Hvorfor er der to sorte ledere i 400v-kablet?

Hej! På billederne har jeg to forskellige 400v-kabler. De kommer ud af hver sin induktionskogeplade.

I det ene kabel er der sort, grå, brun, blå og grøn/gul.

Men i det andet kabel er der ingen grå, men derimod to sorte. Derfor er det svært at se, hvilken sorte, som svarer til den grå i det andet kabel.

Er det fordi, det er ligemeget, om der bliver byttet om på den sorte og den grå?

Tak!


Hej! På billederne har jeg to forskellige 400v... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Othadell skrev den 06-11-2022 12:39:02

Ser bare sådan her ud, men det hjælper vel ikke meget?
Det du viser på det sidste billede viser ikke klemmerne . Du skal skrue dækslet løst, så det er mulig t at se skruerne, ledningerne er skruet fast under.

fase
ev elmand skrev den 06-11-2022 13:06:07

Du skal skrue dæksel af for at se hvordan ledninger er tilsluttet. På et lilel større billede må man kunne se 1 skrue eller 2 mere

 Hej igen, jeg er tilbage med dette problem. Jeg sender her et billede med dækslet fjernet. Man kan se at der går én sort til højre og en anden sort til højre. Hjælper dette med at forklare noget?



Det er umulig at sige med sikkerhed. Du må kunne få den blanke plade af, så man kan se klemmerne. som er vist på diagram. Men der er naturligvis noget som er meget sandsynlig.
Skal man stole på diagram, og det kryds der er sat på den, så skal de 2 sorte på 1 fase hver Altså 
Komfur     --         installation
en sort sammen med sort
en sort sammen med hvid
grå og blå skal sammen i nul. som er den Blå i installation.
Gul/grøn til gul/grøn


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis