Hjælp!! Ideer/forslag til valg af beslag ved montering af nye tagrender på ujævne murstens vægge søges! (billeder inkl.)

Mine forældres(nedarvede gård) trænger til en hjælpende hånd, hvis ikke den skal falde fra hinanden snart. Pengene er dog desværre(meget) små(de lever af folke pension), så jeg har lovet at påtage mig opgaven med at opsætte nye tagrender. Jeg er dog kun "mini" gør-det-selv-mand, så jeg indser nu, at jeg godt kunne bruge input til opgaven!    

Min første umiddelbare udfordring, er at bygningerne er lidt over 100 år gamle og væggene ikke specielt lige. Samt der er også en forholdsvis stor afstand fra mur til kanten af bund tagpladerne(fik ikke målt men vil gætte på et sted imellem 25-30 cm). Tagpladerne er iøvrigt i eternit med asbest. Og selve grunden ligger på ler-jord(hvilket muligvis har bidraget til at bygningerne har kunnet holde så længe uden tagrender...samt at ligge direkte på jorden uden støbt fundament).

Her er mine egne umiddelbare betragtninger, plus spørgsmål:

1. Tagrenderne skal jo uanset hvad holdes lige(må ikke bøjes ved montage), så jeg tænker umiddelbart at det nemmeste er at montere dem direkte på en forholdsvis stærk planke, som er lige...hvad tænker I??

2. Denne planke/bjælke skal så monteres på muren....hvilket er min nuværende hovedpine. Kan man få længde justerbare beslag?  Og som ikke koster en mindre formue?  Eller findes der andre smartere løsninger jeg ikke kender??    

3. Der er meget lidt plads foroven til at montere tagrende foran porten i gårdspladsen...forslag her?

4. Som billederne afslører, har jeg også 2 stk.- skotterender, som jeg også gerne vil have vandet afledt til tagrenden.  Kan man mon sætte et "bue-led" på tagrenderne der mødes i hjørnerne og samtidig FORVENTE at vandet ikke løber over ved kraftig regn?  Savner input til hvordan andre ville gribe dette an! Skulle man mon overveje lave et nedløb lige ud foran skotterenden eksempelvis?

Jeg har også overvejet en del "kreative løsninger" for at undgå at skulle grave nedløbsrørene ned i jorden(er bl.a. ikke vild med at skulle nedbryde betonen lagt foran murene i gårdspladsen) også fordi jeg døjer med ryggen. Men har omsider opgivet, da mine andre løsningsforslag kræver for meget vedligeholdelse(såsom regnvands opsamlere som skal tømmes manuelt...hvis man da ikke vil gå skridtet videre og investere i pumper til at tømme dem osv osv.) og mine forældre efterspørger en løsning som kan "passe sig selv"!  Men hvis nogen evt. har gode forslag, "lytter" jeg stadig meget gerne!  :-)

Men gravearbejdet må dog vente(orker jeg ikke i år), så nedløbsrørene stopper i første omgange ved jorden....hvor jeg tænker jeg måske kunne sætte et ekstra 2 meters rør i forlængelse af denne, så vandet bliver ledt længere væk fra muren i det mindste. Og så må forældrene finde sig i at have nogle rør til at ligge synligt på jorden indtil vi får dem gravet ned næste år.

Håber jeg fik forklaret mig nogenlunde....og ellers spørger I bare løs!  :-)

Ps: Åh ja, er der evt. nogen der har links til en billig forhandler af tagrender, hvis man gerne vil have 125mm størrelse og i plast?  Lavpris byggemarkederne syntes kun at føre 100mm, hvilket jeg vurderer er for småt pga. den stejle hældning af tagpladerne, samt ligeledes flade arealet at taget.
Mine forældres(nedarvede gård) trænger til en... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne måske også være muligt at få stumper af lægter op under tager, men så kræver det at du banker lidt i murværket, og at du kan komme til at fastgøre lægterne "inde i huset"
(ideelt set afmonterede man den nederste række tagplader, men nok ikke når det er asbest plader)

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns> Tak for den meget fine illustrering af dit forslag, til udforming af selve brættet bagved konsoljernene....billeder siger som bekendt mere end 1000 ord!  :-D
Jeg er dog pt. stadig uafklaret/nysgerrig på, om der evt. findes en nemmere løsning....såsom specielle justerbare beslag. Havde også overvejer at bruge 2 brætter. 1 til montering af tagrender og konsoljern og den anden til muren. Og så have en form for afstands-beslag imellem dem.  Jeg er desværre ikke tømrer selv, så aner ikke hvad der findes af diverse specielle beslag/løsninger på markedet....jeg bruger derfor blot "fantasien" i første omgang! Og håber en mere vidende person,  kan svare mig på om det er urealistisk, he he!  :-)

BOFH> Jeg håbede jo på, at hvis man gravede en tilpas stor faskine(r) ned, så kunne vandet ledes hen til disse og derfra langsomt sive ned i jorden.  Murstene er lagt direte oven på jorden....lecasten mv. var vidst ikke opfundet dengang. Om end, der ligger faktisk leca sten på et lille stykke(varmepumpe siden, de sidste 4-5 meter før marken(hvor man har fjernet en gammel port ved at opføre en mur). Jeg har fået fortalt, at man på dette tidspunkt, brændte de mursten ekstra længe, som skulle have jordkontakt....hvilket skulle gøre dem mere modstandsdygtig imod fugt.
Jeg er ikke klar over hvor dybt leret er.....men dit input om punktdræn med sandfyld lyder da umiddelbart lidt spændende. Hvad går det ud på?  :-)

ev elmand> Det var også hurtigt min konklusion....altså, at septitanken ikke kunne bruges til afledning af vand(den ville jo blive fyldt op i løbet af ingen tid). Lerjord er korrekt ikke ideelt, hvis man vil have vand til at sive ned igennem hurtigtst muligt.  Jeg fandt dog en side, hvor der var formularer til at beregne nedsivning af vand, samt beregning af størrelse af faskiner ifht. tagets overflade areal mv.  Lidt "langhåret faktisk"....og var bl.a. også en af grundende til at jeg kiggede på andre løsninger.

JohnLarsen> Jeg havde/har ingen preferencer, men jeg købte kalken(kulekalk + kalkvand) hos scankalk.dk. Mest pga. pris + at de tilfældigvis havde deres lager placeret, så det passede med at jeg kunne køre forbi dem og afhente på vejen op til mine forældres gård(forsendelse er dyrt). Ejeren viste sig også at være ret flink at snakke med og var meget interesseret i at forsøge at vejlede mig mht. hvordan jeg bedst påførte kalken, så den blev siddende på muren(samt havde 117 spørgsmål til hvilken slags mursten det var osv.). Det hjalp dog desværre intet.....måske pga. fugten, tænker jeg her senere!

je_ns> Hmm.....en idé jeg ikke havde tænkt over.  Den vil jeg da lige have i baghovedet, næste gang jeg kommer på besøg på gården.  Jeg ved ikke lige pt. hvor gode mulighederne for hæftelse på indersiden er, men vil da lige kigge nærmere ihvertfald.....takker for ideén, samt dine fine illustrationer!  :-)
Lidt flere billeder fra gårdplads siden(taget for nylig)...hvis det kan inspirere nogen!  :-)
Jeg prøver lige igen- 
Er der ikke en grøft i nærheden som afleder vandet fra f.eks. vej eller gårdsplads. ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Og så tænkte jeg lige …….
Er der også problemer med kalkningen 0,5-1 m over terræn?
For er der det, skyldes det vel regn mod muren, oftest forekommende på vestsiden, og så hjælper tagrender vel kun delvis.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
ev elmand> Desværre, gården ligger midt inde på et mark areal, med sin egen(længere) indkørsel fra offentlig vej. Men jeg kan godt følge tanken om, at det ville have været rart, at have denne mulighed for afledning af vand! Men det ville kræve man gravede ca. 100m rør ned der skulle krydse marken hen til nærmeste grøft, som løber ned i Åen. Der ligger en Å ca. 150 meter væk, som marken skråner(mere eller mindre) ned til! Som iøvrigt oftest er oversvømmet ved regn!  ;-)

Så mulighederne er ret begrænsede.....og som jeg ser det pt. Kun muligt at lede det enten direkte ned i jorden i en tilpas stor/kæmpe faskine.....og evt. sprede noget af det ud over et større grønt areal, hvor der ikke er bebyggelse(havde overvejet at lede vandet fra nogle af tagrenderne ud i nogle sammenkoblede rør på havesiden, som havde fået boret en masse små huller(eller måske vi aslanger istedet for rør....har vidst set man kan købe dette), så at vandet kunne blive fordelt ud på et større areal på denne måde(og derved undgå at danne en kæmpe sø). Men ved ikke lige om jeg foretrækker denne løsning. Men jeg ville jo undgå at skulle grave tunneler i græsplænen på denne måde ihvertfald!   ;-)

JohnLarsen> Jeg er ikke absolut ekspert på kalkning, men selvom det måske ikke så nemt kan ses på billederne, så har kalken sluppet lidt i forskellige højder, med der er dog en tildens til det primært er i den lave del af muren den er sluppet mest. I gårdspladsen er det f.eks. mest forneden....sikkert pga. at regnen "falder hårdt" på betonen og sprøjter tilbage op på muren her......hvilket tagrender burde kunne forebygge skete fremover, var min tanke!  :-)
Noget andet er, at før jeg "overtog opgaven" med at kalke, havde man vidst brugt stampet kalk. Men da jeg ikke er så vild med at skulle gøre det ofte, blev jeg solgt på ideen om at kulekalk skulle kunne holde, alt efter vejr forhold, op til 15 år så vidt jeg mindes "reklamen". Hvor stampet kalk var 4-5 år.....føler man sig mon lidt til grin så her bagefter??  .....det tror jeg nok!!  :-P

Men er som sagt ikke så vild tanken om at skulle "grave" tuneller i betonen på gårdspladsen(ved faktsik ikke hvor dybt lag beton der er). Har skældt lidt ud over at forældrene ikke har kunnet ventet med at få lagt nye sten på gårdspladsen for nylig(de fik vidst et tilbud de ikke kunne sige nej til). Da det bare giver mig mere gravearbejde hvis vandet skal ledes ned i jorden på gårdspladsen....hvilket jeg hælder til, da jeg ikke umiddelbart har kunnet tænke mig frem til en anden bedre/nemmere løsning.....eller hørt andre komme med forslag til en bedre løsning, indtil videre ihvertfald!  ;-)

Jeg har også en anden udfordring med regnvand ifbm varmepumpen, men laver lige en ny tråd til denne problematik(men meget kort: blæseren har sat sig fast et par gange i vinter sæsonerne pga. istapper havde nået at blive dannet inde i blæseren).
Det behøver ikke at være en grøft med konstant vand i, men ok det er dig der kender terræn 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis