Jordforbindelse til rionet

Må jeg selv sætte jordledning på rionettet inden jeg støber? Altså så jeg kan støbe nu og elektrikeren kan tilslutte til jord senere…

Og i så fald, hvordan er fremgangsmåden så? Bare jordklemme og en ledning? Der er to net, med overlap, i et rum på 7m2. Skal de forbindes eller det fint de bare ligger over hinanden?

Må jeg selv sætte jordledning på rionettet inden... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har kun installatørens udsagn som udgangspunkt.
Han sagde at man skal nede og have fat i rionettet hvis det skal være lovligt.
Jeg ved ikke om det skyldes at jeg i forvejen været nede i gulvet for at flytte afløb og vandforsyningen til vaskemaskinen.
Jeg havde dog allerede lukket det område igen et par uger inden elektrikeren kom.
Jeg ved heller ikke om det skyldes at alt anden end gulvet renoveres i badeværelset.....??
Jeg har dog forhørte mig hos en anden der sagde det samme.
Jeg undrede mig også over det når jeg ikke skulle ændre det eksisterende gulv.

Jeg valgte at blot lægge og jorde rionettet...... Suk!

Men det er godt at i stiller spørgsmålstegn ved hans udsagn så andre kan være mere skeptisk end jeg var.

Jeg læste efterfølgende på et link hos Sikkerhedsstyrelsen:

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/boliger/potentialudligning-badevaerelser

Deri nævnes der:

'Hvis der ikke er en hovedpotentialudligning
Ved udvidelse eller ændring af eksisterende installationer, hvor der ikke er udført hovedpotentialudligning i bygningen, og hvor der etableres supplerende potentialudligning ved udvidelsen eller ændringen, skal følgende fremmed ledende dele, som går ind i rummet, indgå i den supplerende potentialudligning:
-Dele af vandforsynings- og afløbssystemer
-Dele af varme- og Ventilationssystem 
-Dele af Gasforsyning 
Hvis der ikke er en hovedpotentialudligning, skal du udføre lokal supplerende beskyttelse, hvor alle udsatte dele og alle tilgængelige fremmed ledende dele skal forbindes til en beskyttelsesleder.Potentialudligningen kan enten udføres inde i badeværelset eller udenfor, men det skal være tæt ved det sted, hvor de fremmed ledende dele bliver ført i badeværelset.'

Og tænk 'Så gøre jeg det'
Selv om det kan tolkes som det ikke er et lovkrav, så er det bestemt en god ting at få det opdateret. Altså at får det op på nutidens standard når muligheden var der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis