Montering af ventilation i bruser

Hej allesammen

Jeg har en udfordring med et badeværelse i et hus fra 1969. Der er manuel ventilation, hvilket giver tropeluft nærmest hele dagen.

Jeg vil gerne sætte noget fugtstyret op, men er lidt i vildrede. Jeg har en rist på 15*15 cm. Hvad kan jeg montere her?

Kh
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du tænker nok at der skal monteres en ventilator, men er der noget strøm i nærheden til at drive den?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Er der en mulighed for at hente noget strøm i et lampested? Du skal bruge fase, nul og tændledning. 
Selve ventilatoren kan du få i 100x100, så du skal nok lede efter et overgangsstykke. Besøg den lokale tømmerhandel.

fase
BOFH skrev den 03-11-2022 20:07:26

Du tænker nok at der skal monteres en ventilator, men er der noget strøm i nærheden til at drive den?

/BOFH 

 Jeg tænker ventilator ja. Der er LED-rør et par meter derfra, så jeg kan nok låne lidt derfra. 

S. Fabrin skrev den 03-11-2022 20:19:51

Er der en mulighed for at hente noget strøm i et lampested? Du skal bruge fase, nul og tændledning.
Selve ventilatoren kan du få i 100x100, så du skal nok lede efter et overgangsstykke. Besøg den lokale tømmerhandel.

 Der er lampested ikke langt derfra, så kan trække en ledning, som kan løbe langs loftet.


Fedt. Altså en slags adapter, så den “slutter tæt”?
Du kan få ventatilatorer til både runde og firkantede rør - og adapterrør til tilpasning hertil. Det, du vil blive gladest for, tror jeg, er, at have fast strøm til din ventilator og vælge en, som har hydrastatstyring (fugtighedsmåler). 
Annonce
S. Fabrin skrev den 03-11-2022 20:19:51

Er der en mulighed for at hente noget strøm i et lampested? Du skal bruge fase, nul og tændledning. 
Selve ventilatoren kan du få i 100x100, så du skal nok lede efter et overgangsstykke. Besøg den lokale tømmerhandel.

 Det er vel fase+nul, hvis man kører med timer- og hydrostatstyret ventilator, og tændledning+nul, hvis man vil styre den selv via en kontakt? (og fase = brun (M1/L) og tænd = sort (M2) oftest?)

HrT skrev den 04-11-2022 09:34:41

S. Fabrin skrev den 03-11-2022 20:19:51

Er der en mulighed for at hente noget strøm i et lampested? Du skal bruge fase, nul og tændledning. 
Selve ventilatoren kan du få i 100x100, så du skal nok lede efter et overgangsstykke. Besøg den lokale tømmerhandel.

 Det er vel fase+nul, hvis man kører med timer- og hydrostatstyret ventilator, og tændledning+nul, hvis man vil styre den selv via en kontakt? (og fase = brun (M1/L) og tænd = sort (M2) oftest?)

 Hvordan vil du styre timeren, hvis du tilslutter fase og nul. Timeren lader ventilatoren køre i en vis tid efter at styresignalet er slukket. Det kræver så at der en fase til at forsyne med spænding efter f.eks. lyset er slukket.

Ved fugtstyring kræves der fase og nul. Min erfaring med fugtstyring er ikke noget jeg har de bedste erfaringer med. Så derfor anbefaler jeg fase, nul og styreledning fra lyset. 

fase
S. Fabrin skrev den 04-11-2022 10:12:39

HrT skrev den 04-11-2022 09:34:41

S. Fabrin skrev den 03-11-2022 20:19:51

Er der en mulighed for at hente noget strøm i et lampested? Du skal bruge fase, nul og tændledning.
Selve ventilatoren kan du få i 100x100, så du skal nok lede efter et overgangsstykke. Besøg den lokale tømmerhandel.

 Det er vel fase+nul, hvis man kører med timer- og hydrostatstyret ventilator, og tændledning+nul, hvis man vil styre den selv via en kontakt? (og fase = brun (M1/L) og tænd = sort (M2) oftest?)

 Hvordan vil du styre timeren, hvis du tilslutter fase og nul. Timeren lader ventilatoren køre i en vis tid efter at styresignalet er slukket. Det kræver så at der en fase til at forsyne med spænding efter f.eks. lyset er slukket.

Ved fugtstyring kræves der fase og nul. Min erfaring med fugtstyring er ikke noget jeg har de bedste erfaringer med. Så derfor anbefaler jeg fase, nul og styreledning fra lyset. 

 Selvfølgelig. Tænding til timer. Fugtstyring har jeg kun gode erfaringer med. Til gengæld foretrækker jeg at kunne tænde udsugning efter toiletbesøg også 😅

Kort fortalt dur dem med simpel fugtstyring ikke. Lang de fleste tænder når fugtigheden kommer over en bestemt værdi. Luftfugtigheden kan let være høj om efteråret, så starter ventilatoren på "tilfældige" tidspunkter.

Jeg vil anbefale en af den type, der holder øje med luftfugtigheden og kun tænder hvis der har været en pludselig stigning.

Andre løsninger kan også bruges. Der er nævnt en løsning med tændledning fra lys. Det kan være et problem. Men man kan få systemer med lys- og/eller bevægelsesføler, så man kan klare sig med fase og nul.

En ventilator der kun kører med lyset, er ikke godt. Det tager ofte 1-2 timer at få luftfugtigheden ned efter et bad.
Tak! Er der nogen af jer, der har bud på konkrete modeller, som virker godt?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis