Svømmende undergulv buer opad?

Jeg har lige lagt 45 m2 12mm spånplader oven på mine varmefordelingsplader. Men nu opdager jeg at stor set alle pladerne buer opad. Hvad kan dette skyldes? Ikke noget jeg har lyst til at udlægge mit gulv på. Man kan mærke når man går på midten af dem. 

Jeg har mest af alt lyst til at skrue den fast, så de kommer ned og lægge pænt og plant på forskalling som jeg har rette op på bjælkelaget. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vent til de har akklimatiseret sig. fugt/varmeniveau skal først udlignes, det kan tage en uge eller to.

12 mm gulvspånplader er alt for tynde til at ligge som enkelt lag på strøer/forskalling. Er det ikke nedbøjning mellem understøtningerne du kan mærke?

Selvbygger med stort S. 
Gulvet var helt plant og stift inden pladerne kom på og det er også meget tydeligt at mærke at alle opbøjningerne er på midten af pladen i den korte retning. Ved ikke om det er til at se på billedet😊
Er der lagt noget fugtigt under dem indenfor den seneste tid? Beton eller?
Hvad er luftfugtigheden i rummet?
Hvad er problemet i at ofre et par skruer eller fire pr plade til at hive dem ned?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nej, det er en helt almindelig opbygning på ældre bjælkelag med dampspærre ned mod kælderen.
Jeg har bare fået fortalt at undergulvet skal ligge svømmende på varmefordelingspladerne, så det hele kan give sig. 
Annonce
Hvis du har varme på gulvet nu, er det varmeforskellen på den varme og den kolde side, som er skyld i at de krummer.

Vægten af det kommende gulv kan måske trykke det ned.

12mm er rigeligt, når det ikke skal være bærende.
Og nok det der er problemet. En tyndere træfiberplade ville kunne holdes nede af gulvets vægt.
Spån er bedre egnet i konstruktioner hvor den er fikseret med lim og skruer.

Vær obs på ikke at få gulvet for højt op i temperatur, når det ikke er beton. Jeg er ikke sikker, men mener ikke det må komme meget højere op end 27grader, netop pga. at træ arbejder meget.

Elektronikteknikeren
Det er varme på nu og det er nok også det jeg mistænker at årsagen. Vil det lægge sig eller skal jeg skrue det fast. 
Jeg valte at bruge spånplader limet i fer og not da det bliver anbefalet af mange producenter til denne type gulv opbygning.
Huset opvarmes med varmepumpe, så fremløbs temperaturen er aldrig særlig høj. 
Er der fri luft mellem plader og vægge?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Yes, der er 10mm over alt og der er oven i købet delt op i to felter 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis