Automatsikring anmærkning

Hej

Lagde mærke til at jeg ikke har anmærkninger på min tavle omkring MAX ampere... 
Er det korrekt forstået at C10, C13 og C16 hhv. betyder max 10, 13 og 16 Ampere ??

Hvad betyder C'et ?

Og hvis det i øvrigt er max 10 ampere på min eksisterende tavle, passer det så virkelig at jeg kun kan trække 220*10=2220 W over længere tid på en sikker måde ?

Så hvad hvis jeg rammer 2500 W. I hvor lang tid kan jeg trække det uden at sikringen hopper ?

Tak.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
C’et indikerer hvad type automatsikring det er. Type A tripper hurtigt, type B lidt langsommere ved overbelastning.
Ja og nej, du har sikkert tæt på 230 volt, og kan derfor kun belaste med 2300 Watt. Belaster du med 2500 W tripper på 10 ampere gruppen tripper den rigtig hurtigt(ved ikke om det 0,3 eller 0,8 sek.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
C10 betyder 10A / C-kurve.
2500W / 230V = 10,87A, dvs. en overstrøm på 1.09 i forhold til de 10A (se X-akse)
Der vil være lidt forskel på de enkelte fabrikaters reaktionstider. Discrusios kurve er for LK automatsikringer type C.

Tallene på x-aksen (den vandrette akse) er relativ i forhold til mærkestrømmen. Det vil sige for en 10A sikring skal man gange med 10 (er det en 13A sikring, skal man gange med 13). Y-aksen er i sekunder. De to kurver er udtryk for tolerancer mellem de enkelte sikringer.  Dvs. nogle 10 ampere type C sikringer kan klare 13-14A i meget lang tid, mens andre kun kan klare 10-11A i lang tid. Strømmen skal op 50-100A for at den springer med det samme.

Bemærk at i Danmark er sikringerne dimensioneret til at beskytte ledningsnettet ikke stikkontakterne.  Selvom sikringerne tillader at man med en 10A sikring kontinuert kan trække 2300 W og i nogle tilfælde over 3000 W, kan stikkontakten ikke klare det i ret lang tid. Du kan finde mange billeder på nettet af stikkontakter, der er smeltet, fordi de er blevet brugt til at oplade en el-bil. Man skal under 6 ampere, hvis man bruger en almindelig LK stikkontakt i mere end 2 timer. Til større strømme i længere tid bør man bruge et 230V CEE stik.
Discrusio skrev den 07-11-2022 11:08:24

C10 betyder 10A / C-kurve.
2500W / 230V = 10,87A, dvs. en overstrøm på 1.09 i forhold til de 10A (se X-akse)

Lige et sek. Er C10 altid og kun altid MAX 10 A ? Hvad hvis der er flere poler på en C10'er ?

Betyder det så at 1.09 faktor relativ til mærkestrømmen (10 A) kan klare den belastning i 1000 s ?
Jeg aflæser 1.09 på X og går op Y indtil der er skæring med kurven...

GodeVen din anvisning er ikke rigtig. X aksen angiver sikringens påstemplede værdi. Der skal derfor ikke ganges med nogen faktor for at få kurven for f.eks. 13A i forhold til 10A. Kurven er mærket I/In . In er sikringens påstemplede værdi.

En mærkning for mærkestrømmen er for hver af strømførende ledninger. 10A er således 10A i hver af lederne L1, L2 og L3

fase
Annonce
@Fabrin, du er på vildspor. Enheden for x-aksen er I/In, altså strømmen delt med mærkestrømmen, ikke ampere. Udfor tallet 1 på x-aksen ser reaktionstid for mærkestrømmen. Den er mere end 10000 sekunder. Ved en strøm dobbet så stor som mærkestrømmen (aflæses udfor 2) afkobler relæet efter 15 til 200 sekunder.

@Den Hurtige Hingst: Det er rigtigt. Men relæet er ikke så nøjagtigt, at du kan bruge grafen på den måde. Nogle vil slå ud efter nogle minutter, andre vil aldrig slå ud.

GodeVen, du bliver nødt til at forklare det lidt nærmere. Jeg burde selvfølgelig have gjort det mere klart, at det er mærkestrømmen for den pågældende sikring og ikke et bestemt antal Ampere.

fase
GodeVen skrev den 07-11-2022 15:10:06

@Fabrin, du er på vildspor. Enheden for x-aksen er I/In, altså strømmen delt med mærkestrømmen, ikke ampere. Udfor tallet 1 på x-aksen ser reaktionstid for mærkestrømmen. Den er mere end 10000 sekunder. Ved en strøm dobbet så stor som mærkestrømmen (aflæses udfor 2) afkobler relæet efter 15 til 200 sekunder.

@Den Hurtige Hingst: Det er rigtigt. Men relæet er ikke så nøjagtigt, at du kan bruge grafen på den måde. Nogle vil slå ud efter nogle minutter, andre vil aldrig slå ud.

Jeg forstår. Gogglede lige C-curve tripping characteristics.

X-aksen er divisionen mellem strømmen Z og mærkestrømmen V dvs multiplikationsfaktoren Z over V.

Godt nok... Så hvor indviklet er det for en elektriker at skifte sikringer fra C10 til C13 hvis jeg en dag ville opgradere.. hvor mange timer skal han bruge ?

Jeg åbner den lige igen. Hvordan foregår matematikken hvis der er flere poler. er mærkesrømmen uafhængig af antallet af poler ?

Hvor mange sikringen kan man i teorien indsætte på et relæ ? Der må vel være en grænse.

En elektriker kan skifte fra et 10A relæ til et 13A relæ indenfor 1 time. Det ny regulativ foreskriver dog, at der skal foretages beregning af kvadrat på kablet i forhold til dets placering i bygningen og den foran siddende sikring. Så angående udskiftning får du en snak med elektrikeren om.
Med hensyn til hvor mange sikringer, der kan indsættes på et relæ, opfattet jeg spørgsmålet som hvor mange sikringer relæet kan bestå af. Der er tre faser, så der kan højest være tre sikringer i samme relæ.

fase
Vil det sige at den omtalte faktor 1,09 overstrøm er tæt på aldrig at trippe nogen af sikringerne(den grønne pil på min upload) uanset hvor i toleranceskemaet de ligger, og helt sikkert ikke de sikringer der ligger i tolerance beskrevet af den højre kurve?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis