Tagpap mod lodret profilbrædder på gavl

Hej,

Jeg skal ha brændt pap på taget af et nyt skur som støder op mod vores gavl. Gavlen er beklædt med profilbrædder m fer og not. Tagdækkeren mente at man helst skulle have profilbrædderne ned for at brænde pappen op under. Hvis man brændte udenpå profilbrædderne kan der løbe vand ned.. Jeg håber i midlertidigt at jeg kan undgå at skulle tage beklædningen ned - de er i ret dårlig stand og sømmet op, så jeg frygter at de vil gå i stykker under arbejdet.. 

Jeg overvejede istedet at skære et trekantet pladestykke af krydsfiner der passer lodret mellem nu tagflade og udhæng. Så male den og skure den udenpå beklædningen for at brænde mod den, eller brænde mod profilbrædderne og skure pladen udenpå..
Er det ok med krydsfiner eller er der noget andet som er bedre. Eller har I en helt anden løsning? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tagpappen sidder godt beskyttet inde under udhænget så det bliver ikke vandpåvirket i nævneværdig grad.
Jeg ville skrue en strimmel krydsfiner på og svejse pappen fast. På toppen kan du så skære en rille ind i dine profilbrædder og montere en drypnæse i blik.

Selvbygger med stort S. 
Hvis du skærer rille i profil brædder og montere Z prifil / drypnæse så kan tagpap ligeså godt skrues på profilbrædder som på et nyt stykke krydsfiner


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 31-10-2022 12:54:58

Hvis du skærer rille i profil brædder og montere Z prifil / drypnæse så kan tagpap ligeså godt skrues på profilbrædder som på et nyt stykke krydsfiner

 Nu skal tagpappen brændes på, det er rigtig træls at brænde pap på træbeskyttelse.


Selvbygger med stort S. 
Jeg kan tælle 7-8 brædder i faldende længder fra ca 1 meter der er berørt - hvorfor ikke lave det ordentligt og få tagpappet ind bagved som det er meningen? Dvs skifte den lille smule brædder inde i hjørnet, det kan sagtens afmonteres uden at ødelægge den øvrige beklædning.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH: Jeg synes det ligner sporplade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 31-10-2022 16:56:22

BOFH: Jeg synes det ligner sporplade. 

Enig, men trådstarter skrev profilbrædder, desværre er der ikke et billede af underkanten. Hvis det er plade vil det næsten være endnu nemmere, da man kan bruge det gl. stykke som skabelon.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er enkelte brædder. Det er ikke lige til at afmontere da brædderne er gamle og tørre, men sømmene helt rustet fast... jeg tror at jeg ender med at få det brændt mod brædderne og monterer en malet sporplade udenpå der dækker helt op til undersiden af udhænget.
Nej man er selvfølgelig nødt til at ødelægge de yderste brædder og save nogle nye til når tagpaparbejdet er ovre, profilbrædder koster ca 20kr/m + nogle søm.
Det kan ikke være meget budgettet for det samlede projekt skrider   

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ville som du selv er inde på, montere et stykke vandfast tagfiner, male det og sætte på, så pap op mod, så der helt tæt, kontra hvis det kommer udenpå.
Da det ikke skal bære noget er 12mm tykkelse rigelig fin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også