Hjælp!! Ideer/forslag til valg af beslag ved montering af nye tagrender på ujævne murstens vægge søges! (billeder inkl.)

Mine forældres(nedarvede gård) trænger til en hjælpende hånd, hvis ikke den skal falde fra hinanden snart. Pengene er dog desværre(meget) små(de lever af folke pension), så jeg har lovet at påtage mig opgaven med at opsætte nye tagrender. Jeg er dog kun "mini" gør-det-selv-mand, så jeg indser nu, at jeg godt kunne bruge input til opgaven!    

Min første umiddelbare udfordring, er at bygningerne er lidt over 100 år gamle og væggene ikke specielt lige. Samt der er også en forholdsvis stor afstand fra mur til kanten af bund tagpladerne(fik ikke målt men vil gætte på et sted imellem 25-30 cm). Tagpladerne er iøvrigt i eternit med asbest. Og selve grunden ligger på ler-jord(hvilket muligvis har bidraget til at bygningerne har kunnet holde så længe uden tagrender...samt at ligge direkte på jorden uden støbt fundament).

Her er mine egne umiddelbare betragtninger, plus spørgsmål:

1. Tagrenderne skal jo uanset hvad holdes lige(må ikke bøjes ved montage), så jeg tænker umiddelbart at det nemmeste er at montere dem direkte på en forholdsvis stærk planke, som er lige...hvad tænker I??

2. Denne planke/bjælke skal så monteres på muren....hvilket er min nuværende hovedpine. Kan man få længde justerbare beslag?  Og som ikke koster en mindre formue?  Eller findes der andre smartere løsninger jeg ikke kender??    

3. Der er meget lidt plads foroven til at montere tagrende foran porten i gårdspladsen...forslag her?

4. Som billederne afslører, har jeg også 2 stk.- skotterender, som jeg også gerne vil have vandet afledt til tagrenden.  Kan man mon sætte et "bue-led" på tagrenderne der mødes i hjørnerne og samtidig FORVENTE at vandet ikke løber over ved kraftig regn?  Savner input til hvordan andre ville gribe dette an! Skulle man mon overveje lave et nedløb lige ud foran skotterenden eksempelvis?

Jeg har også overvejet en del "kreative løsninger" for at undgå at skulle grave nedløbsrørene ned i jorden(er bl.a. ikke vild med at skulle nedbryde betonen lagt foran murene i gårdspladsen) også fordi jeg døjer med ryggen. Men har omsider opgivet, da mine andre løsningsforslag kræver for meget vedligeholdelse(såsom regnvands opsamlere som skal tømmes manuelt...hvis man da ikke vil gå skridtet videre og investere i pumper til at tømme dem osv osv.) og mine forældre efterspørger en løsning som kan "passe sig selv"!  Men hvis nogen evt. har gode forslag, "lytter" jeg stadig meget gerne!  :-)

Men gravearbejdet må dog vente(orker jeg ikke i år), så nedløbsrørene stopper i første omgange ved jorden....hvor jeg tænker jeg måske kunne sætte et ekstra 2 meters rør i forlængelse af denne, så vandet bliver ledt længere væk fra muren i det mindste. Og så må forældrene finde sig i at have nogle rør til at ligge synligt på jorden indtil vi får dem gravet ned næste år.

Håber jeg fik forklaret mig nogenlunde....og ellers spørger I bare løs!  :-)

Ps: Åh ja, er der evt. nogen der har links til en billig forhandler af tagrender, hvis man gerne vil have 125mm størrelse og i plast?  Lavpris byggemarkederne syntes kun at føre 100mm, hvilket jeg vurderer er for småt pga. den stejle hældning af tagpladerne, samt ligeledes flade arealet at taget.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og hvorfor skal der monteres tagrender?
Er der en plan for hvor vandet skal ledes hen?

Vi bor i to stråtækte huse fra 1777 hhv. 1850, begge uden tagrender. Regnvandet løber/drypper ned på marksten og videre ned i jorden. Og det har det selvfølgelig altid gjort.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nu har bygningerne klaret sig i 100 år uden tagrender, så hvor for montere dem nu?
Men nu er der jo asbest holdige tagplader, så dem skal du ikke begynde at skrue af, for at få monteret rendejern oppe på lægterne, men udhænget vil blive ret langt, så nok en dårlig løsning.
Som jeg ser det skal der monteres et bræt på muren i en passende afstand, og så bruge konsolrendejern. (men ikke en let eller elegant løsning)

Konsolrendejern
               

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg er helt på linje med de 2 ovenstående. Det har ingen fordel at lave tagrender. 
Og hvis du laver tagrender uden at kunne lede vandet væk så samler du vandet et par steder og forværrer det. 
100 mm tagrender kan sagtens klare det, det er et spørgsmål om antal nedløb. 2 stk på siden med varmepumpe - 3 stk i gårdsplads og 2 - 3 stk bag på bygning. Altså i alt 7 - 8 nedløb som skal forbindes med kloak og føres til en grøft. Det bliver ikke med graveskovl men med rendegraver hvis jeg skal gætte rigtig.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tror jeg tilslutter mig koret der synes tagrender er både bøvlet og unødvendigt.

Der ser ikke ud til at være synlige sætninger/revner i murværket, ej heller frostsprængninger. Begge dele ville være der i overmål hvis murværket var opfugtet.

Krudtet var nok bedre brugt på at tjekke at tagkonstruktion er i orden og tæt ved rygning og skotrender. Rep af de plader der er i stykker, afrensning + ny gang kalk på facaden. Evt en zink inddækning på top+ende af de udragende spærender.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

JohnLarsen> Murene er blevet kalket flere gange indenfor de sidste par år....og som du måske kan ane på billederne, så hæfter kalken meget dårligt. Da der blev kigget nærmere på dette, opdagede jeg jo bl.a. at der var højt vand indhold i murstenene, samt at de nederste rækker af mursten havde næsten intet mørtel tilbage i fugerne samt selve murstene var også i dårlig tilstand. Kort sagt, så kunne kalken ikke binde ordentligt pga. vandindholdet i murstenene.
1902(var det vidst) er mange år siden og jorden(landskabet) plus vejrsystemet(vand der falder om året) herhjemme har ændret sig siden....og ja, murstenene er selvfølgelig heller ikke nye længere og slides med tiden.  Men er ret sikker på, at murene ikke plejede at stå i vand, som de gør idag i regnperioderne!   Så bl.a. derfor, har jeg vurderet at det burde hjælpe at lede vandet længere væk fra murene....via tagrender!  ;-)

je_ns>  Fordi at vi har fået mere årlig regn på de 100 år, samt at vandet ikke ledes ordentlig væk(længere), så at murene står og "suger" vand op det meste af året.....hvilket nedsætter murstenes levetid/holdbarhed!
Jeg foreslog også at montere tagrenderne på et bræt i mit indlæg....men fordi "standard beslagene" som byggemarkederne sælger, ikke syntes at tillade hverken længere afstande til væg/mur eller har mulighed for fleksibel afstandsjustering.....endte jeg jo netop med at spørge herinde, i håbet om at der var andre herinde med mere erfaring end mig på dette område!  ;-)

ev elmand>  Det er korrekt, at det ikke er helt lige til at sætte tagrender op!  Og jeg mistænker faktisk netop dette faktum, for at være den eneste/egentlige- grund til, at det ikke er blevet gjort for mange år siden af de forrige generationer!
Dette burde dog ikke være en "lovlig undskyldning" for ikke at gøre det i min bog(altså undlade kun fordi det er besværligt).  Ihvertfald så længe, at planen er at bygningerne gerne skal holde så længe som muligt!  Hvis der var planer om at jævne det hele med jorden for at bygge nyt indenfor en nær fremtid, var det måske en lidt anden prioritering!  Men der er vi ikke!  ;-)

Jeg er jo åben for flere forslag/ideer til at aflede vandet....men lige pt er planen, at der skal graves faskiner ned under jorden, som tagrenderne så skal lede vandet hen til.  Der er ingen kloak tilknyttet ejendommen, men istedet en septitank(vi er et stykke ude på landet her! :-P ) som bliver tømt 1 gang om året(hvis jeg husker korrekt). Som sagt, jeg har en mistanke om at tagrenderne ikke er opført, alene fordi betingelserne for at opføre dem er "mindre ideelle"! Men det er ikke det samme som at sige, at opføre tagrender ikke hjælper eller ikke er en god ide!  ;-)

Sådan ser jeg ihvertfald på det pt.....men hvis der er en klog mand/kvinde herinde, der kan forklare mig hvorfor det er spild af tid og penge at opføre tagrender, så lytter jeg meget gerne til deres argumenter....selvfølgelig!  :-)

Iøvrigt tak for inputtet, til de 3 herrer!  ;-)
Annonce
BOFH skrev den 06-11-2022 22:21:12

Tror jeg tilslutter mig koret der synes tagrender er både bøvlet og unødvendigt.

Der ser ikke ud til at være synlige sætninger/revner i murværket, ej heller frostsprængninger. Begge dele ville være der i overmål hvis murværket var opfugtet.

Krudtet var nok bedre brugt på at tjekke at tagkonstruktion er i orden og tæt ved rygning og skotrender. Rep af de plader der er i stykker, afrensning + ny gang kalk på facaden. Evt en zink inddækning på top+ende af de udragende spærender.

/BOFH 

 Hejsa!  Lyder umiddelbart som om du har lidt erfaring....evt. håndværker? :-)

Men du har(desværre) ikke ret i at der ikke er sætnings revner....de er bare skjult/mindre synlige pga. afstanden billederne er taget, samt at kalken slører dem også....murene blev sidst kalket for ca. 1,5 år siden. Selvom det ikke ser sådan ud!  ;-)
Jeg har en fugtmåler beregnet til mursten, men har ikke været ude og tage målinger endnu(indkøbt for nylig), så kan ikke give dig % tal endnu. Men er ret overbevist om at der er fugt problemer....det kan jeg jo se og mærke de steder hvor jeg har forsøgt at reparere muren ved at tilføje nyt mørtel.
Varmepumpen(Vølund) blev opført i 2018, og står i en "svømmepøl" hver gang der regner lidt.....hvilket gør mig nervøs for, om den kan komme af med kondensvandet, da vvs'erne ser ud til blot at have stukket rørene direkte ned i jorden....uden måske at vide at der står 10 cm vand når der regner??  ;-(

Tak for input!  :-)
Som du beskriver det, vil det da gavne med tagrender..

Hvis du montere et bræt på muren skal det klodses op/ud så afstanden ud til tagets kant er ens, og så det passer til konsolrendejernene.
Men du får jo noget af en "kasse" under udhænget..
Måske lignende det her??



Vi prøver igen, i morgen --
Ok, medgiver at hvis det er kalket overalt forrige år burde det være pænere. Men hvis vandet i området ikke trækker væk hvor vil du så gøre af vandet fra taget?

Hvilken slags fundament er der? For 100år siden vidste de også at en fugtspærre mod fundament er nødvendig for at murværk kan holde.

Hvor dybt er lerlaget? Min svigerfar har stort set elimineret vand i området rundt om deres gård vha en masse punktdræn med sandfyld, meget billigere bliver det ikke.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vandet skal ikke ledes til septiktank, det kan måske ledes til en grøft i nærheden. Faskiner kan også være aktuelle men netop lerjord har en dårlig nedsivning. 
Men det er under alle omstændigheder en forringelse at lave det nu hvis ikke afledning af vand laves forinden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu ved jeg jo ikke hvilken mørtel hhv kalk der er anvendt.
Det ved jeg heller ikke præcis på vores ca 250 hhv 175 år gamle huse.
Vi kalkede her i foråret, ikke fordi det krakelerede, men fordi farven ikke længere var så hvid som oprindelig. Vi kalkede senest før det i 2015. Begge gange med produkter fra Rødvig.
En af forskellene er sT vores huse står på syltsten og derfor ikke trækker vand op.
Har i overvejet omfangsdræn til at reducere vand op i murene?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis