Montering af ventilation i bruser

Hej allesammen

Jeg har en udfordring med et badeværelse i et hus fra 1969. Der er manuel ventilation, hvilket giver tropeluft nærmest hele dagen.

Jeg vil gerne sætte noget fugtstyret op, men er lidt i vildrede. Jeg har en rist på 15*15 cm. Hvad kan jeg montere her?

Kh
Hej allesammen Jeg har en udfordring med et... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er nævnt en løsning med tændledning fra lys.
Hvor ser du problemet med tændledning fra lys og evt. efterløb (timer)? Der ikke så vidt jeg ved særlig meget fugtstigning efter et toiletbesøg. 

fase
Jeg kan ikke svare dig på hvilket fabrikat, der er bedst. Jeg anbefaler dig at gå uden om de helt simple. Duka S7 ser fin ud, men jeg har igen erfaring med den.

@Fabrin det jeg mener er at det kan være et problem at få en tændledning til ventilatoren. I mit sommerhus er der kun ført fase og nul til ventilatoren, så der ville den løsning være besværlig.
Det er næppe problemet her, da trådstarter vil hente strømmen fra et lampested. Der kan det være et problem at få en fase.
Fasen skal under alle omstændigheder bruges. Fugtstyringen kræver en konstant fase og timeren kræver også en fase. Timeren kan ikke bruges uden tændledning.

fase
S. Fabrin skrev den 04-11-2022 23:09:55

Timeren kan ikke bruges uden tændledning.
Du må tænke på en bestemt type ventilatorstyring. Typer som Duka S7 skal kun have fase og nul.
Timeren startes af ændring af lys og bevægelse.

 

GodeVen skrev den 05-11-2022 00:24:06

S. Fabrin skrev den 04-11-2022 23:09:55

Timeren kan ikke bruges uden tændledning.
Du må tænke på en bestemt type ventilatorstyring. Typer som Duka S7 skal kun have fase og nul.
Timeren startes af ændring af lys og bevægelse.

 Jeg tænker på den ventilator, jeg har i mit badeværelse, som er en helt almindelig type. For at reagere på lys og bevægelse kræves en indbygget LDR modstand og PIR føler. LDR modstanden reagerer på lys og PIR føleren reagere på bevægelse. Egentlig reagerer PIR føleren varmeændringer, som forekommer, når der sker en bevægelse.


fase
Annonce
Og hvis nærmeste lyskilde, nu ser sådan her ud… hvordan skulle den autoriserede elektriker så trække strøm til ventilatoren?
Ham elektrikeren kunne bruge samme tilslutningssted som den viste lampe. Det ser ud til, at der går noget ledning ind i armaturet. Måske er der en stikkontakt i armaturet. Så er sikkert både fase, nul og tændledning. Det kan kun afgøres ved at se tilslutningen til den faste installation.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis