste(ca. 95 meter) og skal tilmed længst væk fra fyrrummet.
Det er den kreds der på billedet hedder “værelse”. (Jeg kan Max opnå 18 grader ved en udetemperatur på 11)
Håber Nogen ud fra mit billede kan instruere mig i en rensning der forhåbentlig virker.
Vh
Skraberkridt

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
Hej flinke LDS-folk. Jeg er ved at få de længste... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det var også min første tanke. Tjekkede derfor ved at skrue på flow-ringen mens skyllevandet løb gennem kredsen og kunne se at strålen blev kraftigst, når flow-ringen stod ud for N (helt åben). Det var her den var sat i forvejen ud fra beregningerne på rumstørrelsen.
Kan konstatere at kredsen trods lidt liv og varme torsdag (efter indgreb) og fredag nu igen er helt død, kold på trods af at rumsensor spørger efter varme og kredsen er helt åben.
Mit håndklæde er snart klar til kast. Suk. 

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
En sidste opdatering: har nu gennemført gennemskylningmanøvren tre gange. Hver gang med en smule bedre udfald.
Lige nu kører anlægget uden problemer. Den defekte kreds har varme men en del lavere tryk end de øvrige fire. Jeg har cirkulationspumpen på Max og blandetemperaturen på 40 grader. Og dette til trods “kalder” kredsen 80% af tiden. Men temperaturen i rummet har holdt sig omkring de 20 grader, selvom der er -4 grader ude. Så krydser vi fingre for at det holder vinteren over.
Tak for hjælpen Erik.
Vh
Peter

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
Det er perfekt at telestat kalder på varme 80-90 % af tiden. Så får du den mest jævne opvarmning af gulvet. Jeg ville nok kontrollere og eventuel skrue lidt op for reduktionen i den kreds vi taler om. Så kommer der mere gennemstrømning der. Hvis det fører til at der kun åbnes for telestat 50 % af tiden så skrues ned for blandetemperatur. Så kan du forhåbentlig opnå at alle kredse er åbne en stor del af tiden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Undskyld sent svar på tråden.
Problemet er fixet. Kastede håndklædet i ringen og fik en flink vvs’er til at give gode råd.
Problemet var følgende: jeg har kun haft kendskab til regulerings-aktuatorerne på retur”broen” og var uden viden om muligheden for også at regulere hver kreds på fremløbs-“broen “.
Og det var her problemet lå. Der var simpelthen skruet næsten ned på kredsens fremløbs-hane (må hellere kalde det en hane, for det er IKKE en ventil).
Efterfølgende kan jeg godt se at det selvfølgelig giver god mening med sådan en anordning så man minimere muligheden for bare at pøse varmt vand igennem kredsen med fare for manglende total-afkøling og dermed varme-spild, men jeg havde ikke skænket den en tanke. (se billede)
-og så fandt jeg ligeledes ud af hvad den lille unbraco-nøgle der fulgte med fyret skulle bruges til. Nemlig indregulering af den hane, når det lille røde plastdæksel var demonteret.
Tak for alle inputs og råd.
VH
Skraberkridt

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis