Kompressor - utæt pakning?

Efter en del roden med det elektriske, fik jeg endeligt min nyerhvervede stenhøj kompressor (fra 1976) startet op, og den kører som en drøm! Starter og stopper perfekt, ingen støj fra hverken lejer eller pumpe - jeg ku slet ikke få armene ned   
Det vil sige indtil her i weekenden, hvor jeg opdagede at den var begyndt at "sprøjte oliere" hele siden af min garage...  
Olien kommer fra ud fra akslen ved remhjulet (markeret på billedet), hvorefter remhjulet sørger for at "fordele" olien ud over det omkringliggende område.
Det skal nævnes at jeg før opstart tappede ca 1 liter olie af og erstattede det med en frisk fuldsyntetisk 5w/30 motorolie, og den har kørt fint med det i en lille uges tid.

2 Spørgsmål melder sig derfor:

1: Kan årsagen være at jeg skal bruge en anden eller tykkere olie, evt. 20w/50 el.lign?

Hvis ikke....

2: Sidder der en pakning (eller noget) som ku kræve udskiftning - og hvor skaffer man i så fald den type pakning? Den er trods alt fra 1976 - så vidt jeg kan se.

Der er ingen 'ubehagelig' støj fra blokken, og den drejer stadig meget fint og let rundt, så det tyder ikke på at den har taget skade   
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man ikke svare præcis på. 
Men måske er der rigelig med olie i den. Det skal stå til midt på skueglasset. 
Du behøver ikke at være bange for om du kan få reservedele. Sådan en pakning er helt standard. Så når du har skilt det ad står der sikkert en type ( yder D - aksel d - bredde ) på gummipakningen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tror ikke det skyldes den fuldsyntetiske motorolie der er problemet, jeg har i mange år brugt 5w-30 fuldsyntetisk motorolie, på min 5.5 hk stenhøj kompressor. (man skal egentlig bruge specielt kompressor olie)
Det er nok bare pakdåsen der er blevet træt, er du heldig er det standart mål, og måske kan du bare fiske den gamle ud med en skruetrækker og banke den nye i.
(hvis kompressoren har stået stille længe, kan det være derfor)
Der er vel korrekt oliestand ?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har nu hørt at syntetisk olie er hård ved pakningerne, så jeg tror at det er årsagen.

Søren O
Tjek også om krumtap udluftningen virker, for er den tilstoppet, kan det sagtens være årsagen..

Aksel pakningen kaldes også simering. For at skifte den skal du have svinghjul af. Så kan du skrue lejehuset af med 3 skruer tilsvarende dem sidder på modsatte side. Her ses i øvrigt udluftning fra krumtap hus. 

Annonce
Tak for de mange fine svar.
Kompressoren har rigtigt nok stået stille længe - ca. 10 år - derfor var det ren optur at den stadig virkede   
Olie mængden aner jeg ikke - skueglasset er delvist smeltet, så jeg kan ikke aflæse standen. Prøver at finde et nyt...

Ev Elmand, du nævner krumtap udluftning - er det røret som sidder lige over skueglasset? Det troede jeg egentligt bare var til olie påfyldning? Så den har jeg sådan lidt - øøh - blokeret med en ventil....  
Je_ns var inde på krumtap udluftning, og ja det sidder på enden af det lodrette rør. Er der ikke en lille kugle- / kontraventil i denne. 
Prøv at tage din ventil af ( dæk med en klud og et stykke elastik ) 

KimEJ skrev den 01-11-2022 09:27:34

krumtap udluftning - er det røret som sidder lige over skueglasset? Det troede jeg egentligt bare var til olie påfyldning? Så den har jeg sådan lidt - øøh - blokeret med en ventil....  

Hvis du har blokeret krumtapudluftningen, så er det derfor den smider olie.

Som ev elmand nævner skal der sidde en kugleventil for enden af røret..

jeg har selv sat en lille kugle ventil på - mest fordi den lige passede på røret    
Før sad der bare - hvad jeg tror var - en prop, så jeg tænkte ikke at der var brug for gennemgang. Men jeg prøver at åbne den, så må vi se om det er nok til at tage trykket, men mon ikke pakningen er blevet blæst ud... 

Men under alle omstændigheder skal i have mange tak for alle jeres råd   
Medmindre pakningen/zimmerringen er skubbet ud, tror jeg ikke den har taget skade.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis