Kompressor - utæt pakning?

Efter en del roden med det elektriske, fik jeg endeligt min nyerhvervede stenhøj kompressor (fra 1976) startet op, og den kører som en drøm! Starter og stopper perfekt, ingen støj fra hverken lejer eller pumpe - jeg ku slet ikke få armene ned   
Det vil sige indtil her i weekenden, hvor jeg opdagede at den var begyndt at "sprøjte oliere" hele siden af min garage...  
Olien kommer fra ud fra akslen ved remhjulet (markeret på billedet), hvorefter remhjulet sørger for at "fordele" olien ud over det omkringliggende område.
Det skal nævnes at jeg før opstart tappede ca 1 liter olie af og erstattede det med en frisk fuldsyntetisk 5w/30 motorolie, og den har kørt fint med det i en lille uges tid.

2 Spørgsmål melder sig derfor:

1: Kan årsagen være at jeg skal bruge en anden eller tykkere olie, evt. 20w/50 el.lign?

Hvis ikke....

2: Sidder der en pakning (eller noget) som ku kræve udskiftning - og hvor skaffer man i så fald den type pakning? Den er trods alt fra 1976 - så vidt jeg kan se.

Der er ingen 'ubehagelig' støj fra blokken, og den drejer stadig meget fint og let rundt, så det tyder ikke på at den har taget skade   
Efter en del roden med det elektriske, fik jeg... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det ku godt tyde på at pakningen har overlevet. Var lige ude og starte den igen - nu med udluftning af huset, og der kom da ikke noget olie ud ved akslen   
Det gjorde der til gengæld ved udluftningen - det nærmest sprøjtede ud   .
Skueglasset er som sagt smeltet, så jeg tappede olien af for at få styr på mængden. Der kom næsten 2 liter + det løse ud. Er det ikke lidt meget? Er vi sikre på at olien kun skal nå op til midt på skueglasset?
Oliestanden må højst stå op til midt af glasset, og lav oliestand der skal man stadig kunne se olien i glasset.
Du kan måle med et stykke ståltråd ned gennem ånderøret, så burde du kunne pejle oliestanden.
Ofte kan man skrue skueglasset ud, og rense det indvendigt, så kan man se oliestanden igen.
Jeg skiftede olie på min 5.5 hk (4 kw) her i sommer den skulle have 0,55 liter
Er din en 7.5 hk mener jeg det er samme mængde.
Men prøv at kik billedet jeg har sat ind (fra bogen over min kompressor)

Olieglasset er sandsynligvis med 3/4"RG (rørgevind)

Vi prøver igen, i morgen --
Min er på 5.4 hk - så mon ikke det er noget i samme stil som din. Men 2 liter olie er nok under alle omstændigheder lige til den gode side...

Du har i øvrigt helt ret mht gevind på skueglasset - det er 3/4" - så jeg får bestilt et nyt og hælder frisk olie på den - så må vi se om den holder tæt med en mere korrekt oliestand   

Takker og bukker endnu engang!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis