Hvorfor er der to sorte ledere i 400v-kablet?

Hej! På billederne har jeg to forskellige 400v-kabler. De kommer ud af hver sin induktionskogeplade.

I det ene kabel er der sort, grå, brun, blå og grøn/gul.

Men i det andet kabel er der ingen grå, men derimod to sorte. Derfor er det svært at se, hvilken sorte, som svarer til den grå i det andet kabel.

Er det fordi, det er ligemeget, om der bliver byttet om på den sorte og den grå?

Tak!


13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er to forskellige fabrikater derfor. Tit er det sådan at grå og blå er de to nuller, som kobles sammen i tilslutningsstedet. Brun og sort eller de to sorte kobles til to faser.

fase
Dem kan du kun koble sammen hvis du kender tilslutningen i begge ender, og vi kender installationen ved tilslutnings stedet.
HVIS det er som Fabrin nævner ( sådan er det ofte ved induktions kogeplader ) Så er blå og grå begge nulledere, og de andre fase. Så giver det jo lidt sig selv at forbinde grå med grå og blå med blå og alle 4 i Nul,  sort med sort i en fase og den sidste sorte med brun i en anden fase. Så behøver du ikke kende forskel på de sorte. Er der 3 faser ved tilslutningssted så kan brun og den sidste sorte komme i hver sin fase.  
Men du skal være sikker på tilslutningerne.
Så vis et billede af begge tilslutningerne i kogepladerne og billede af diagram ved siden af på begge plader. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For at svare på dit spørgsmål:

De to sorte/den brune og sorte, kan tilsluttes to faser i dit udtag, hvilke to er ligegyldigt, sålænge det er to forskellige.

I et nyere vægudtag vil faserne L1 L2 L3 være hhv. Brun, Sort, Grå, i husets installation, og du kan tilslutte de sorte/den sorte og brune, til to af disse faser. Gå dog efter fasesymbolerne i udtaget og ikke farven.

Den blå og grå fra tilledningen sluttes til N, som i husets installation bør være en blå leder.

Gulgrøn til gulgrøn/jord.

Elektronikteknikeren
Tak for svarene! Jeg er næsten sikker på, at jeg forstår, hvad I mener.

Men for at være sikker på ikke at gøre noget forkert, tilføjer jeg lige et billede, som viser kablet fra induktionspladen og også viser, hvor kablet skal forbindes. Og desuden et billede fra bagsiden af induktionen.

Der er 5 ledere ud af kogepladen, men kun 4 at forbinde med. På den gamle kogeplade var den brune leder blændet. Så hvis jeg fører blå til blå og grøn/gul til grøn/gul, så er der de to sorte tilbage, som skal føres til en sort og en grå.

Og som jeg forstår det, er det ligegyldigt om man bytter om på sort og grå? Tak igen
Annonce
Du skal vise et billede af tilslutningen i selve kogepladen. Lederne kan være forbundet efter skemaet med krydset på, men der kan være ført to nulledere ud. Jeg skriver dette, fordi der ofte er ført to nulledninger ud af kogepladen. De har så farverne blå og grå. I øvrigt passer farverne i dit kabel ikke med beskrivelsen på tilslutningsskemaet.

fase
Har du et voltmeter/multimeter?

Elektronikteknikeren
S. Fabrin skrev den 06-11-2022 10:12:09

Du skal vise et billede af tilslutningen i selve kogepladen. Lederne kan være forbundet efter skemaet med krydset på, men der kan være ført to nulledere ud. Jeg skriver dette, fordi der ofte er ført to nulledninger ud af kogepladen. De har så farverne blå og grå. I øvrigt passer farverne i dit kabel ikke med beskrivelsen på tilslutningsskemaet.

 Der ser bare sådan her ud, men det hjælper vel ikke meget?

Gregeren skrev den 06-11-2022 12:36:21

Har du et voltmeter/multimeter?

 Nej desværre. Er ideen at måle sig frem til spændingen i den enkelte leder?

Du skal skrue dæksel af for at se hvordan ledninger er tilsluttet. På et lilel større billede må man kunne se 1 skrue eller 2 mere

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis