Gulvvarme drøvling og styring

Lind og risør 1997 140 m2 parcelhus.
  1. 11 kredse gulvvarme som eneste varmekilde
    1. Cuprotherm produkter - 
    2. Heidelmeir telestater 230 v
    3. Fast kablede termostater til hver telestat. 
    4. Ingen udetemperatur måling eller styring.
    5. Fjernvarme 
  2. Ombygning 2012
    1. Monteret 3 radiatorer i de 2 karnapper - da der ifølge vores arkitekt mangler gulvvarme der.
    2. Ikke monteret shunt så radiatorer og gulvvarme har samme fremløbstemperatur
    3. Nedlagt rum så der kun er 1 rumføler til 4 varmekredse i stue/alrum 
  3. Opstart efterår 2022
    1. Afmonteret telestat for at tjekke at ventiler ikke “hænger”
    2. Mulig ændring af drøvling til badeværelse der ikke har fået varme nok.
      1. Drøvleskrue sidder meget fast 
  4. Spørgsmål:
    1. Hvor meget kraft må bruges på drøvleskrue?
    2. Er ventilerne - normalt åbne- så telestaterne lukker for gennemstrømning?
    3. Bør jeg få monteret shuntventil så radiatorerne køre på f eks 60c og shunten styrer gulvvarmen til 30-35 afhængig af udetemperatur
    4. Bør det tyske heimeier udskiftes til normale danske telestater?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej - må jeg spøge dig om du ved hvor man kan få reservedele til cuprotherm gulvvarme anlæg. Vi har en utæt ventil (den man sætter termostaten på ) .Ifølge Lind og Risør samt vores VVS er det ikke muligt at skaffe reservedele. Vores system er magen til dit og huset også bygget i 1997. Hilsen Vibeke
Hej - 

desværre kan jeg ikke hjælpe med utæt ventil. 

Jeg kune klare mit problem med med en ny eldims til ventilen. Den fandt jeg på en hjemmeside i Tyskland. 

Mvh Niels
Velkommen på lds Vibeke Poul
Du kan udskifte den med hvilken som helst ventil blot gevind og spænding på spolen passer. ​
Så prøv med et billede af din telestat ​typeskilt så kan der komme råd herfra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik
Tak for dit svar . Er telestat det samme som termostat? Hvis ja vedhæfter jeg foto.Termostaten virker fint, det er “ventilen” i messing som den sidder på, der er utæt
Termostat er noget som måler temperatur giver signal efter det. F.eks. en termostat på en radiator som måler temperaturen og lukker / åbner for termostat. Eller i gulvarme kreds en rum termostat som giver signal til styring om der mangler varme. 

Når det sker kommer der spænding fra styring til telestat som så trykker på ventilen og åbner denne. 
Det er denne ventil du skal finde og en tilsvarende telestat. 
Du skal vise billede af dine ventiler og den tekst som står på telestat for at vi kan hjælpe. Ellers er der for mange gætterier.
Du viser billede af telestat på 220 V som åbner når der kommer spænding ( NC ) 

Annonce
Jeg er enig i, at selve ventilen er med meget specielle mål efter danske forhold. Det vil derfor kræve søgning på udenladske leverandører at finde en erstatning. Man må tro, at lind og Risør har sparet en lille håndøre ved at købe et billigt parti og dermed efterladt os med et stort reparationsproblem når noget bliver utæt. 
Niels
Hvorfor kan du ikke skifte hele ventilen ud inkl. ventilhuset ?
Ligner 1/2-3/4 tomme fra fordelerrør og måske 15 mm kobberrør - burde kunne klares med nogle fittings ? - se eksempel.

Hvad med en manuel regulering - og bruge en radiatorventil og en alm termostat. istedet for den utætte ventil ?

Et andet spørgsmål - er det direkte fjernvarme - eller er der en veksler ?

De øverste billeder er jo ikke fra det aktuelle anlæg hos Vibeke Poul

Tusind tak for at I vil hjælpe. Vores VVS mener hele vores gulvvarmesystem skal udskiftes da der ikke kan skaffes reservedel. Systemet hedder cuprotherm . Vi har naturgas og gulvvarme i hele huset. Det er fra 1997 og fungerer godt. Desværre drypper der lidt vand ud ved ventil i messing ( der hvor telestat sidder. ) Den forsøgte VVS at stramme uden held. Se foto
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis