Gulvvarme giver ikke varme fra sig.

Jeg står i den trælse situation at vores hus ikke vil afgive varme fra gulvvarmen.
I starten af året købte vi et 70’er hus, der var allerede bøvl med gulvvarmen (fjernvarme tilkoblet) på det tidspunkt men da vi gik og istandsatte fik jeg aldrig helt overblikket og vi fik da også sådan gang i varmen (der var ventiler der havde sat sig og lign.) .

Nu er kulden på vej tilbage og jeg har bemærket at gulvvarmen ikke kan varme mine rum op til mere end 18-19 grader.
Lidt info:
Gulvvarmen er forbundet fjernvarme.
Jeg har 14 kredse med to manifolder (8 kredse ovenpå og 6 nedenunder) jeg har monteret Danfoss ikon system som erstatter et gammelt uponor system, jeg bruger dog stadigvæk uponor telestater og manifold fra det gamle system. Pumpen blev inden huskøb skiftet og er en Grundfoss Alpha2 25-40 180. Jeg har testet alle ventiler og de åbner op som de skal. Jeg har desuden testet ét rum af gangen samtidigt med at jeg har liftet lidt ud på returen (som hjalp føler jeg) og der får jeg fint 38-40 grader i cirkulations temperatur i alle rum. Problemet er nu at alle rum er kolde så når jeg starter mit Danfoss system så kalder lad os sige 6-8 rum varme (har sat termostater til 19-20 grader i alle rum for ikke alt kalder på en gang) . Dog er næsten bare 2-3 rum nok til at min cirkulations temperatur falder til 22-28 grader. (Flere kredse åbne hjælper naturligvis ikke) min fremløbs regulator er sat på niveau 50 grader* (som er Max) men hjælper intet, ventilen bag denne er lige skiftet, så den fejler ikke noget.
Hvorfor kan jeg ikke få fremløb til at ligge på de 38-40 grader så varmen har en chance i mine rum ? Min fjernvarme har indgangs temperatur på 63 grader ca, så kan blive bange for at fjernvarmen simpelthen ikke har en chance for at varme så meget kold vand op?

Vil håbe der er nogle som kan fortælle mig om jeg har overset eller glemt noget ? Ellers er en vvs’er mit næste skridt nu selvfølgelig.

*vil lige tilføje at jeg har givet det tid, og det har været et problem/koldt hele vejen gennem oktober.
Jeg står i den trælse situation at vores hus ikke... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 06-11-2022 14:41:30

vi skal nok fokusere på dit fjernvarme setup. Det kan åbenbart ikke levere nok varme frem til manifold. 
Har du direkte fjernvarme?
Du skriver fjernvarme frem er 63 gr.C men hvad er retur temperatur. ?
Det kan være fyldte snavse samlere. Efter en fjernvarme renovering kunne jeg ikke varme huset op. Både selve snavsesamlerne og selve måleren var fyldt op med jord. 
Det kan være differens regulator er sat noget lavt.
Prøv at vise et billede af fjernvarme installationen. 

 God pointe.

Filtrer er rengjort af vvs’er kort efter vi er flyttet ind men med det sagt ikke sikkert der er korrekt tryk. Du får lige et billede af det hele.
I øjeblikket har jeg 65,3 grader ind og 27,7 grader ud. (Mit gennemsnit er 37 grader ud for året)

Rør helt til venste med isolering omkring kører hen til gulvvarmen. 
Fint at du fandt "skurken"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis