Jordforbindelse til rionet

Må jeg selv sætte jordledning på rionettet inden jeg støber? Altså så jeg kan støbe nu og elektrikeren kan tilslutte til jord senere…

Og i så fald, hvordan er fremgangsmåden så? Bare jordklemme og en ledning? Der er to net, med overlap, i et rum på 7m2. Skal de forbindes eller det fint de bare ligger over hinanden?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke forstået, hvorfor vil du forbinde jord til rionettet?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du sætter jordledning fast med jordklemme, lederen skal være min. 6mm2.

Overlap i rionet skal blot bindes med ståltråd.

Tag et billede til elektrikeren, så han kan se at du har forbundet det til armeringen, når der er støbt.

Det hedder også potentialeudligning.

Elektronikteknikeren
Det skal han fordi at det iflg de nye regler (pr. 1/7 2019) for el installationer i Danmark er lovpligtigt. Der kan findes meget pædagogiske oversigts billeder inkl. Kvadrater på kabler hos sikkerhedstyrelsen  www.sik.dk

@Gregeren: Tak! Det var lige det jeg manglede.

@mfrost: Jeg kan godt nok ikke lige finde dem - har du et dybere link? :)
Tak, det hjalp! :)
Den tidligere anbefaling af jordforbindelse til rionet blev ændret i 2017 til nu at være krav.

Vores nuværende betongulv i badeværelset er fra 1996 (Huset er fra 1927) og er ikke jordet.
Vi er ved at lave en komplet renovering: fliser, skab, toilet, afløb & bruse, og elektrikeren melder at selvom jeg ikke støber nyt gulve så SKAL det eksisterende rionet blot lægges og jordes, ellers er det ikke lovligt.
Der står i reglerne at jordforbindelsen skal laves så tæt på selve bruser området som muligt.

Jeg var ikke begejstret for at lave hul i gulvet grundet gulvvarme, men som i kan se kunne jeg heldigvis nøjes med et hul på 8x8 cm. inden jeg stødte på rionettet OG undgik PEX røret 👍😊

Barrykaj skrev den 10-11-2023 16:23:10

Vores nuværende betongulv i badeværelset er fra 1996 (Huset er fra 1927) og er ikke jordet.
Vi er ved at lave en komplet renovering: fliser, skab, toilet, afløb & bruse, og elektrikeren melder at selvom jeg ikke støber nyt gulve så SKAL det eksisterende rionet blot lægges og jordes, ellers er det ikke lovligt.

Det lyder altså virkelig mærkeligt at du skal ændre noget i en eksisterende konstruktionen med tilbagevirkende kraft, har du fået trykprøvet din elektrikkers udsagn om jording af gulvet?

Jeg har nu heller ikke set et krav om at det skal være et bestemt sted. Rionet er jo svejset sammen så der er forbindelse hele vejen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Giver de andre ret der står ingen steder i DS60364, nigetsomhelst omkring bestemte steder at rionet skal udlignes.....ej heller at det er med tilbagevirkende kraft, var det lovligt på etablerings tidspunktet så er det stadig lovligt.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis