Automatsikring anmærkning

Hej

Lagde mærke til at jeg ikke har anmærkninger på min tavle omkring MAX ampere... 
Er det korrekt forstået at C10, C13 og C16 hhv. betyder max 10, 13 og 16 Ampere ??

Hvad betyder C'et ?

Og hvis det i øvrigt er max 10 ampere på min eksisterende tavle, passer det så virkelig at jeg kun kan trække 220*10=2220 W over længere tid på en sikker måde ?

Så hvad hvis jeg rammer 2500 W. I hvor lang tid kan jeg trække det uden at sikringen hopper ?

Tak.
Hej Lagde mærke til at jeg ikke har anmærkninger... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Din antagelse kan nemt være rigtig.
En automatsikring og et motorværn med kortslutningsudløser, er i princippet opbygget ens. Automatsikringen kan ikke i modsætning motorværnet ikke ændres.
Automatsikringen er opbygget af to dele nemlig et bimetal, som opvarmes af en ledning, som strømmen passerer, og en spole som udløser relæet ved f.eks. en kortslutning. Den del, der tager sig af måling af strømmen under drift, varmer bimetallet op efter formlen k= I2 * t. Ud fra det ses, at en ændring af strømmen giver en kortere udløsetid. Dertil kommer, at der ved kortslutning bringes kortslutningsudløseren i drift og sørger for udkobling.

fase
1,09 i overbelastnings faktor er en meget lille overbelastning, og vil sjældent medføre udfald. Kravene til f.eks. smeltesikringer er at de skal kunne holde til en overbelastning på 1,5 x i 1 time. Fra kold tilstand. 
Noget andet der også har indflydelse er om nabosikringer også er overbelastede. Altså om der samles varme fra den  ene gruppe til den anden. 
Noget andet der er værd at lægge mærke til er at de viste udløse kurver ikke er lineære men logaritmisk. Det gælder og også " decimalerne" imellem tallene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Helt enig elmand, men 9 pct. er da en pæn overskridelse, for ikke at nævne afvigelsen på noget mere umiddelbart til venstre for den højre kurve.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
9% er en meget lille overskridelse, især hvis det forekommer over kort tid ( nogle minutter ) 

ev elmand skrev den 08-11-2022 01:03:37

9% er en meget lille overskridelse, især hvis det forekommer over kort tid ( nogle minutter ) 

Smeltesikringer har også en afvigelse fra den påstemplede værdi og kan laves mere eller mindre træge.

fase
Annonce
En automatsikring er ikke særlig præcis. Af graferne kan man læse at præcisionen er cirka -0/+40%, eller måske nærmere +5/+40% Så man kan ikke helt præcist sige hvad der sker ved 10% overstrøm. I de langt fleste tilfælde vil sikringen ikke slå ud. (Hvis man er matematisk nørd og absolut vil regne sandsynligheden ud. Kan man gå ud fra at det er en normalfordeling, hvor de to kurver er henholdsvis -3σ og +3σ)

En automatsikring er en billig komponent (under 100 kr), der har til formål at sikre ledningsnettet. Man skal være sikker på at den slår ud, men præcision er ikke nødvendig.

@Fabrin: Jeg ved ikke hvad det er du vil have jeg skal forklare nærmere. Når du skriver ”X aksen angiver sikringens påstemplede værdi.” er det noget vrøvl, der blot giver misforståelser og ”støj” i tråden.

@Fabrin: Jeg ved ikke hvad det er du vil have jeg skal forklare nærmere. Når du skriver ”X aksen angiver sikringens påstemplede værdi.” er det noget vrøvl, der blot giver misforståelser og ”støj” i tråden.

Hvad er det du mener er noget vrøvl? In er den påstemplede værdi uanset om værdien er 10, 16, 20 eller 25A.  2n angiver således 2* den påstemplede værdi og så fremdeles. Måske er vi ude i nogle fagtermer, som vi har forskellig opfattelse af. 

fase
@Fabrin: Enheden på x-aksen er ikke In den er I/In. Det er et forholdstal og ikke sikringens påstemplede værdi. Derfor er ”X aksen angiver sikringens påstemplede værdi” forkert.  

Det har ikke noget med forskellig opfattelse af en fagterm.

Følgende er korrekt:
"Tallene på x-aksen (den vandrette akse) er relativ i forhold til mærkestrømmen. Det vil sige for en 10A sikring skal man gange med 10 (er det en 13A sikring, skal man gange med 13)."

Der er ikke noget galt i at du ikke forstår betegnelserne på en graf, men det er kritisabelt, at du disser en korrekt forklaring med noget forkert. Det kan ingen på LDS have glæde af.

Følgende er korrekt:
"Tallene på x-aksen (den vandrette akse) er relativ i forhold til mærkestrømmen. Det vil sige for en 10A sikring skal man gange med 10 (er det en 13A sikring, skal man gange med 13)."

Der er ikke noget galt i at du ikke forstår betegnelserne på en graf, men det er kritisabelt, at du disser en korrekt forklaring med noget forkert. Det kan ingen på LDS have glæde af.

Jeg er fuld ud i stand til at læse en grafisk fremstilling på mindst samme niveau, som du tilsyneladende er. Jeg har qua min uddannelse en viden om dette emne. Men jeg kan forstå, at du har en uddannelse inden for elfaget, som gør dig kvalificeret til at udtale dig om el og installationer. Jeg går ud fra at du er bekendt med integralet k= I2 *t , som er grundlaget for den dobbelt logaritmiske afbildning af smelte-/udløsekurven for sikringer. Den nederste lodrette det af kurven et udtryk for at kortslutningsdelen er trådt i kraft. 

fase
For mig at se er i ret enige. Jeg har også en uddannelse hvor vi "tæskede" ret meget udløse kurver. Er ret enig med Fabrins simple forklaring. 
Gode ven skriver:
Fabrin skriver: 
2n angiver således 2* den påstemplede værdi og så fremdeles 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis